سرپرست دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان:

با رعایت الگوی مصرف ابلاغی وزارت نیرو،وضعیت آب سدها مدیریت خواهد شد

وضعیت حجم آب موجود سدهای استان به صورت نقطه به نقطه با سررسید روز جاری از سال گذشته تا به امسال در بخش حجم آب موجود در مخازن سد ها ، سد تهم۴۴ درصد و گلابر ۱۷ درصد، کینه ورس ۱۴ درصد و تالوار صفردرصد یعنی بدون افزایش میباشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان : سرپرست دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان در گفتگوی خبری ساعت ۲۰ با خبرنگارشبکه اشراق گفت : ورودی به مخازن سدهای خاکی از کاهش میزان ورودی به سدها هست که در ضمیمه مدیریت بهتر و هدفمند تر و حساب داری آبرو بیشتر این را مشخص میکند.

علیرضا نجفلو در مورد وضعیت بارندگی در سال های اخیر  افزود :کشور ایران ۲۴۰ میلیمتر مربع بارندگی متوسط دارد که جز کشورهای خشک و نیمه خشک قرار گرفته که ما باید با وضع موجود سازگار باشیم افزود: ما شاخصهای آب قابل دسترس را مدام در حال کاهشی مشاهده میکنیم البته میتوان به بارشهای بهاری دلخوش بود که وضعیت موجود را بهتر بکنه ولی باید واقع بین بود و سناریوهای مختلفی پیش رو داریم که در این شرایط بتوانیم آن را مدیریت بکنیم  .در دو بخش کاملا مجزا در بخش آب شرب نهادینه کردن فرهنگ مصرف در مورد رعایت الگوی مصرف ابلاغی وزارت نیرو در بخش شرب قطعا کمک کننده هست .

نجفلو همچنین با بیان اینکه مصارف آب و بحث الگوی کشت در بخش کشاورزی که ۹۰٪ میزان مجموع ذخایر استفاده از آب زیرزمینی و سطحی استفاده میشه رعایت الگوی مصرف و بحث های کاهش میزان پرت و عدم کشت محصولات پر آب طلب و استفاده از روش های نوین حتما راهگشا میباشد. افزود : بخش حجم آب موجود در مخازن سد ها سد تهم۴۴ درصد و گلابر ۱۷ درصد کینه ورس ۱۴ درصد  و تالوار صفر میباشد. ورودی به مخازن سدها حاکی از کاهش میزان ورودی به سدها هست که در ضمینه مدیریت بهتر و هدفمند تر و حساب داری آب رو بیشتر  ، این را مشخص میکند.  وی تاکید کرد :کشور ایران ۲۴۰ میلیمتر مربع بارندگی متوسط دارد که جز ء کشورهای خشک و نیمه خشک محسوب میشود که ما باید با وضع موجود سازگار باشیم .نجفلو در ادامه گفتگو گفت : ما شاخصهای آب قابل دسترس را مدام در حال کاهشی مشاهده میکنیم البته میتوان به بارشهای بهاری دلخوش بود که وضعیت موجود را بهتر نماید ، ولی باید واقع بین بود و سناریوهای مختلفی را که پیش رو داریم  در این شرایط  مدیریت بکنیم  .

سرپرست دفتر بهره برداری شرکت تصریح کرد: در دو بخش کاملا مجزا در بخش آب شرب نهادینه کردن فرهنگ مصرف در مورد رعایت الگوی مصرف ابلاغی وزارت نیرو  قطعا کمک کننده هست . نجفلو در پایان گفتگو ی خود  به استفاده غیر اصولی آب توسط کشاورزان که فقط در بخش کشاورزی حدود ۹۰٪ ازمیزان مجموع ذخایر آب زیرزمینی و سطحی استفاده میکنند اشاره کرد و گفت با رعایت الگوی مصرف و بحث های کاهش میزان پرت و عدم کشت محصولات پر آب طلب و استفاده از روش های نوین کشت و آبیاری ،قطعا سازگاری با کم آبی  و حفظ منابع موجود دست یافتنی خواهد بود.