انتقال پساب های صنعتی استاندارد به تالاب الله آباد آبیک می تواند زمینه احیا این تالاب را فراهم کند

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با اجرای طرح احیای تالاب الله آباد از محل انتقال پساب های صنعتی استاندارد، ضمن کمک به دستگاههای متولی امر برای کنترل کانون ریزگردها، پیشگیری از پیش روی شوری خاک منطقه و حفاظت از گونه های نادر منطقه، امکان حفاظت از آبخوان دشت قزوین از تاثیر مستقیم پساب ها نیز فراهم می گردد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین، دکتر محجوب مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب این شرکت در خصوص ضرورت احیای تالاب الله آباد در شهرستان آبیک اظهارداشت: هر پهنه ای با داشتن خاک نیمه رطوبت هم می تواند تالاب قلمداد گردد و قرار نیست هر تالابی مملو از آب مستمر و دائمی باشد، لذا با این تعریف تالاب دانستن الله آباد حتی در شرایطی که فاقد آب باشد نیز درست است.
مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان قزوین اضافه کرد: تالاب آلله آباد که در شهرستان آبیک قرار دارد در مرز استان های قزوین و البرز واقع شده و حدود ۶۰ درصد مساحت آن در استان قزوین قرار دارد و در ۳۵ سال گذشته براساس تصاویر ماهواره ای در مواقع سیلاب به صورت فصلی آب رودخانه های استان به دلیل شیب هیدرولیکی دشت قزوین به این تالاب هدایت شده و یک پهنه آبی را تشکیل داده است.
وی ادامه داد: این تالاب در مواقع سیلابی از رودخانه های خررود و ابهررود و از رودخانه های نواحی شمالی دشت قزوین به صورت فصلی و از حوضه آبریز رودخانه کردان در استان البرز هم تغذیه شده و خروجی تالاب نیز در نهایت به سمت دریاچه نمک سرازیر می گردد.
دکتر محجوب تصریح کرد: در سنوات اخیر که سطح آبهای زیرزمینی کاهش یافته و جریانات آب های سطحی هم به دلیل کم شدن بارندگی و برداشت در بالادست کمتر شده، پهنه تالاب نسبت به گذشته کمتر مرطوب بوده لذا برای زنده نگداشتن تالاب، اقداماتی با کمک سازمان محیط زیست استان و سایر نهادها آغاز شده که انجام مطالعات حریم و بستر از آن جمله می باشد.
وی گفت: شرکت آب منطقه ای استان، برای احیا این تالاب ابتدا طرح هایی را مورد بررسی قرار داد که در بیابان زدایی موثر باشند و نیاز آبی تالاب را نیز مرتفع کنند، اولین طرح پیشنهادی استفاده از جریان آب های سطحی بود اما از آنجا که جریان آب سطحی پایداری در سطح دشت موجود نبود که بتوان آن را منتقل کرد، لذا سراغ سایر منابع آبی رفتیم و بهره گیری از «پساب» به عنوان در دسترس ترین منبع مورد توجه قرار گرفت.
مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان قزوین در ادامه بیان داشت: بهره برداری از پساب با توان بخش خصوصی بهترین گزینه هم برای احیا تالاب و هم برای زراعت چوب است.
وی در خصوص حجم پساب قابل انتقال به تالاب الله آباد تصریح کرد: مطالعات انجام شده بر روی پساب های استان حاکی از ظرفیت حدود ۹ میلیون مترمکعبی است که عمده آن از شهر صنعتی البرز منتقل خواهد شد و در ادامه نیز پساب شهر صنعتی لیا هم می تواند به آن اضافه شود.
دکتر محجوب عنوان کرد: با احیای تالاب ضمن پیشگیری از ایجاد کانون گرد و غبار و هدایت پهنه های سیلابی می توانیم وضعیت تالاب را به شرایط مطلوب تری برسانیم البته در کنار این اقدامات مسئولان استان البرز نیز باید حقابه های تالاب از رودخانه های کردان و حوزه شمالی تالاب را مجدداً برقرار کنند تا این پهنه به شرایط طبیعی گذشته خود بازگردد.
مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای احیا تالاب تاکنون تصریح کرد: خوشبختانه مطالعات فاز صفر این طرح به اتمام رسیده و مصوبه آن از کمیته فنی شرکت و کمیته های استانی دریافت شده و در مرحله فراخوان و انتخاب سرمایه گذار بخش خصوصی است. وی در مورد زمان آغاز اجرای فاز اول طرح نیز گفت: در حالت خوشبینانه انتظار داریم امسال کار فراخوان جهت انتخاب سرمایه گذار به اتمام برسد.
دکتر محجوب در پایان یادآور شد: تنها راه نجات استان از پساب های آلوده صنعتی و کمک به محیط زیست استان اجرای این طرح است چرا که ضمن تامین منابع آبی جهت زراعت چوب، امکان تصفیه تکمیلی و پرورش درختان غیر مثمر به احیای تالاب الله آباد نیز کمک می شود.