افزایش بهره‌وری از چاه نیمه‌ها و توسعه استحصال منابع آب ژرف، راهکار کوتاه‌مدت دولت برای جبران کم‌آبی سیستان

رئیس جمهور روز جمعه و در دومین روز از سفر به استان سیستان و بلوچستان بلافاصله پس از ورود به زابل در حضوری از پیش اعلام نشده به میان مردم روستای ملاعلی در منطقه مرزی ایران و افغانستان رفت و با اهالی این روستای دورافتاده دیدار و گفت و گو کرد. به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی […]

رئیس جمهور روز جمعه و در دومین روز از سفر به استان سیستان و بلوچستان بلافاصله پس از ورود به زابل در حضوری از پیش اعلام نشده به میان مردم روستای ملاعلی در منطقه مرزی ایران و افغانستان رفت و با اهالی این روستای دورافتاده دیدار و گفت و گو کرد.

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی پس از بازدید هوایی از چاه نیمه‌های زابل و محدوده‌های مرزی این استان با حضور در جمع اهالی روستای مرزی ملاعلی از نزدیک خواسته‌ها و مشکلات مردم این روستا را شنید و در جمع آنان سخنرانی کرد.
رئیس جمهور در این جمع با بیان اینکه حضور شما در این منطقه باعث حفظ و ارتقای امنیت منطقه است، گفت: امروز اگر چه با کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب مواجه هستیم، اما شما مردم نشان دادید با سختکوشی و ابتکار عمل می‌توانید از همه تهدیدها، فرصت‌ بسازید.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با همت و دست توانای شما و خدمتگزاری مدیران می‌شود تهدید مشکل کمبود آب را حل کرد، اظهار داشت: قبل از سفر به سیستان و بلوچستان جلسه‌ای با مسئولان مربوطه داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که چند راهکار برای رفع مشکل کمبود آب منطقه وجود دارد.
وی افزود: در این سفر مسئله آب را به عنوان یک موضوع محوری دنبال می‌کنیم و تصمیم گرفته‌ایم از چاه‌نیمه‌ها به عنوان یک ظرفیت در دسترس استفاده کرده و با راهکارهای موجود، سطح بهره‌وری از آنها را ارتقا دهیم.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: راهکار دوم توسعه استفاده از منابع آب ژرف است که در این منطقه آغاز شده و می‌توان به صورت گسترده‌تر از آن استفاده کرد و این یک راهکار ماندگار برای استفاده از این امکان خدادادی است که خداوند متعال در این منطقه قرار داده است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این راهکارها بر مبنای استفاده از ظرفیت‌ها و امکاناتی است که در منطقه وجود دارد. ظرفیت‌هایی هم هست که در منطقه قرار ندارد، اما امکان استفاده از آن وجود دارد و البته مقداری زمان‌بر است. می‌توان از طریق دریای عمان با لوله‌کشی و حفر کانال، آب را به منطقه انتقال داد که اجرای این راهکار به زمان بیشتری نیاز دارد اما قابل دستیابی است و به عنوان طرح‌های بلندمدت در دست اقدام می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس جمهور گفت: با همت شما مردم و با مدد الهی بر همه تنگناها و محدودیت‌های منطقه، چه مشکلات طبیعی و چه مشکلاتی که در اثر محرومیت‌های تاریخی در این منطقه بوجود آمده، غلبه خواهیم کرد.

 احیای حقابه زابل را با دیپلماسی فعال، پیگیری می‌کنیم.

ایجاد و فعال کردن ظرفیت نیروگاه‌های بادی و منابع معدنی سیستان را به طور جدی دنبال خواهیم کرد.
همچنین رئیس جمهور ظهر روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به سیستان و بلوچستان با حضور سرزده در جمع عزاداران حضرت زین‌العابدین(ع) در میدان امام حسین(ع) زابل اظهار کرد: سفرهای کاری به استان‌ها را آغاز کردیم و مقصد دومین سفر را نیز سیستان و بلوچستان قرار دادیم. قبل از سفر در جلسه با مدیران، نمایندگان و مسئولان، آخرین وضعیت استان را بررسی کردیم و از ابتدای ورود به استان نیز از مناطق مختلف و بعضی از روستاها بازدید کردیم و با وضع روستاها، کشاورزان و مشکلات کم‌آبی از نزدیک آشنا شدم و آخرین وضعیت چاه نیمه‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه می‌دانیم چه مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب، مشکلات کشاورزان، بیکاری و نبود گاز شهری از جمله این مشکلات است، اما با وجود همه این مشکلاتی که شما با همه وجود آنها را لمس کرده‌اید با استفاده از نعمت‌ها و سرمایه‌های عظیم خدادادی و توکل بر خدا و اعتماد به نفس می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: مردان و زنان این منطقه در طول تاریخ معروف به اعتماد به نفس بوده‌اند. یعنی به داشته‌های خود، اعتماد داشتند. همچنین نیروی انسانی کارآمد، ارزشمند و متراکم در کشور و این منطقه کم نداریم. با اتکا به این داشته‌ها، راهکارهایی کوتاه مدت و بلندمدت برای رفع مشکلات منطقه به ویژه کم‌آبی در نظر گرفته‌ایم که افزایش بهره‌وری چاه‌نیمه‌ها و حفر چاه‌های عمیق از راهکارهای کوتاه مدت و انتقال آب از دریای عمان از راهکارهای بلندمدت است.
رئیس جمهور اضافه کرد: نکته دیگر مسئله حقابه منطقه است که نه ما از آن می‌گذریم و نه مردم از آن خواهند گذشت، اما احقاق این حق نیازمند دیپلماسی فعال است تا این حق مسلم مردم منطقه احیا شود.
آیت‌الله رئیسی مسئله مهم دیگر را فعال شدن داد و ستد مرزی بین مردم این منطقه و مردم مناطق مرزی افغانستان عنوان کرد و اظهار داشت: فعال شدن بازارچه‌های مرزی، می‌تواند داد و ستد مردم مناطق مرزی را قانونمند کند. گمرک، نیروی انتظامی، ادارات و سازمان‌های مربوطه در بازارچه مرزی باید در این زمینه فعال شوند تا به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه کمک کنند.
رئیس جمهور همچنین به ظرفیت بسیار مناسب استان برای تاسیس نیروگاه‌های بادی اشاره و تصریح کرد: گسترش نیروگاه‌های بادی علاوه بر تولید انرژی برای کشور، تولید قدرت می‌کند و می‌تواند مشکلات ناشی از کمبود انرژی را در کشور کاهش دهد. همچنین باید از ظرفیت‌های معدنی استان نیز به نحو شایسته‌ای استفاده شود چرا که کارشناسان تایید کرده‌اند منابع معدنی استان در حدی است که می‌تواند در سطح بالایی در منطقه، اشتغال و رونق تولید ایجاد کند.