افتخارآفرینی برق منطقه ای فارس در بهینه‌سازی انرژی

مهندس محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های نو با اهدای لوح از اقدامات مهندس یداله حقیقی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس برای برگزاری وبینار آموزشی مروری بر الزامات قانونی ممیزی و بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع کشور تقدیر کرد.

افتخارآفرینی برق منطقه ای فارس در بهینه‌سازی انرژی

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای فارس ، در بخشی از این تقدیر نامه آمده است : مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی برق گام مهمی است در جهت شکوفائی و سازندگی میهن اسلامی مان ایران است ، بدینوسیله از حضرتعالی برای برگزاری موفقیت آمیز وبینار آموزشی ” مروری بر الزامات قانونی ممیزی و بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع کشور ” در راستای اجرای سیاست های ابلاغی وزارت نیرو قدردانی می شود.
تلاش های انجام شده در حوزه مدیریت مصرف برق در سال ۱۴۰۲ که ناشی از اعتقاد خالصانه شما به رشد و اعتلای کشور می باشد، قابل ستایش است.
لازم به ذکر است ، منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی ، انتخاب الگوها و اتخاذ و بکارگیری روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف درست انرژی است. که از نقطه نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت را تضمین کند.
در این چارچوب تعیین سهم صورت‌های مختلف انرژی در سبد انرژی هر جامعه با توجه به امکانات درازمدت آن جامعه، همچنین بکارگیری پربازده ترین شیوه استفاده از آنها که متضمن کاهش تخریب منابع انرژی و نیز کاهش تأثیرات سوء ناشی از اسـتفاده ناصـحیح از انرژی، بر عوامـل دیگر حیات و محـیط زیـست مدنظر است.
این استفاده درست و به جا از انرژی، نه تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است بلکه منجر به بقاء انرژی برای همگان و نسل‌های آتی و مانعی برای تولید و گسترش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد بود.
احداث تأسیسات تولید انرژی الکتریکی و شبکه‌های برق رسانی نیاز به هزینه‌های زیادی دارد. هزینه احداث تأسیسات تولید و انتقال و توزیع برق برای هر کیلووات ساعت معادل ۸۰۰ دلار می‎باشد . علاوه بر بار مالی زمان لازم برای احداث نیروگاه ۳ تا ۸ سال است. همچنین هزینه‌های جاری و ثابت سالانه نیروگاه‌ها گاهی بالغ بر ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری اولیه می‌شوند.
از این رو کاهش مصرف انرژی الکتریکی به میزان قابل ملاحظه‌ای در حفظ و بقاء سرمایه‌های ملی مؤثر است. با توجه به پتانسیل‌های صرفه‌جویی موجود در بخش صنعت سالانه می‌توان ۶۷۰ میلیارد تومان در این بخش صرفه‌جویی کرد.