بازسازی بیرینگ‌های ایرهیتر در نیروگاه رامین اهواز

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز گفت: بازسازی بیرینگ‌های ایرهیتر در این نیروگاه سبب صرفه جویی ۶ میلیارد تومانی در هزینه‌ها شد.

 خلیل محمدی گفت: تحریم‌های سال‌های اخیر و تامین قطعات حساس و مهم نیروگاهی از بازار‌های خارجی یکی از بزرگترین چالش‌های ما به شمار می‌روند که با اعتماد و تکیه بر توانمندی همکاران خود توانستیم این تهدید را به فرصتی ارزشمند جهت خلق ایده‌ها و بروز خلاقیت‌ها در این نیروگاه بزرگ تبدیل کنیم.

محمدی با تقدیر از تلاش همکاران بخش تعمیرات بویلر و مبدل‌های حرارتی و تراشکاری افزود: سیکل تولید واحد‌های نیروگاه رامین دارای ساختاری پیچیده‌ای است و عملکرد کوچکترین تجهیز نیز می‌تواند در فرآیند تولید برق تاثیر بگذارد.

به گفته محمدی؛ بویلر‌های این نیروگاه از نوع فوق بحرانی بوده و عملکرد ایرهیتر‌های این بویلر‌ها نقش مهمی در بازیابی حرارتی دود خروجی از کوره و استفاده از آن جهت بهبود فرآیند احتراق مشعل‌های بویلر ایفا می‌کنند.

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز با اشاره به نقش آفرینی ۱۲ درصدی عملکرد بویلر و ایرهیتر‌ها ادامه داد: بیرینگ‌های ایرهیتر‌ها نیز دارای مداده و ساختاری حساس بوده که به دلیل کارکرد مداوم دچار خوردگی‌ها و خستگی سطحی بر روی نماد‌های بیرینگ شده بودند که این چالش عملکرد ایرهیتر‌های بویلر و نهایتاً تولید بخار مورد نیاز جهت چرخش توربین‌ها را دچار مشکل کرده بود.

وی می‌گوید: دانش و تکنولوژی ساخت بیرینگ‌های ایرهیتر در انحصار کشور‌های خارجی است و خرسندیم با تکیه بر توانمندی متخصصان جوان خود اقدام به بازسازی ۴ عدد بیرینگ طی ۱۶ روز با هزینه ۵ میلیون تومانی شدیم و پس از بررسی‌های فنی و تحقیقات مهندسی، بازسازی ۲ عدد بیرینگ تراست و ۲ عدد بیرینگ راهنما را در دستور کار خود قرار دادیم.

به گفته محمدی؛ بیرینگ‌های تراست از نوع بشکه‌ای تک ردیفه با وزن یکهزار و ۵۰۰ کیلوگرم وظیفه تحمل محوری ناشی از نیروی وزن ۱۵۰ تنی تجهیز و نیروی شعاعی ناشی پدیده گریز از مرکز به واسطه چرخش ایرهیتر را به عهده دارند.