اجرای طرح همیار منابع آب در استان قزوین

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: در راستای ارتقای فرهنگ عمومی مدیریت مصرف بهینه آب در مدارس طرح« همیار منابع آب استان قزوین» با همکاری آموزش و پرورش در قزوین عملیاتی می شود. به گزارش روابط عمومی شرکت اب منطقه ای استان قزوین؛ به منظور فرهنگ سازی در مدارس و […]

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: در راستای ارتقای فرهنگ عمومی مدیریت مصرف بهینه آب در مدارس طرح« همیار منابع آب استان قزوین» با همکاری آموزش و پرورش در قزوین عملیاتی می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت اب منطقه ای استان قزوین؛ به منظور فرهنگ سازی در مدارس و آموزش کودکان و نوجوانان با مدیریت بهینه و صحیح مصرف آب شرکت آب منطقه ای استان قزوین در نظر دارد طرح «همیار منابع آب استان قزوین» را در مدارس اجرایی کند. به همین منظور معاون حفاظت و بهره برداری و مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین در نشستی با مدیرکل و معاون متوسطه اداره آموزش و پرورش استان راههای امضای تفاهم نامه برای اجرای این طرح و بهره گیری از ظرفیت دانش آموزان و معلمان جهت مدیریت مصرف منابع آبی را بررسی کردند.
مهندس منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین در این نشست اظهارداشت: بدون تردید امروز مردم ما در ردیف پر مصرف ترین مردم کشورهای جهان هستند و این فرهنگ غلط موجب شده با بحران هایی در مقاطع مختلف روبرو شویم و اگر بخواهیم این وضعیت را کنترل کنیم به فرهنگ سازی نیازمندیم. وی بیان کرد: آموزش و فرهنگ سازی باید از سنین کودکی آغاز شود تا در سنین بزرگسالی شاهد نهادینه شدن آن باشیم و چالش ها کمتر شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: در سالهای گذشته با اجرای طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) برای اشنایی نوجوانان با اهمیت منابع آبی و صیانت از آن به نتایج خوبی رسیدیم و با تولید محتوای گوناگون سعی کردیم ضمن افزایش کیفیت آموزش ها تا حدودی نیز به اهداف فرهنگی خود دست یابیم.
وی اضافه کرد: در سالهای اخیر که به دلیل تغییرات آب و هوایی و بروز خشکسالی و نیز افزایش مصرف بی رویه و کاهش منابع آب زیرزمینی، شاهد فرونشست زمین، شور شدن آب های زیرزمینی در برخی مناطق و افکن شدن چاهها هستیم، احساس کردیم باید بار دیگر آموزش و اطلاع رسانی را در سطحی گسترده تر و با جدیتی بیشتر در مدارس دنبال نماییم
مهندس منصوری اظهارداشت: از آنجا که قرار است در سال تحصیلی جدید بار دیگر شاهد بازگشایی مدارس باشیم در صددیم « طرح همیاران منابع آبی استان قزوین» را در مقطع ابتدایی و متوسطه اجرایی کنیم. وی ادامه داد: هدف ما این است که با همراهی و همفکری مسئولان آموزش و پرورش تفکر و باور صرفه جویی و مصرف درست را در میان کودکان و نوجوانان نهادینه کنیم تا فرزندان ما از سنین کودکی یاد بگیرند که چگونه آب و برق را باید مصرف کنند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: در طرح همیاران منابع آب از ظرفیت معلمان، فرهنگیان و دانش آموزان استفاده خواهیم کرد و با تهیه بسته های آموزشی و تولید محتوای غنی و تاثیرگذار مقدمات اجرای این طرح را مهیا می کنیم تا افراد خودجوش و علاقمند در صیانت از منابع آبی تشویق و ترغیب شوند تا به ما کمک کنند تا به اهداف بلند مدت خود دست یابیم.
حسنعلی اصغری مدیرکل اداره آموزش و پرورش نیز در این نشست اظهارداشت: اهمیت اجرای طرح همیارمنابع آب مانند طرح داناب بر کسی پوشیده نیست و می تواند نتایج خوبی در مدارس داشته باشد. وی افزود: شاید هنوز در قسمتهای زیادی از جامعه فرهنگ سازی مناسبی برای مدیریت مصرف انجام نشده باشد که دلیل این موضوع عدم تبیین و تبلیغ مناسب است.
