مطالعات تعیین حد بستر و حریم ۱۷۵کیلومتر از رودخانه های استان مرکزی

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: برای رودخانه های ورده (زرندیه)، رودباران(اراک)، شهراب و گرکان(آشتیان)، ازنا(شازند) و برگ بهشت(دلیجان) به طول 175 کیلومتر مطالعات تعیین بستر و حریم انجام و متصرفین به بستر و حریم شناسایی شده اند و در حال طی کردن مراحل اخذ دستور قضایی جهت عملیات آزاد سازی تصرفات می باشد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: برای رودخانه های ورده (زرندیه)، رودباران(اراک)، شهراب و گرکان(آشتیان)، ازنا(شازند) و برگ بهشت(دلیجان) به طول ۱۷۵ کیلومتر مطالعات تعیین حد بستر و حریم انجام و متصرفین به بستر و حریم شناسایی شده اند و در حال طی کردن مراحل اخذ دستور قضایی جهت عملیات آزاد سازی تصرفات می باشد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس میترا جودکی افزود: برای هر تصرفی که در بستر رودخانه‌های استان مرکزی شناسایی شده، اخطار اولیه صادر و پرونده تشکیل می شود که پس از طی روند قانونی و بررسی مطالعات، عملیات رفع تصرف صورت می گیرد.

به گفته وی، در مجموع از سال ۱۳۸۲تاکنون ۶۳ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های استان مرکزی رفع تصرف شده است.

مهندس جودکی خاطر نشان کرد: طول رودخانه‌های اصلی داخل شهرهای استان مرکزی۱۰۰کیلومتر و در خارج از شهرهای این استان ۲۴۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: به دنبال وقوع سیلاب سال ۹۸ و تخریب دایک حفاظتی رودخانه ازنا شازند در محدوده البرز، قرارداد لایروبی و تقویت دایک حفاظتی به طول ۱۰ کیلومتر از محل اعتبارات ملی منعقد شده و در حال حاضر در حال اجرا می باشد.

وی ادامه داد: همچنین پس از وقوع بارش های مانسون در تابستان ۱۴۰۱ و متأثر شدن شهرستانهای محلات و فراهان از محل اعتبارات بحران، قرارداد بازگشایی مسیل نظام آباد (فراهان) و آدور چای (محلات) به طول ۱۳کیلومتر منعقد شده و در حال تجهیز کارگاه می باشد.