اعلام آمادگی شرکت های برق فارس برای مقابله با بحران احتمالی وقوع سیلاب

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس با اعلام آمادگی این شرکت برای مقابله با بحران احتمالی وقوع سیلاب در فارس و جنوب کشور گفت:همه تمهیدات برای به کارگیری تجهیزات و استفاده از روشهای بازدارنده کاهش صدمات و خسارت‌های احتمالی سیلاب اندیشیده شده است.

 مهندس یداله حقیقی روز سه‌شنبه با بیان اینکه شرکت برق فارس در راستای ستاد مقابله با بحران استانداری فارس در این زمینه نشست های متعددی انجام داده افزود:  کمیته مقابله با بحران در برق فارس نیز فعال شده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس اضافه کرد: معاونت بهره برداری این شرکت مسوولیت ستاد مقابله با بحران احتمالی در سیلاب اواخر هفته را به عهده دارد، گروههای تعمرات نیرو اعلام آمادگی کرده اند که با بروز حوادث احتمالی ورود کنند ، همه خودروها و تجهیزات امداد و نجات در آمادگی هستند تا به محض اعلام ستاد مقابله با بحران استانداری فارس به میدان بیایند و ورود کنند.

حقیقی ادامه داد: انبارهای شرکت برق فارس هم در این زمینه مشارکت دارند تا تجهیزات مورد نیاز برای رفع خاموشی های احتمالی را تامین نمایند ، همه هماهنگی ها با واحد حراست و معاونت بهره برداری شرکت برق به عمل آمده و نیروهای واکنش سریع در همین راستا توجیه شده اند.

مدیر عامل برق فارس  با بیان اینکه   تیم‌های عملیاتی هم در آمادگی کامل بسر می برند افزود: این گروهها  به طورکامل توانایی مدیریت بحران و رویارویی با شرایط نامساعد جوی را دارند و  با توجه به وضعیت جوی روزهای آینده  و اطلاع رسانی هواشناسی و اطلاعیه های ستاد مقابله با بحران استانداری فارس شرکت  برق فارس ضمن رصد شرایط پیش رو با مدیریت  راهبری شبکه تامین و انتقال برق در سراسر استان و جنوب کشور با تمام توان و آمادگی کامل نسبت به پایایی و پایداری شبکه اقدام می نماید تا همه مشترکان در مناطق شهری و روستایی استان و مصرف کنندگان صنعتی و کشاورزی و مشترکان کلان از نعمت برق پایدار ومطمئن برخوردار باشند.

وی به شهروندان توصیه کرد: از نزدیک شدن به دکل های انتقال برق در محورهای ارتباطی جاده ای خودداری کنند ، افراد از مجاورت با پست های برق و مسیر های عبور خطوط فشار قوی بپرهیزند، تجهیزات شبکه انتقال  برق در شرایط بروز سیلاب بیشتر خطرناک و خطر آفرین هستند و لذا می بایست افراد از نزدیک شدن به این تجهیزات بپرهیزند ، در شرایط بروز توفان و سیلاب از  تجمع در مناطق احتمالی جاری شدن سیل دوری کنند و خود را در معرض صاعقه و آذرخش قرار ندهند.

مدیر عامل شرکت برق فارس به شهروندان توصیه کرد : در صورت بروز سیل و مشاهده حوادث مربوط به تجهیزات شبکه برق شامل نفوذ یا مجاورت آب با تجهیزات شبکه انتقال برق ، شکستگی تیرها ، پارگی سیم و کابل های شبکه انتقال برق و سایر موارد مشابه از نزدیک شدن به تجهیزات مذکور خودداری کنید.

آماده باش ۱۵۲ گروه عملیاتی با ۳۰۴ سیمبان در فارس

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز ازآمادگی کامل نیروهای عملیاتی این شرکت در شرایط نامساعد جوی و مواجهه با مشکلات احتمالی شبکه توزیع برق در سیل پیش رو خبر داد. حمیدرضا کریمی فرد گفت: پیرو هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی درخصوص شرایط نامساعد جوی و تقویت سامانه جدید بارشی در سطح استان فارس به خصوص درمناطق جنوبی و شرق استان و بارش سنگین در مدت زمان کوتاه طی روزهای دوشنبه این هفته تا اواخر هفته آینده، جهت مقابله با حوادث احتمالی کلیه نیروهای عملیاتی و اجرایی ،سیمبانان و مدیران و کارکناندر حوزه ستادی و مدیریت های تابعه اینشرکت درحالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

