اقدامات گذر موفق از پیک بار تابستان ۱۴۰۰در مشهد

تأمین برق مطمئن و پایدار مشترکین از وظایف اصلی شرکت های توزیع نیروی برق محسوب می شود به گونه ای که عمل به این وظیفه خطیر در شرایط پیک بار تابستان همواره از اهمیتی مضاعف برخوردار می باشد. امورهای نواحی شرق و غرب توزیع برق مشهد با پشت سرگذاشتن موفقیت آمیز از پیک بار سال […]

تأمین برق مطمئن و پایدار مشترکین از وظایف اصلی شرکت های توزیع نیروی برق محسوب می شود به گونه ای که عمل به این وظیفه خطیر در شرایط پیک بار تابستان همواره از اهمیتی مضاعف برخوردار می باشد.

امورهای نواحی شرق و غرب توزیع برق مشهد با پشت سرگذاشتن موفقیت آمیز از پیک بار سال ۹۹ و پیش بینی های اقلیمی، شرایط خاص کرونا، استخراج رمز ارزها و تغییر الگوی مصرف مشترکین همواره بدون فوت وقت مشغول برنامه ریزی و اقدامات لازم جهت عبور از پیک بار تابستان ۱۴۰۰ بوده و هستند.

  • فعالیت های منطقه غرب

به گزارش دفتر روابط عمومی، مهندس اسماعیل زاده قائم مقام مدیرعامل در  منطقه غرب گفت:

با آنالیز اطلاعات استخراج شده از حدود ۱۰ هزار ترانسفورماتور و ۷ هزار کیلومتر شبکه و بررسی نقاط ضعف آن در نهایت نصب حدود ۲۰۰ دستگاه ترانسفورماتور هوایی در دو اولویت شناسایی و با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیاردریال برای منطقه غرب مشهد موافقت شد. وی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات، استفاده از ظرفیت آزاد تجهیزات منصوبه و رد حال بهره برداری و جابجایی ترانسفورماتورها در شبکه با هدف مدیریت هر چه بیشتر منابع شرکت بود. این اقدام بیش از ۳۰ درصد به حجم قابل اجرای تأسیسات، نسبت به اعتبار مصوب اضافه نمود که در نوع خود قابل تقدیر می باشد. همچنین به منظور افزایش بهره وری و مدیریت منابع مالی، ۸۰  درصد پروژه های گذر از پیک در منطقه غرب توسط گروه های در اختیار امورهای اجرایی انجام شده است که این حجم از فعالیت با تعداد نفرات اندک و با توجه به محدودیت های ناشی از بیماری کرونا کم سابقه می باشد.

  • فعالیت های منطقه شرق

مهندس نوربخش قائم مقام مدیرعامل در منطقه شرق نیز گفت: این منطقه به منظور گذر از پیک بار تابستان ۱۴۰۰ و با هدف تأمین برق مطمئن و پایدار برای مشترکین، پیش بینی ها و اقداماتی را انجام داده است.

وی گفت: برای گذر از پیک بار سال ۱۴۰۰ در اداره های امور برق ثامن، طبرسی، ملک آباد و رضویه در مجموع حدود ۱۳ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلوولت در برنامه بوده که حدود ۴ کیلومتر آن اجرا شده است. در شبکه فشار ضعیف نیز حدود ۹ کیلومتر در برنامه بوده که حدود ۴ کیلومتر آن اجرا شده است. در اداره های یاد شده نیز در مجموع تعداد ترانس های موردنیاز ۹۲ دستگاه بوده که ۶۶ دستگاه ترانس اجرایی شده است. وی گفت: با گذشت حدود ۲ ماه از سال جدید و با برنامه ریزی های انجام شده و با یاری خدا و تلاش مدیران و همکاران و با افزایش ظرفیت شبکه منططبق با رشد بار مشترکین امیدواریم عبور از پیک بار امسال همچون سنوات گذشته با موفقیت حاصل شود.

 

معرفی طرح آرش توزیع برق مشهد به سایر شرکت های توزیع برق کشور

تابلو طرح آرش، یکی از ایده ها و دستاوردهای شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد است که با توجه به مزایای اقتصادی و فنی ارائه شده می تواند به عنوان روش جایگزین و مناسب برای تابلوهای توزیع در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش دفتر روابط عمومی، این طرح توسط مهندس محسن ابوترابی و مهندس حسن آرش ارائه شده و امروز در سطح شرکت های توزیع کشور به عنوان یک حرکت بزرگ و در راستای ارائه دانش حوزه مهندسی قابل اجراست.

این گزارش حاکی است، در طرح آرش (طراحی و ساخت تابلو توزیع فشار ضعیف هوایی با قابلیت مدیریت بار و توان از طریق کنتورهای هوشمند) با انتقال تابلو توزیع به زیر سکوی ترانس و نصب در ارتفاع و استفاده از ۲ تابلوی کوچک به جای یک تابلوی بزرگ توزیع، مزیت های زیادی بدست خواهد آمد.

از جمله مزایای طرح آرش می توان به کاهش تقریبی ۶۰ درصدی در هزینه های سرمایه گذاری اولیه و بازگشت سرمایه، افزایش قابلیت اطمینان شبکه مخصوصاً در شرایط بحرانی و سیل، افزایش ایمنی و بهبود مبلمان شهری، مدیریت بار و کاهش حجم خاموشی مشترکین، کاهش تلفات غیرفنی و سرقت تجهیزات، کاهش هزینه های بهره برداری، عدم قطع سیستم روشنایی معابر در تمام حالات کاری ترانس جهت افزایش امنیت اجتماعی و افزایش سرعت اجراء و نصب راحت تابلو توزیع اشاره نمود.

شایان ذکر است مهندس علی جم سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان نیز با ارسال لوح تقدیر برای مهندس رمضانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد از تلاش های حوزه مهندسی برق مشهد و همچنین از مهندس ابوترابی و مهندس آرش در ارائه این طرح و ایده قدردانی بعمل آورد.