بازسازی ۵ هزار متر شبکه فاضلاب شهر قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از اصلاح شبکه فاضلاب به روش تونلی و روش مکانیزه لوله شکافی در هفت جبهه کاری در نقاط مختلف شهر قم خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵ هزار متر شبکه فاضلاب شهر اصلاح و بازسازی شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از اصلاح شبکه فاضلاب به روش تونلی و روش مکانیزه لوله شکافی در هفت جبهه کاری در نقاط مختلف شهر قم خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵ هزار متر شبکه فاضلاب شهر اصلاح و بازسازی شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، دکتر علی جان صادق پور با اشاره به اجرای هزار و ۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در طول ۲۵ سال گذشته گفت: حدود ۲۸۰ کیلومتر از این شبکه از جنس سیمان یا آزبست است که به دلیل خورندگی بالای گازهای فاضلاب فرسوده شده و در حال تخریب است.

وی در همین راستا از اصلاح شبکه فاضلاب شهر بر اساس اولویت‌بندی خبر داد و اظهار داشت: هم‌اکنون اصلاح شبکه فاضلاب با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های موجود در کشور از جمله لوله شکافی در هفت جبهه کاری در مناطق مختلف شهر در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر جایگزینی لوله‌های فرسوده در خیابان ۱۹ دی، خیابان‌های مهر و صدف منطقه فرهنگیان، فرعی‌های خیابان پرستار، خیابان صفاشهر، خیابان شیخ انصاری و شهرک مهدیه با هماهنگی سایر نهادها و دستگاه‌ها به ویژه شهرداری و نیروی انتظامی در حال انجام است.

وی از اصلاح ۵ هزار متر شبکه فاضلاب از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: اصلاح و بازسازی حداقل ۱۲ کیلومتر دیگر تا پایان سال در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارد.

دکتر صادق پور با بیان اینکه ویدئو متری و شناسایی وضعیت خطوط اصلی فاضلاب شهر نیز از ابتدای سال جاری آغاز و به انجام رسیده است، یادآور شد: بر اساس نتایج و گزارش ویدئو متری، بازسازی برخی خطوط اصلی جمع‌آوری فاضلاب از جمله خیابان ساحلی و لواسانی و بیطرفان ضروری است که با توجه به بار ترافیکی بالا و ریزشی بودن خاک محل، استفاده از روش‌های نوین بازسازی با حداقل حفاری در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بازسازی به روش لوله شکافی از ۳ سال پیش با استفاده از توان متخصصین داخلی شروع شده است، اذعان داشت: تاکنون حدود ۱۰ کیلومتر بازسازی شبکه در نقاط مختلف شهر قم به این روش انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تأکید کرد: اقدامات و پیگیری‌ها برای بومی‌سازی روش بازسازی لوله از طریق عمل آوری در محل (CIPP) با تکیه بر دانش و توان داخلی نیز در حال انجام است که امیدواریم در ماه‌های آتی بخشی از شبکه فاضلاب شهر قم به طور آزمایشی به این روش بازسازی شود.   

وی ضمن تقدیر از صبر و شکیبایی شهروندان، از مشکلاتی که حفاری‌های شبکه فاضلاب برای آن‌ها ایجاد کرده عذرخواهی کرد و با تأکید بر ضرورت ادامه همکاری‌ها و مساعدت‌ها، گفت: در صورت عدم انجام به موقع اصلاحات مورد نیاز احتمال وقوع حوادث ناخواسته و غیرقابل پیش‌بینی و بروز نشت‌ها و یا پس‌زدگی فاضلاب در سطح وسیع وجود دارد که خسارات مالی و جانی آن قابل جبران نیست.

دکتر صادق پور درعین‌حال یادآور شد: خوشبختانه با اقدامات به موقع انجام شده تاکنون از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شده است و امیدواریم با تداوم و تسریع در بازسازی شبکه‌های فرسوده شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

وی در ادامه با اشاره به تکمیل ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و محدود بودن اعتبارات بخش فاضلاب، اولویت اصلی این بخش را اصلاح شبکه فرسوده اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر توسعه شبکه فاضلاب به صورت بسیار محدود و صرفاً در نقاط دارای معضل جدی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همچنین با اشاره به انجام مطالعه و تصویب احداث یک تصفیه‌خانه جدید در سطح استان و وزارت نیرو گفت: این طرح به منظور تصویب نهایی و اخذ تبصره ۲۳ حدود یک سال است که در سازمان برنامه‌وبودجه معطل مانده است که امیدواریم هر چه زودتر تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار کامل ساخت تصفیه‌خانه سه سال به طول می‌انجامد، تأکید کرد: در حال حاضر بخش‌های وسیعی از شهر با مشکل دفع فاضلاب مواجه هستند و نیاز به توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب دارند.

دکتر صادق پور در پایان ضمن تقدیر و تشکر حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ استاندار و نمایندگان محترم استان، خواستار پیگیری‌های مجدانه برای تصویب این طرح شد.