افزایش ذخایر آبی تبریز / ایجاد مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی در قالب پروژه رینگ آبی تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: ایجاد مخزن یکصد هزار متر مکعبی در قالب پروژه رینگ آبی تبریز با هدف افزایش ذخایر آبی این شهر کلانشهر خبر داد.

به گزارش دفتر روابط عمومی آبفای استان، مهندس محمد خانی افزود: منابع تامین کننده آب تبریز که از ۴ منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه ها ( هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قنوات ۱ درصد تامین می شود که هر کدام از این منابع اگر با مشکلی مواجه شد از جاهای دیگر شهر امکان کمک به آن محل نیست بنابراین برای حل این مشکل نیاز به رینگ آب است.
وی تصریح کرد: رینگ آبی جنوبی تبریز به عنوان یک پروژه پدافندی به طول ۲۶ کیلومتر از اندیشه تا باسمنج با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت در حال اجراست و نیاز تبریز برای توزیع مناسب آب و تغذیه مخازن از طریق زرینه رود را رفع خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: رینگ در هر شهری برای اینکه منابع آب کیفیت و قدرت آب را تضمین کند، نیاز به احداث رینگی دور شهر است که تبریز تا حالا این رینگ را نداشته بنابراین برای تکمیل آبرسانی و افزایش تاب آوری و پایداری شبکه آب شهر تبریز توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اجرا می‌شود.
مهندس خانی اظهار کرد: رینگ جنوبی تبریز شامل احداث مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی، احداث مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی، ایستگاه پمپاژ همچنین خط لوله رابط بین مخازن و ایستگاه پمپاژ بارگذاری می‌ باشد.
وی تاکید کرد: مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بزرگ‌ترین مخزن در حال ساخت شمال غرب است که با تکمیل این مخزن ۱۰ ساعت تاب آوری آب تبریز افزایش یافته و بسیاری از مشکلات آب تبریز رفع و تاثیر چشمگیری در بهینه سازی توزیع منابع آبی و افزایش مخازن ذخیره آب این شهر خواهد داشت.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: رینگ جنوبی تبریز پروژه ای بسیار بزرگ می باشد و کندی اجرای آن به دلیل اعتبار بالا و مسائل اجتماعی می باشد چون لوله گذاری نزدیک کلانشهر تبریز صورت میگیرد و دارای معارض هایی می باشد.
مهندس خانی در پایان خاطرنشان کرد: محل تامین اعتبار این پروژه فاینانس خارجی می باشد و در تکمیل خط زرینه رود می باشد و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تا الان هزینه شده و برای ۲۰ درصد بقیه پروژه هم مبالغ دیگری هزینه خواهد شد.