کریمی فرد با بیان اینکه در این استان تیم‌های عملیاتی از قبل آماده بوده و به طورکامل توانایی مدیریت بحران و رویارویی با شرایط نامساعد جوی را دارند خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت جوی روزهای آیندهدر استان فارس، این شرکت ضمن رصد لحظه به لحظه مدیریت و راهبری شبکه توزیع برق در سراسر استان با تمام توان و آمادگی کامل نسبت به پایایی و پایداری شبکه اقدام می نماید تا همه مشترکان در مناطق شهری و روستایی استان از نعمت برق پایدار ومطمئن برخوردار باشند.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس هم با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه مشکل خاصی در روند پایداری شبکه توزیع برق مشترکان استان فارس وجود ندارد و همه تغییرات جوی استان رصد می شود، تشریح کرد: تجهیزات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی در نظر گرفته شده است و شهروندان در صورت بروز هر گونه خاموشی و خسارت ناشی از طوفان و بارندگی به شبکه توزیع برق مراتب را از طریق سامانه ۱۲۱ به مرکز اتفاقات این شرکت اعلام کنند و همکاران این شرکت به محض دریافت اطلاعات درکمترین زمان ممکن نسبت به رفع خاموشی و عادی سازی شبکه اقدام خواهند کرد.

حمید رضا جلایر تاکید کرد: با توجه به این شرایط جوی، شهروندان حتی‌ المقدور در خانه مانده و از تردد غیر ‌ضروری پرهیز کنند، همچنین افراد از مجاورت پایه های برق ، تجهیزات شبکه توزیع برق و تجمع در مناطق احتمالیجاری شدن سیل دوری کنند و از دست زدن به تجهیزات برقی تخریب شده در اثر طوفان؛ خودداری نمایند.

رئیس شورای هماهنگی مدیران مدیریت بحران و پدافند غیرعامل صنعت آب و برق استان فارس نیز در این رابطه گفت: با توجه به شرایط نامساعد جوی در روزهای آتی در استان، جلسه فوق العاده ستاد مدیریت بحران شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در حوزه ستادی و مدیریت های تابعه این شرکت به ویژه شهرستان های جنوبی و شرق استان برگزار گردید.

بهمن قدیری افزود: در این جلسه مقرر شدکلیه مرخصی ها و ماموریت های غیر ضرور لغو و نیروهای عملیاتی،اجرایی ،اتفاقات، فنی و پشتیبانی تا پایان بحران به صورت آماده باش در محل واحدهای مربوطه حضور فعال داشته باشند.

وی ، برقراری کشیک دایم و مستقر در شهرستان ها و ستاد، آماده باش ۳۴ شرکت پیمانکاری طرف قرارداد، آماده باش ۱۵۲ گروه عملیاتی با ۳۰۴ سیمبان راننده و ۸۷ دستگاه خودرو مجهز عملیاتی و ۱۰گروه ویژه خط گرم به همراه ۱۰ بالابر خط گرم،  بررسی اجناس و لوازم مورد نیاز مدیریت ها و تهیه و ارسال آنها به شهرستانها قبل از شروع بحران، تشکیل کمیته های عالی و فرعی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در ستاد  و مدیریت های تابعه و اتخاذ تمهیدات لازم و هماهنگی و برنامه ریزی های لازم جهت آمادگی برای مدیریت بحران،  بازدید و هرس فوری درختان در حریم شبکه های توزیع برق از جمله اقدامات مهم برای آمادگیذکر کرد و بیان داشت: با توجه به وضعیت جوی حاکم بر استان و احتمال بارش و سیلاب ناخواسته در روزهای آینده شرکت توزیعنیروی برق استان فارس برای مقابله با حوادث احتمالی و بحران با تمام توان و آمادگی کامل نسبت به تأمین برق پایدار مشترکان اقدام خواهد کرد.

در پی بارش شدید باران فصلی عصر روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در ارتفاعات بین نیریز و استهبان و طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در این منطقه، ۲۳ نفر جان باختند.

استهبان در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شیراز قرار دارد.