در سومین نشست تخصصی کارگروه کمیته آموزش و فرهنگسازی مطرح شد؛

باید استفاده های غیر ضروری از برق را کاهش دهیم

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با تاکید بر اینکه ما باید برق را به عنوان یک کالا به مردم معرفی کنیم، گفت: برق خدمت نیست، بلکه کالایی ارزشمند است و باید استفاده های غیر مفید و غیر ضروری از آن را کاهش دهیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز، عباس حسامی در سومین نشست تخصصی کارگروه کمیته آموزش و فرهنگ‌سازی که به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق تبریز برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات تمام شرکت های زیر مجموعه توانیر در گذر موفق از پیک تابستانی گفت: همه ما ماه های سختی را پشت سر گذاشته ایم و نه تنها بر اساس آمار خود شرکت توانیر، بلکه افراد خارج از این مجموعه نیز اذعان دارند که کار بزرگی در مدیریت پیک مصرف انجام شده است.

وی تحقق این مهم را حاصل تلاش همه همکاران در وزارت نیرو؛ از شخص وزیر تا شرکت های برق منطقه ای، شرکت های توزیع، نیروگاه ها و دانسته و عنوان کرد: من یقین دارم با همت تمام همکاران کار سختی در پیش نخواهیم داشت، با این حال از همین الان باید برای پیک سال ۱۴۰۲ آمادگی داشته باشیم.

حسامی با بیان این مطلب تاکید کرد: البته موفقیت در مدیریت مصرف نباید باعث غرور ما شود، چرا که غرور آفت پیشرفت است. ما باید هر روز یک فکر جدید مطرح کرده و در نهایت آنرا عملی کنیم.

وی ادامه داد: پیک بار در سال ۱۴۰۰، حدود ۹۴۷ مگاوات بود که این میزان با رشد ۱۱ درصدی در سال جاری به یک هزار و ۳۱ مگاوات رسیده است و انتظار می رود این رقم در سال بعد به یک هزار و ۱۵۰ مگاوات برسد.

حسامی با اشاره به وجود صنایع تولیدی بزرگ در حومه تبریز گفت: ۳۵ درصد بار مصرف تبریز مربوط به صنایع و ۳۵ درصد در بخش خانگی است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز، عبور موفق از پیک، بهینه‌سازی کمی و کیفی خدمات فنی، تدوین برنامه‌ های استراتژیک، توسعه شبکه فیبر نوری و جی آی اس، فعال‌سازی بخش تحقیقات، پایش و مدیریت بهبود شاخص های کیفیت توان، مدیریت بهینه طرح ها و پروژه هاو بهینه‌سازی فرایندها را از جمله اقدامات صورت گرفته در شش ماهه نخست سال جاری عنوان کرد.

حسامی ادامه داد: این شرکت هم‌چنین موفق به کسب رتبه نخست در مسابقات مهارت شغلی شمالغرب شده و به تازگی نیز دفتر روابط عمومی موفق به کسب رتبه اول در جشنواره ملی انتشارات شده است.

وی با بیان اینکه انرژی الکتریکی در ایران به کمتر از ۲۰ درصد خودش فروخته می شود، اضافه کرد: در حال حاضر هر کیلو وات ساعت انرژی یک هزار تومان است اما به نرخ ۱۶۷ تومان به مشترکین عرضه می شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف برق تاکید کرد و گفت: علیرغم اینکه سنجش میزان تاثیر فرهنگ‌سازی در مشترکان کار دشواری است، با این حال از طریق آموزش و ترویج نحوه صحیح مصرف برق در برخی محلات مرفه‌نشین، شاهد کاهش ۱۶ الی ۱۷ درصدی مصرف بودیم.

وی در تشریح کرد: محدوده خدمات‌رسانی این شرکت شامل شهرستان های تبریز، اسکو و آذرشهر و ۱۰ شهر تابعه این شهرستان ها با تعداد یک میلیون و هفتاد هزار مشترک است. هم چنین تا پایان مهر ماه سال جاری هفت هزار و ۸۵۰ دستگاه پست هوایی و زمینی نصب شده و ۱۰ هزار کیلومتر انواع خطوط ۲۰ کیلوولت، شش کیلومتر خطوط فشار ضعیف و احداث شده است.

حسامی تصریح کرد: به تمام ۱۴۳ روستای توابع تبریز برق‌رسانی شده است و اکنون هیچ روستایی بدون برق نیست.

یادآور می شود، سومین نشست تخصصی کارگروه کمیته آموزش و فرهنگ‌سازی با حضور نمایندگانی از شرکت توانیر، شرکت برق منطقه ای آذربایجان و شرکت های توزیع نیروی برق استان های هرمزگان، کردستان، مشهد، اصفهان، تهران، مازندران، کرمان، ارومیه و اردبیل به ‌میزبانی شرکت توزیع نیروی برق تبریز برگزار شد.

در این نشست راهکارهایی برای مدیریت مصرف برق از قبیل آگاه‌سازی از شیوه های صحیح مصرف، اجرای طرح های تشویقی از جمله ۵=۱، استفاده از اپلیکیشن برق من، اخذ گواهی‌نامه مدیریت مصرف انرژی توسط همکاران بخش مدیریت مصرف و حذف مبلغ پرداختی مشترکان کم مصرف مطرح شد.