انتقال آب دریای سواحل جنوبی به سه استان شرق کشور

معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب دریا (سواحل جنوبی) سالیانه به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی منتقل خواهد شد. قاسم تقی زاده خامسی افزود: براساس طرح انتقال آب به سه استان کشور که در کمیسیون عمران مجلس بررسی شد، ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب به […]

معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب دریا (سواحل جنوبی) سالیانه به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی منتقل خواهد شد.

قاسم تقی زاده خامسی افزود: براساس طرح انتقال آب به سه استان کشور که در کمیسیون عمران مجلس بررسی شد، ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی می‌رساند.

وی ادامه داد: مقرر شد این طرح برای حمایت بیشتر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده و مورد حمایت قرار گیرد.

معاون وزیر نیرو گفت: این طرح برای جبران کمبود آب بخش صنعت و شرب استان های مذکور مطرح شده و قرار است در فاز نخست ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب را منتقل کند؛ برای این کار نیاز است ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب خام دریا شیرین شده و سپس منتقل شود.

تقی زاده خامسی افزود: اهمیت این طرح برای بخش صنعت این استان ها بسیار بالا است که بخشی از آن برای شرب هم در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: سامانه لازم برای انتقال آب از آخرین تکنولوژی روز برخوردار خواهد بود و کار بزرگی را انجام خواهد داد.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: سه نیروگاه با ۴۷۰ مگاوات برق و یک هزار و ۵۱۰ کیلومتر خط انتقال برای این طرح احداث خواهد شد.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه یک میلیون مترمکعب مخزن برای این طرح با ۲۳ ایستگاه پمپاژ آب ساخته خواهد شد، اظهار داشت: این طرح به طور کامل توسط بخش خصوصی و با حمایت صنایع اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از استفاده صنعت از این آب، وزارت نیرو می تواند در صورت نیاز شهرها و روستاهای در مسیر، آب مورد نیاز آنها را خریداری کند.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: این طرح، مجوز اولیه زیست محیطی را اخذ کرده و قرار است با اتمام مطالعات لازم مجوز اصلی را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کند.

تقی زاده خامسی گفت: اکنون این طرح به دنبال جذب سرمایه گذار است ضمن آنکه مجری آن طی یک فراخوان انتخاب شده است.

به گفته وی، ۱۶ شرکت متقاضی اجرای طرح انتقال آب به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی بودند که از بین آنها ۱۲ شرکت انتخاب شده و یک کنسرسیوم  تشکیل داده اند.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: این طرح مجوز تخصیص را دریافت کرده و مجوز پدافندغیرعامل را نیز دارد و زمین لازم هم از منطقه آزاد مربوط دریافت کرده است و پس از تایید نهایی کار شروع خواهد شد گرچه اکنون برخی فعالیت های لازم برای اجرای آن آغاز شده است.