ادعای عدم کیفیت آب شرب از سوی برخی از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: بعضی از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب جهت فروش محصولاتشان،  با سوء استفاده از یک موضوع علمی و عدم آگاهی مردم، اقدام به وارونه نشان دادن واقعیت کرده و ادعای عدم کیفیت آب شرب را دارند. به گزارش روابط […]

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: بعضی از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب جهت فروش محصولاتشان،  با سوء استفاده از یک موضوع علمی و عدم آگاهی مردم، اقدام به وارونه نشان دادن واقعیت کرده و ادعای عدم کیفیت آب شرب را دارند.

به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، مهندس محمدرضا علیپور در این باره افزود: در این راستا فروشندگان این دستگاه ها از دو الکترود ساده آهن-آلومینیوم برای الکترولیز آب استفاده کرده و محصول بدست آمده از الکترولیز و رنگ های مختلف ایجاد شده را به آلودگی آب نسبت می دهند؛ در حالی که تمام آب ها، اعم از آب های سطحی و زیرزمینی حاوی یون هایی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سولفات، کلرور، فلوراید و … هستند که عمدتاً ناشی از انحلال مواد معدنی در آب بوده و وجود آنها در صورتی که در محدوده مجاز باشند برای سلامت مفید است. وی تصریح کرد: آب حاصل از تعدادی از دستگاه های تصفیه دارای مقدار بسیار کمی از یون ها بوده و کیفیتی نزدیک به آب مقطر دارد که در صورت استفاده به همان صورت برای شرب مناسب نیست و به همین دلیل است که در صورت قرار دادن الکترود مذکور در این آب، جریان برق برقرار نشده و یون های آهن که عامل به وجود آوردن رنگ ها هستند از الکترود آهن وارد آب نمی شوند؛ و این امر به هیچ عنوان نشان دهنده کیفیت بهتر آب حاصل از این دستگاه ها برای شرب نیست.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: کیفیت آب شرب مشهد مطابق با استانداردهای آب شرب است و شرکت آب و فاضلاب مشهد مجهز به چهار آزمایشگاه تخصصی دارای استاندارد های بین المللی بوده که کیفیت آب شرب را در کلیه مراحل استحصال، انتقال، تصفیه و توزیع بر اساس استاندارد های ابلاغی و به صورت روزانه مورد پایش شیمیایی و میکروبی قرار می دهد.

علیپور اظهار داشت: همچنین جهت پایش بهتر کیفیت آب شرب بیش از ۱۵۰ دستگاه سنجش لحظه ای(online)  نیز که بصورت ۲۴ ساعته پارامترهای مهم مانند کدورت و کلر را اندازه گیری می کنند در سطح شهر نصب شده است. مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به گلایه برخی شهروندان در خصوص کدورت و کیفیت نامطلوب آب تصریح کرد: عوامل متعددی در ایجاد کدورت و کیفیت نامطلوب آب وجود دارد که بسیاری از آنها مربوط به شبکه داخلی منازل می باشد؛ برای مثال درمواردی که سیستم گرمایشی منزل پکیچ می باشد، در صورت باز بودن شیر پرکن، آب موجود در مخزن پکیج به داخل شبکه برگشته و سبب ایجاد رنگ و بوی نامطبوع می­گردد که حتما بایستی از بسته بودن آن اطمینان حاصل شود. وی ادامه داد: همچنین اتصال انشعابات غیر مجاز بر روی شبکه های آب شرب نیز سبب وقوع مشکلات عدیده ای از جمله ورود آلودگی میکروبی و برگشت آب آلوده از انشعاب غیر مجاز به شبکه آب شهری می شود. علیپور همچنین به برخی موارد مرسوم در بین مردم در خصوص کیفیت آب اشاره کرد و توضیح داد: رسوب سفید رنگ در کتری و سماور مربوط به سختی موقت آب (کلسیم و منیزیم) بوده که خاصیت طبیعی آبهاست و هیچ ضرری ندارد و در صورتی که آب در ظرف تمیز با پیرکس جوشانده شود این رسوبات به جدار نچسبیده و به صورت یک لایه سفید رنگ به سطح آب می آید و با اضافه کردن چای به آب، این لایه رنگ تیره به خود گرفته و به اشتباه تصور می شود لایه روغن روی سطح آب تشکیل شده است. همچنین رنگ ناپایدار سفید در آب نشان دهنده وجود حباب های ریز هوا بوده که به تدریج از بین می رود و دلیل بر آلودگی نیست، بلکه این حباب ها باعث مطبوع شدن آب نیز می شود. وی با اشاره به مخازن ذخیره آب منازل نیز افزود: عدم شست و شو و گندزدایی مناسب مخازن ذخیره آب منازل، منجر به ایجاد آلودگی میکروبی شدید و تغییر رنگ و بوی آب می شود؛ لذا می بایست از مخازنی استفاده شود که امکان شست و شو و گندزدایی را داشته باشند و نیز قبل از هر دوره استفاده کاملا شست و شو و گندزدایی شوند. مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد، فرسودگی و پوسیدگی برخی از لوله های غیراستاندارد خانگی را از جمله عواملی دانست که به مرور زمان باعث ایجاد طعم، بو و رنگ در آب می شود. همچنین در اثر نوسانات فشار، قطع و وصل شدن آب یا شکستگی لوله، احتمال ورود گل و لای و یا کنده شدن زنگارها در لوله های قدیمی و ورود آنها به شبکه داخلی و ایجاد رنگ زرد وجود دارد که با تخلیه مقداری آب، مشکل برطرف خواهد شد و با توجه به وجود کلر در شبکه آب؛ آلودگی میکروبی احتمالی از بین می رود.