سخنگوی صنعت برق در حاشیه نمایشگاه جانبی جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو گفت‌:

اعتبار ۲۶۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های فناور برق در سال ۱۴۰۱

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اعتبار 2600 میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در حوزه مدیریت مصرف انرژی در سال 1401 تاکید کرد: عبور از شرایط تحریم و خودکفایی 90 درصدی صنعت برق مرهون فعالیت شرکت‌های فناور در این عرصه است.

به گزارش روابط عمومی،”مصطفی رجبی مشهدی”، با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان برای صنعت برق کشور گفت: صنعت برق برای تشویق و ترغیب این شرکت‌ها به تولید داخل و دانش‌بنیان، علاوه بر برگزاری نمایشگاه و جشنواره پژوهش و فناوری، ۲۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از منابعی که مجلس شورای اسلامی در بند (ط) تبصره (۱۵) قانون بودجه امسال پیش‌بینی کرده است را برای تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در اختیار شرکت‌ها قرار می‌‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از این اعتبار مربوط به بهینه‌سازی شبکه‌های برق و تامین قطعات استراتژیک نیروگاهی یا شبکه انتقال برق و اعطای تسهیلات خطرپذیر به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت برق و شرکت‌های فعال در حوزه اصلاح الگوی مصرف انرژی است. سال گذشته ۵۰ درصد این اعتبار جذب شد و امسال این رقم به دو برابر افزایش می‌یابد.
رجبی‌مشهدی ادامه داد: با توجه به اینکه تامین تجهیزات نیروگاهی و شبکه انتقال، ارزبری داشته و تحریم مانع ورود این تجهیزات به داخل شده است؛ عمده این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شد و صنعت برق با استفاده از این پتانسیل و ظرفیت نخبگان کشور در شرکت‌های دانش بنیان توانست ۹۰ درصد تجهیزات خود را از تولیدات ساخت داخل استفاده ‌کند. این در حالی است که در ابتدای انقلاب برای نصب پست انتقال از متخصصان خارجی استفاده می‌شد.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به اینکه این شرکت‌ها عمدتاً در بخش خصوصی فعال بوده و با شرکت‌های برق قرارداد دارند، افزود: همچنین از این شرکت‌ها در حوزه تست تجهیزاتشان در شبکه اصلی برق حمایت می‌شود، به‌عنوان مثال یک نوع سیستم کنترلی برای اولین بار طراحی و در نیروگاه ری نصب شد و پس از موفقیت، تصمیم گرفته شد برای نیروگاه‌ها در ابعاد بزرگتر و در مقیاس ۳۲۰ مگاواتی طراحی و تولید شود.
سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: علاوه بر ایجاد شرایط و زمینه دریافت تسهیلات و همچنین صدور مجوز تست و آزمایش در شبکه‌های اصلی برق، گواهی تایید هم به این محصولات داده می‌شود تا زمینه‌های فروش و تجاری سازی برای آنها در بازارهای داخلی تسهیل و میسر شود.