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: وقتی با موضوعات مهم و حساسی چون بحران خشکسالی، کاهش منابع آب زیرزمینی، فرونشست زمین و شوری منابع آبی مواجه هستیم باید موضوع را بخوبی برای مردم و دانش آموزان تبیین کنیم و اگر هر کدام از ما به وظیفه خود بدرستی عمل کند شاهد روند کاهشی مشکلات خواهیم بود.
وی اظهار داشت: کم آبی می تواند منشا مشکلات جدی و تحولات سیاسی و اقتصادی و مسائل امنیتی شود و اگر به چالش دشت قزوین اهمیت ندهیم با بحران های جدی تری مواجه خواهیم شد. وی افزود: مصرف بی رویه و سنتی آب در بخش کشاورزی، حفر چاههای غیرمجاز، اضافه برداشت از چاهها، تداوم کشت های آب بر، از عوامل مهم در آسیب رسیدن به منابع آب زیرزمینی است و باید دنبال نقشه راه باشیم تا مشکلات کمتر شود.
اصغری بیان کرد: امروز کم هزینه ترین راه برای اصلاح الگوی مصرف، آموزش و فرهنگ سازی است اما تا زمانی که بخواهیم با روش سنتی جلو برویم شاید جواب نگیریم، لذا آموزش ها باید عمیق باشد تا موجب تغییر نگرش ها و رفتارها شود. که برای این کار نیز نیازمند نگاه عمیق و برنامه های خلاقانه هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ضمن اعلام آمادگی کامل این اداره برای اجرای طرح «همیار منابع آبی استان قزوین» با همکاری شرکت آب منطقه ای عنوان داشت: در شبکه شاد بیش از ۲۳۰ هزار دانش آموز حضور دارند و شرکت آب منطقه ای می تواند با تولید محتوای تاثیرگذار و غنی و پخش در این شبکه به دستاوردهای فرهنگی خود دست یاید.
مهندس خواجوی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین در این نشست اظهارداشت: طرح دانش آموزی نجات آب بیش از ۷ سال است که در استان در حال اجرا می باشد و مهمترین هدف ما از اجرای این طرح ارتقای سطح آگاهی های عمومی و سواد آبی در میان جوانان و نوجوانان در حوزه منابع آبی است. وی افزود: همکاری اداره کل آموزش و پرورش در اجرای این طرح بسیار خوب بوده و همین همکاری و تعامل دو سویه سبب دستیابی به نتایج مطلوبی نیز شده است.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین با اشاره به اضافه شدن کتاب« انسان و محیط زیست» به دروس درسی و تدریس آن در پایه ۱۱ تصریح کرد: این شرکت در راستای انجام رسالت خود با کمک سرگروههای آموزشی و استفاده از توان مشاور بخش خصوصی اقدام به تولید محتوی و بسته پشتیبان برای فصل اول این کتاب با عنوان آب سرچشمه زندگی نموده که در اختیار معلمین جهت ارائه به دانش آموزان نیز قرار گرفته است.

مهندس خواجوی یادآورشد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن بسیاری از فعالیتها و غیر حضوری بودن کلاس های آموزشی سعی کردیم با برگزاری وبینار آموزشی و تولید محتوای جهت انتشار در سامانه شاد و فضای مجازی به غنای این طرح کمک نماییم که نتیجه آن کسب رتبه برتر کشوری در زمینه اجرای طرح های داناب و گسترش سواد آبی برای شرکت آب منطقه ای قزوین در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ بوده است.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین در پایان اظهارداشت: امیدواریم با بهره گیری از تجارب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی و بهره گیری از توان کارشناسان توانمند آموزش و پرورش طرح «همیارمنابع آب استان قزوین» نیز با موفقیت در استان اجرایی شود و به اهداف تعیین شده برای این طرح نیز دست یابیم و بتوانیم با کمک دانش آموزان و معلمان از منابع آبی استان صیانت کنیم.