اورهال مفهوم چیست؟

اورهال یا بازآماد شامل تعمیرات اساسی هر چیزی می‌تواند باشد که شامل کوچکترین قطعات و لوازم مکانیکی و الکترونیکی گرفته تا دستگاه‌های و ابزار صنعتی می‌شود.

 

به گزارش برقآب اورهال و تعمیرات اساسی برای هر پالایشگاه یکی مهم ترین موارد جهت نگهداری تجهیزات است. این تعمیرات برای سالم نگه داشتن تجهیزات پالایشگاهی صورت می‌گیرد که اگر به موقع و به درستی انجام شود در طول عمر تجهیزات پالایشگاه بسیار تاثیر گذار خواهد بود. از آنجا که تجهیزات پالایشگاهی معمولا قابل اشتعال است یا از مواد سمی تشکیل شده است برای جلوگیری از حوادث احتمالی بهتر است، این تعمیرات به طور منظم و در فواصل زمانی تعیین شده انجام گیرد.

می‌توان گفت بازرسی فنی از تجهیزات به کار رفته یکی از مراحل اولیه در اورهال پالایشگاهی است که طبق تجربه بحث خورندگی در نقاط اتصالات لوله ها و نیز در محل هایی که جریان مواد موجود در لوله ها عوض می‌شود و این امر مهم از شدت و سرعت بیشتری برخوردار بوده و این نقاط با دقت و حساسیت بیشتری بازرسی و کنترل می‌شود.

اورهال را معمولاً افراد متخصص و با تجربه به دلیل پیچیدگی دستگاه‌های صنعتی انجام می‌دهند و به همین برای جلوگیری از خطرات احتمالی باید از نیروهای متخصص مکانیک، الکتریک، الکترونیک و صنایع استفاده کرد.

 

مراحل اورهال و تعمیرات اساسی را بدانید

در اورهال تمامی تجهیزات و قطعاتی که قبلا بسته شده است را باز می‌کنند و بعد از رسوب‌زدایی و شست‌و‌شوی کامل، شناسایی و رفع عیوب احتمالی انجام می‌شود. همچنین در صورت نیاز قطعات جدید و باز سازی کامل تجهیزات صورت می‌گیرد. بعد از اتمام مراحل باز نگری تمامی قطعات بسته شده و راه اندازی می‌شوند. تمام این موارد در مراحلی انجام می‌شود که عبارتند از:

بازرسی تجهیزات

خورندگی در نقاط مختلف لوله‌ها و در نواحی که مواد جریان دارد صورت می‌گیرد و معمولا این نقاط متغیر هستند. بنابراین در لوله‌هایی که مواد با سرعت و شدت بیشتری عبور می‌کنند باید این نقاط با حساسیت و دقت بیشتری بازرسی و کنترل شوند.

در صورتی که میزان خورندگی لوله اجازه فعالیت مجدد به تجهیزات را بدهد، آن را تمیز کنند. در غیر این صورت اگر خوردگی لوله بیش از حد باشد، بهتر است آن قسمت را تعویض کنند.

عایق بندی

گاهی اوقات میزان خورندگی در قسمت‌هایی که از عایق بندگی برخوردار هستند، به درستی مشخص نمی‌شود. حتی گاهی برخی از دستگاه‌ها نیز نمی‌توانند آن را عیب‌یابی کنند. نواحی که از عایق بندی برخوردار است مخصوصا در زمانی که نم و رطوبت اطراف دستگاه بوجود آمده است، عیب یابی را مشکل می‌کند؛ در نتیجه بهترین کنترل و بازرسی باید توسط اپراطور انجام شود. در غیر این صورت این خوردگی‌ها از چشم مخفی می‌ماند و ممکن است حادثه کوچک و گاهی بزرگ ایجاد شود.

بازرسی واحدهای حساس

کاتالیست های پالایشگاه‌ها جزو واحدهای حساسی است که بیشتر از واحدهای دیگر دچار جرم‌گرفتگی شده و به مرور زمان آلودگی‌ها، از جمله گوگرد روی تجهیزات آن جمع می‌شود. نیتروژن و فلزات دیگر با رسوبی که روی کاتالیست‌ها ایجاد می‌کنند سبب افت کارایی کاتالیست و کاهش عمر تجهیزات می‌شوند. این موضوع موجب می‌شود این واحد با دقت و وسواس بیشتری در طول عملیات اورهال بررسی و احیا شود.

در زمان احیای عملیات واحد کاتالیستی در زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها ، کک‌های رسوب کرده روی کاتالیست به طور کلی سوزانده می‌شود. کاتالیست‌ها طی این روند به طور کامل احیا شده و به حالت اولیه برمی‌گردند

 

استاندارد فاصله زمانی بین دو اورهال و تعمیرات اساسی چقدر است؟

استاندارد فاصله زمانی بین دو تعمیر اساسی برای پالایشگاه‌ها در گذشته سه سال بوده است. درسته که  با پیشرفت تجهیزات شناسایی عیوب و خوردگی این زمان را برای برخی از تجهیزات به ۴ سال یک بار تغییر داده‌اند، اما برای واحدهای کاتالیستی به دلیل حساسیت‌هایی که گفته شد و واحدهایی نظیر واحد تقطیر از جمله بخش‌هایی است که فاصله زمانی تعمیرات اساسی همان ۳ سال بوده و تغییری نکرده است.

زمان مورد نیاز برای اورهال چقدر است؟

خوب همانطور که تا به الان گفته شد زمان مورد نیاز برای اورهال مهم است ودر این مدت زمان، کار پالایشگاه‌ها تعطیل می‌شود. هر چند این زمان برای قسمت‌های مختلف نیز متغیر است، زیرا بسته به سنگین یا سبک بودن آن واحد و تجهیزاتی که در آن واحد نیاز به تعمیر دارند بستگی دارد.

برخی از واحدهای سنگین مانند آیزوماکس به خاطر کاتالیستی بودن و همچنین به دلیل حجم بالای کمپرسورها، تجهیزات، برج‌ها و ظروف مورد نیاز به زمان بیشتری نیز احتیاج دارند.