معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی : تصمیم گیری تا پایان هفته

معاون معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از اتخاذ تصمیم نهایی برای موضوع انتقال پساب از شهر بجنورد به مجتمع پتروشیمی خراسان خبر داد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی، مجید آقازاده در سفری دو روزه به خراسان شمالی طی بازدید از پروژه های آبرسانی و فاضلاب شهرستان های راز جرگلان و شیروان اظهار کرد: طی جلسه ای که این هفته در شرکت مدیریت منابع آب برگزار خواهد شد برای موضوع انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی تصمیم گیری می‌شود.
وی گفت: ظرفیت های به وجود آمده کمک زیادی در توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب و ارتقای تصفیه خانه بجنورد می کند.
وی به روستاهایی که با مشکل تنش آبی در کشور نیز مواجه هستند اشاره کرد و افزود: خشکسالی ها سبب شده تا ۲۰ هزار روستا با تنش آبی مواجه شوند.
آقازاده ادامه داد: از سال گذشته شرکت های آبفای استانی با همکاری قرارگاه امام حسن(ع) اجرای پروژه آبرسانی پایدار را در دستور کار قرار داده که یک میلیون و ۲۵۳ هزار خانوار با ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار نفر جمعیت را شامل می شود.
وی بیان کرد: با اجرای این پروژه ها ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال، ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع ایجاد خواهد شد و ۷۴۷ حلقه چاه نیز حفر می شود.
وی با اشاره به اینکه همچنین ۴ تصفیه خانه با ۲۹۰ لیتر بر ثانیه نیز احداث می شود، گفت: در مجموع ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب تولید خواهد شد.
به گفته معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اجرای این پروژه ها ۲۴۰۸ مخزن آب با ظرفیت ۸۰۷۲ متر مکعب و ۹۹۹ ایستگاه پمپاژ آب با ظرفیت ۳۴۵ هزار لیتر بر ثانیه ایجاد خواهد شد.
وی گفت: علاوه بر آن در فاز دوم نیز ۱۰ هزار روستای دیگر آبرسانی می شود که طی آن ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آن بهره مند می شوند.وی تصریح کرد: تا پایان برنامه هفتم توسعه، روستای بالای ۲۰ خانوار با تنش آبی وجود ندارد.آقازاده افزود: پیش بینی می شود که آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستای فاز اول طی ۳ سال اجرایی شود و هم اکنون ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته وی نیاز اعتباری برای ۱۰ هزار روستای فاز اول ۴۷ هزار میلیارد تومان و برای ۱۰ هزار روستای فاز دوم نیز ۵۸ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز باشد.
وی توضیح داد: اعتبار مورد نیاز نیز از محل تهاتر نفت، اعتبار محرومیت زدایی، اسناد خزانه و ردیف های اعتباری تامین می شود.
طی روز گذشته معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از پروژه های آبرسانی در منطقه کهنه جلگه شهرستان مانه و سملقان، پروژه های راز و جرگلان همچنین پروژه ساخت مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی آب شرب شهر شیروان، چاه شماره ۱ و خط انتقال آب شرب و تصفیه خانه فاضلاب این شهر بازدید کرد.