اصلاح الگوی مصرف انرژی ضامن افزایش رفاه و توسعه صنعتی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با اشاره به روند افزایش دمای هوا و کاهش نسبی بارندگی‌ها، خواستار توجه جدی‌تر همه مشترکان نسبت به رعایت الگوهای مصرف برق شد.

مدیر عامل توزیع برق شیراز گفت: همه ساله فرا رسیدن روزهای گرم سال مصادف است با زمان اوج مصرف برق در کشور،چرا که تحت تاثیر استفاده همزمان از وسایل خنک کننده رفتار مصرفی بویژه در بخش های خانگی تغییر میابد در حوزه کشاورزی نیز جهت استحصال آب بدلیل کاهش نزولات جوی انرژی بیشتری مصرف می‌شود.

سلاحی با اشاره به اینکه بخش بسیار زیادی از عدم توازن تولید و مصرف ناشی از سبکهای نادرست استفاده از برق است تا کمبود تولید گفت: همه مشترکان این امکان را دارند که با اصلاح سبک مصرف و در پیش گرفتن راهکارهایی بسیار ساده، میزان مصرف انرژی برق را، تعدیل و مدیریت کنند.

او با بیان اینکه در گستره عملکرد این شرکت حدود ۶۰ درصد مصرف برق در بخش خانگی و کشاورزی و بقیه در صنعت، ادارات، واحدهای تجاری و … است، گفت: با توجه به نقش خانواده و اموزش پرورش در اشاعه فرهنگ صحیح استفاده از انرژی، چنانچه فرهنگ صحیح مصرف در همان کودکی در جامعه جاری و ساری شود قطعا شاهد تسری این فرهنگ در تمامی سطوح و لایه های جامعه خواهیم بود.

سلاحی با اشاره بر اینکه شرکت توزیع برق شیراز در راستای تعهد و رسالت خود در تامین برق از تمامی راهکارها و ظرفیتهای موجود مانند جلب مشارکت و امضای تفاهم نامه با تمامی مشترکان کشاورزی و صنعتی، جمع اوری ریسه های نوری، استفاده از کنتورهای هوشمند و کنترل پذیر، تشکیل کارگروههای تخصصی و جلب مشارکت تمامی دستگاها، سازمانها و ادارت سیاستگزار و متولی فرهنگی بهره می گیرد گفت: با این وجود اتخاذ هر رویکردی در مدیریت بار بجز اصلاح و نهادینه کردن فرهنگ صحیح استفاده از انرژی حکم راه کار موقت و کم تاثیر را دارد.

مدیر عامل توزیع برق شیراز در تایید سوال خبرنگار در خصوص اینکه ایا امسال شاهد مدیریت مصرف در بخشهای دولتی، روشنایی و … خواهیم بود یا خیر گفت، وزارت نیرو قوانینی برای ضابطه مند کردن مصرف برق تدوین و از سال گذشته اجرایی کرده است که شامل یک در میان کردن روشنایی معابر، تفاهم با ادارات و جهت استفاده از نصف دیماند برق منصوب شده در ساعت کاری می باشند.

سلاحی گفت امسال نیز مانند سال‌های قبل با همکاری اداره کل اموزش و پرورش پویشی در سطح استان برای دانش اموزان و والدین بعنوان دو گروه هدف در فرهنگسازی, برگزار گردید و در این پویش علاوه بر اهدا جوایز نفیس، با استفاده از شیوه های نوین سعی در اصلاح الگوی مصرف می شود. (جهت کسب اطلاع بیشتر در خصوص پویش و یا شرکت در پویش به سایت shiraz edc. Co. Ir مراجعه کنید)

او خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف انرژی یک مبحث ملی و نیازمند مشارکت همگانیست؛ بررسی ها نشان می دهد که سرانه مصرف انرژی در ایران، نسبت به سایر کشورها بالاتر است.

سلاحی ضمن تایید و تاکید بر عوارض ناشی از کمبود تولید برق در بخشهای مختلف اعم تجاری، صنعتی، کشاورزی، خانگی و … گفت بهای سنگین و جبران ناپذیر ناشی از کمبود تولید به طور باور ناپذیری فقط با رعایت موارد بسیار ساده، سهل الوصول و عملیاتی بطور کامل برطرف می شود که این موارد علاوه بر جبران کامل کمبود تولید همگام با حفظ محیط زیست و منابع انرژی منجر به کاهش هزینه برق مصرفی نیز می شود.

او با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف انرژی برق در فصل گرم سال، مربوط به وسایل برودتی است، گفت: چندین نکته ساده را برای مثال بیان می کنم و برداشت و استنباط بعهده مخاطبان می گذاریم:

کولرهای گازی چهار الی پنج برابر کولر ابی برق مصرف می کند

توجه به تنظیم سیستم برودتی روی دمای آسایش یعنی ۲۵ درجه سانتیگراد و بالاتر حدود بیست درصد برق را کاهش می دهد

استفاده از دورکند در کولرهای آبی نصف دور تند برق مصرف می کند

وسایل برقی در حالت اماده بکار (استند بای) مانند شارژرها، بلندگوها، پرینترها، مایکروفرها و … برق مصرف می کنند.

ده درصد صرفه جویی در مصرف برق بیست درصد هزینه برق مصرفی را کاهش می دهد.

استفاده همزمان از وسایل پر مصرف برقی در زمان اوج مصرف با توجه به بالاتر بودن تعرفه برق در ساعات پرباری، علاوه بر افزایش هزینه برق منجر به افزایش بار شبکه می شود و این درحالی است که ساعات کم باری از تعرفه مخفف برای محاسبه هزینه برق مصرفی استفاده می شود.

سلاحی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم همکاری مشترکان بخشهای مختلف در تابستان امسال، گفت: در ماه‌های پیش رو به دلیل نبود تعادل بین میزان تولید و مصرف انرژی برق، شرایطی سختی پیش رو داریم، اما امیدوار هستیم که با همکاری مشترکان محترم امکان مدیریت بار فراهم شود