آزادسازی ۵۰۰ مترمربع از حریم رودخانه در پایین دست بند دره بیرجند

حدود ۵۰۰ مترمربع از حریم رودخانه پایین‌دست بند دره بیرجند با مشارکت فرد متصرف آزادسازی شد.

به گزارش برقاب؛ حدود ۵۰۰ مترمربع از حریم رودخانه پایین‌دست بند دره بیرجند با مشارکت فرد متصرف آزادسازی شد.

باتوجه‌به اهمیت مسائل مربوط به تعیین حریم رودخانه‌ از حیث تداخل آن با مالکیت اشخاص، اجرای دستورالعمل و آزادسازی آن بر عهده شرکت‌های آب منطقه‌ای و سازمان آب و برق و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده کمیته ناظر شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران هست.

رودخانه مجرایی است طبیعی که آب به طور دائم یا فصلی در آن جریان داشته باشد.

حریم آن قسمت از اراضی اطراف رودخانه، مسیل، نهر طبیعی یا سنتی، مرداب و برکه‌های طبیعی است که بلافاصله پس از بستر قرار دارد و به‌عنوان حق ارتفاق برای کمال انتفاع و حفاظت کمی و کیفی آنها لازم است.

توسعه پایدار در کناره رودخانه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که حرکت‌های عمقی و جانبی رودخانه باعث تخریب سریع آنها نگردد.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، “محمدعلی شهابی” افزود: پس از بازدید میدانی و گزارش گروه گشت و بازرسی مبنی تصرف غیرمجاز در بستر رودخانه بند دره بیرجند و کارشناسی‌های انجام شده، به شخص متصرف تذکر داده شد.
شهابی بیان کرد: حد حریم و بستر رودخانه‌ها باهدف جلوگیری از تصرف، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و عبور ایمن سیلاب و مشخص‌شدن اراضی دولتی تعیین شده است. وی ادامه داد: افرادی بدون اخذ مجوز و به‌صورت غیرقانونی نسبت به غرب نهال و ساخت‌وساز در بستر و حریم رودخانه‌ها اقدام می‌کنند.
مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: در صورت مشاهده هرگونه تصرف غیرمجاز به حریم و بستر رودخانه‌ها موارد از طریق مراجع قضایی پیگیری و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/