اخذ گواهینامه برنامه ایمنی آب (WSP) توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از دریافت گواهینامه برنامه ایمنی آب شهر مشهد توسط این شرکت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، مهندس حسین اسماعیلیان با اعلام این خبر افزود: در راستای اجرای بند هفتم سند راهبرد ملی بهبود کیفیت آب شرب مصوبه هیئت وزیران و بر اساس خود اظهاری کمیته فنی برنامه ایمنی آب استان خراسان رضوی، شرکت آب و فاضلاب مشهد پس از انجام ممیزی و راستی آزمایی توسط کمیته راهبری کشوری برنامه ایمنی آب، موفق به اخذ این گواهینامه گردید. وی هدف از اجرای این برنامه را تغییر رویکرد کنترل کیفیت آب از “پایش در نقطه مصرف ”  به “شناسایی و مدیریت ریسک ها ” بیان کرد و اظهار داشت: با اجرای این برنامه و با شناسایی، اولویت بندی و اجرای اقدامات کنترلی از حوضه آبریز تا نقطه مصرف، از آلودگی آب جلوگیری به عمل آمده و کیفیت آب تا حد امکان تضمین می شود. مهندس اسماعیلیان تصریح کرد: کارگروه برنامه ایمنی آب شهر مشهد به مسئولیت شرکت آب و فاضلاب مشهد و دبیری حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضویت استانداری، فرمانداری، شهرداری، محیط زیست، اداره صنعت، معدن و تجارت، شرکت آب منطقه ای، شرکت پخش و پالایش فرآوردهای نفتی و جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه ایمنی آب شهر مشهد، اقدامات شاخصی نظیر تهیه نقشه های جانمایی کلیه مخاطرات در بخش های شهری، بهداشتی، حوضه آبریز، صنعت و معدن، کشاورزی، محیط زیست و نفت به انجام رسید و علاوه بر این، اقدامات کنترلی مناسب برای مخاطرات احصا شده تعریف گردید. مهندس اسماعیلیان در خصوص اهم اقدامات کنترلی اجرا شده گفت: در این زمینه می توان به انجام مطالعات حوضه آبریز سدها، نصب بیش از ۱۰۰ سامانه سنجش لحظه ای کنترل کیفیت آب در تصفیه خانه ها، مخازن و شبکه توزیع اشاره کرد. اجرای خطوط جمع آوری چاه ها، احداث مخازن و ارتقا کمی و کیفی تصفیه خانه های آب به منظور بهبود کیفیت آب شرب شهر مشهد از جمله مهم ترین طرح های ارتقا و توسعه تعریف شده در راستای افزایش اثربخشی برنامه ایمنی آب می باشد.

گفتنی است برنامه ایمنی آب به عنوان یک برنامه بین المللی، توسط وزارت بهداشت، جهت مدیریت ریسک مخاطرات کیفیت آب الزام شده است.