آغاز لایروبی قنات مژن‌آباد خواف

لایروبی قنات روستای مرزی مژن آباد خواف که در پی بارندگی های اخیر و بروز سیلاب تخریب شده بود با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی آغاز شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، مدیر امور منابع آب خواف با اعلام این خبر گفت: به درخواست اهالی روستای مرزی مژن‌آباد خواف […]

لایروبی قنات روستای مرزی مژن آباد خواف که در پی بارندگی های اخیر و بروز سیلاب تخریب شده بود با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، مدیر امور منابع آب خواف با اعلام این خبر گفت: به درخواست اهالی روستای مرزی مژن‌آباد خواف از قنات این روستا بازدید و پس از بررسی مشکل مقرر شد امور منابع آب با همکاری اهالی روستا و جهاد کشاورزی در لایروبی و مرمت قنات همکاری  و بر همین اساس کار لایروبی این قنات آغاز شد.

جواد خاموشی” افزود: از آنجا که این قنات در این منطقه خشک و بی‌آب نقش مهمی در تامین آب کشاورزی منطقه دارد به منظور تسریع در عملیات لایروبی و مرمت  آن، امور منابع آب خواف با معادن منطقه هماهنگی های لازم را انجام داد تا تجهیزات لازم از قبیل لودر و بیل مکانیکی برای این منظور فراهم شود.

مظهر قنات مژن‌آباد در روستایی به همین نام قرار دارد و طول قنات ۲۰ کیلومتر، عمق مادرچاه قنات ۷۰ متر و تعداد میله ها ۴۵۰ حلقه است.

 

نشست هم‌اندیشی هسته کشاورزی با مسئولان شهرستان جغتای به میزبانی جهاد کشاورزی برگزار شد.

 این نشست با حضور شایستگان مدیر جهاد کشاورزی جغتای، کوروش ناوی نماینده امور آب سبزوار، مهری مدیر اداره برق، دستورانی معاون فرماندار، سانعانی مدیر عامل انجمن صنفی کشاورزان و جمعی از کارشناسان و کشاورزان برگزار شد.

براساس این گزارش نماینده امور آب سبزوار با اشاره به کاهش ۶۹ درصدی بارندگی‌ها در سال جاری به نسبت دوره مشابه سال گذشته گفت: از ابتدای سال زراعی کنونی ۸۷.۴ میلی‌متر بارش در این شهرستان ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶۹ درصد کاهش یافته است.

ناوی خواستار اجرای  «سند سازگاری با کم آبی» شد و گفت: امیدواریم با همت کشاورزان، تشکل‌های کشاورزی و مدیران آب و برق شهرستان‌ها با عملیاتی کردن سند سازگاری با کم آبی در راستای بهینه مصرف کردن و صرفه‌جویی گام برداریم تا به امید خدا از پیک خشکسالی به سلامت عبور کنیم.

معاون فرماندار جغتای نیز در این مراسم گفت: آب و برق زیربنای اصلی در تولید و کشاورزی است.

دستورانی افزود: کاهش بارندگی و خشکسالی باعث کاهش سطح تولید محصولات زراعی و باغی خواهد شد. مسئولان و متولیان آب و برق باید با کشاورزان تعامل داشته باشند بطوری که به بهره‌برداران کمترین خسارت وارد شود.

مدیر جهاد کشاورزی هم در این نشست اظهار داشت: اذعان داریم که قطع برق به برخی از تجهیزات و امکانات بخش کشاورزی آسیب می‌رساند چناچه استخرهای پرورش ماهی با قطع برق روبرو شوند به طور یقین باعث تلفات زیادی خواهد شد.

شایستگان تصریح کرد: مرغداری‌ها نیز با قطع برق در این شرایط آب و هوای گرم خسارت‌های جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد.

مدیر اداره برق جغتای در این نشست گفت: در میزان تولید برق محدودیت داریم و علیرغم میل باطنی مدیریت برق شهرستان به دلیل محدودیت‌های برنامه‌ریزی شده ناچار به قطع برق در قسمت‌های مختلف شهر هستیم.

وی با اشاره به این که این قطعی برق شامل همه واحدهای تولیدی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و برق مصرفی خانگی خواهد شد گفت: بهترین راه حل برای کاهش زمان قطعی برق صرفه‌جویی در مصرف آن است.

وی یادآور شد: با توجه به این که ۷۵درصد برق تولیدی در بخش کشاورزی مصرف می شود، چنانچه کشاورزان در زمان اوج مصرف، چاه‌های کشاورزی را خاموش کنند، صرفه جویی بسیار خوبی صورت می‌گیرد.