افزایش ۵۰ درصدی مصرف برق در استان فارس

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان فارس با بیان این که تولید برق فرآیندی سخت، پیچیده و هزینه های تولید زیادی را به دنبال دارد افزود: در سال جاری شاهد گرمای بی سابقه از فصل بهار بودیم و این امر سبب شد تا میزان مصرف در کشور ۱۹ درصد و در استان های فارس و […]

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان فارس با بیان این که تولید برق فرآیندی سخت، پیچیده و هزینه های تولید زیادی را به دنبال دارد افزود: در سال جاری شاهد گرمای بی سابقه از فصل بهار بودیم و این امر سبب شد تا میزان مصرف در کشور ۱۹ درصد و در استان های فارس و بوشهر تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس خواهان افزایش مشارکت مردم برای عبور از پیک گرما و مدیریت مصرف به منظور پایداری شبکه و پایان خاموشی ها شد.

احمدرضا خسروی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این که در کشور حدود یک میلیون دستگاه استخراج رمز ارزغیرمجاز داریم که به صورت قاچاق وارد شده و هر دستگاه ۲ تا ۳ کیلووات مصرف انرژی دارد اضافه کرد: از مردم تقاضا می شود تا مزارع استخراج رمز ارز و دستگاه های ماینر خانگی را به شرکت توزیع برق استان گزارش دهند که در قبال دریافت گزارش های محرمانه مردمی به تناسب پاداش های ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی ظرف مدت ۱۵ روز پس از راستی آزمایی گزارش ها پرداخت خواهد شد.

وی گفت: در کنار مشکلاتی که به دنبال حکمفرمایی آب و هوای گرم با آن روبرو هستیم، پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی ها هم به مشکلات دامن زده است. بهره برداری کشاورزان از پمپ های آب افزایش چشمگیری یافته و ذخایر آب پشت سدها که از آنها به عنوان منابع تولید برق استفاده می شود در وضعیت رکود است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس افزود: ظرفیت عملی نیروگاه های برق آبی ۳۴ درصد کاهش یافته است که این به معنای ۳۵۰۰ مگاوات کاهش تولید انرژی است. اما با تلاش های صورت گرفته شاهد بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر هستیم که برق آن به مدار وارد شده است.

خسروی اضافه کرد: در پیک گرما، تولید برق به اندازه رشد میزان مصرف نیست و راهی جز مدیریت بهینه انرژی نداریم. به یاد داشته باشیم که جریان الکتریسته قابل ذخیره سازی نیست و زمانی که چرخه تولید از مصرف عقب بیفتد شاهد فروپاشی شبکه خواهیم بود. به همین دلیل مرکز دیسپاچینگ ملی در تهران به صورت لحظه ای شبکه کشور را رصد می کند.

وی  افزود: چنانچه شبکه دچار فروپاشی شود، تعمیر و به روز رسانی آن تا ۴۸ ساعت به طول می انجامد و فاجعه ای بزرگ به وقوع خواهد پیوست. به همین دلیل برای اجتناب از این شرایط چاره جز خاموشی اضطراری نداریم. در روزهای اخیر با مدیریتی که شکل گرفت تلاش کردیم تا جریان برق برای مشترکین خانگی و تجاری قطع نشود و با مدیریت مصرف بخش کشاورزی از بحران عبور کنیم.

این مقام مسئول از اعمال سختگیری های ویژه برای جلوگیری از هدررفت برق در ادارات سخن گفت و افزود: ادارات الگوهای اجتماعی محسوب می شوند و با ابزارهای هوشمند میزان مصرف انرژی را در آنها رصد می کنیم. همچنین در زمینه مدیریت مصارف کشاورزی برای آنها تسهیلات و پاداش های متنوعی در نظر گرفته شده تا با کمک مردم از فصل گرم سال بدون خاموشی عبور کنیم. اگرچه در استان فارس تنها ۱۰ درصد از مشترکین پرمصرف هستند و ۷۰ درصد از مردم خوش مصرف هستند و ۲۰ درصد باقیمانده را اقشار کم مصرف تشکیل می دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در ادامه با ارایه راهکارهایی برای مدیریت مصرف برق افزود: تنظیم دما بر ۲۵ درجه سانتیگراد، نصب لامپ های کم مصرف ال ای دی، پرهیز از باز کردن بی مورد در یخچال و حفظ فاصله ۱۰ سانتیمتری آن از دیوار به همراه استفاده از دور کند کولرهای آبی می تواند تا ۴۰ درصد در کاهش مصرف برق موثر عمل کند.

خسروی با تاکید بر این که ساعات اوج مصرف از ۱۲ تا ۱۸ است از مردم درخواست کرد تا در این زمان از شبانه روز از وسایل پرمصرف استفاده نکنند و اظهار داشت: در کشور ما ظرفیت های زیادی برای استفاده از نیروگاه های تجدید پذیر وجود دارد. از این رو تفاهمنامه همکاری با یکی از بانک ها برای ارایه تسهیلات قرض الحسنه برای راه اندازی نیروگاه های کوچک و بزرگ خورشیدی داشتیم که متاسفانه استقبال چندانی از آن صورت نگرفته است. مردم در نظر داشته باشند که برق تولیدی نیروگاه های تجدیدپذیر با مبالغ قابل توجهی خریداری خواهد شد.