آب شیرین کن ها ناجی هرمزگان در خشکسالی

تابستان پرتنش آبی در حالی از راه خواهد رسید که هرمزگان با تکیه بر برنامه های راهبردی، نیمی از جمعیت آن بر خلاف انتظار بدون دغدغه، آب مورد نیازشان تامین می شود. این راهبرد با تکیه بر شیرین سازی آب دریا و تدوین برنامه های بلند مدت شرکت آبفا محقق شده که آثار آن در […]

تابستان پرتنش آبی در حالی از راه خواهد رسید که هرمزگان با تکیه بر برنامه های راهبردی، نیمی از جمعیت آن بر خلاف انتظار بدون دغدغه، آب مورد نیازشان تامین می شود.

این راهبرد با تکیه بر شیرین سازی آب دریا و تدوین برنامه های بلند مدت شرکت آبفا محقق شده که آثار آن در هرمزگان مشهود است بطوریکه رئیس جمهور و وزیر نیرو در جریان پویش هر هفته #الف ب ایران به تمجید از اقدامات انجام شده در تکمیل پروژه های آبرسانی پرداختند.

شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با پایش وضعیت منابع آبی هرمزگان، اولویت برون رفت از وضعیت بحران آبی را در احداث آب شیرین کن ها دیده است که نمونه موفق آن در مناطق مرکزی هرمزگان شاهدیم.

در همین ارتباط امین قصمی مدیرعامل آبفای هرمزگان در تشریح این راهبرد از شیرین سازی آب دریا به عنوان اولین اولویت خود پس از پذیرش مسئولیت مدیرعاملی آبفا دانست و گفت: از همان ابتدای مسئولیت، بنا را بر حل مسئله آب هرمزگان گذاشتم که یکی از این برنامه ها، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای شیرین سازی آب دریا بود.

به گفته وی، از مجموع  ۸۵ سایت آب شیرین کن کشور با ظرفیت ۵۷۵ هزار مترمکعب در شبانه روز، ۴۸ سایت با ظرفیت ۲۶۵ هزار مترمکعب در هرمزگان قرار دارد.

قصمی با بیان اینکه آبفا از هیچ ظرفیتی برای تامین آب مورد نیاز مردم غافل نشده است، افزود: یکی از این ظرفیت ها بهره مندی از آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی است که قرار بود آب خلیج فارس را به فلات مرکزی منتقل کند که با پیگیری انجام شده هرمزگان سهم خود را از این آب شیرین کن دریافت کرد.

 به گفته مدیرعامل آبفا، عملیات احداث آب  شیرین کن یک میلیونی(ساقی کوثر) با هدف تامین آب مناطق مرکزی کشور از سوی چند صنعت بزرگ در استان های کرمان و یزد از دهه ۹۰ آغاز شد که اولین مرحله آب تولیدی آن با پیگیری های استاندار، نمایندگان مجلس و شرکت آبفا به استان هرمزگان اختصاص یافت و مردم شهرستان خمیر از آن بهره مند شدند.

قصمی با بیان اینکه اختصاص بخشی از آب تولیدی این آب شیرین کن به هرمزگان یکی از مطالبات جدی مقامات استانی و پیگیری برای تحقق آن در سطح ملی بود، ادامه داد، آبفای هرمزگان به عنوان متولی تامین آب مردم استان پیشنهادات خود را در این خصوص با تکیه بر برنامه های بلند مدت ارائه و برای لیتر به لیتر آب اختصاصی برنامه داد که تمامی سهم اختصاصی از آب شیرین کن ساقی کوثر در راستای پایداری آب مناطق هرمزگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت بطوریکه عمده ظرفیت فاز یک به استان ما اختصاص یافت.

به گفته وی،  مقدمات بهره مندی روستاهای شمال بندرعباس، رضوان و شهر تازیان از آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی نیز آغاز شده است.

قصمی تصریح کرد، آبفا با دریافت سهم خود از آب شیرین کن یک میلیونی و احداث آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی با همکاری بخش خصوصی گام اساسی در تامین آب نیمی از جمعیت هرمزگان از محل شیرین سازی آب دریا برداشت که تاثیر این اقدام علاوه بر پایداری آب مرکز استان، در شرق هرمزگان نیز اثرات اجتماعی بالایی خواهد داشت که پیش تر وعده آن را داده بودیم.

وی، تحقق این برنامه ها را در حالی دانست که هرمزگان از خشکسالی چند دهه ای رنج می برد و کم بارشی سال زراعی اخیر بر آب های سطحی و زیر سطحی تاثیر زیادی گذاشته و بسیاری از چاه ها خشک شده اند که اگر این اقدامات انجام نمی شد شاهد چالش جدی برای حدود یک میلیون جمعیت ساکن در بندرعباس و خمیر بودیم.

وی با اشاره به اینکه آبفا برای گذر از این چالش و کاهش برداشت آب از دشت میناب، نیازمند اقدام اساسی در مرکز استان بود، افزود: اگر برنامه ریزی بلند مدت نمی شد، با توجه به خشکسالی اخیر، علاوه بر اینکه چالش جدی در مرکز استان بوجود می آورد، دشت میناب را نیز آسیب جدی می دید.

مدیرعامل آبفا با بیان اینکه برداشت آب بندرعباس و شهرستان خمیر تا پیش از احداث آب شیرین کن ها۷۰ میلیون متر مکعب در سال بود، گفت: تمام این نیازها از سد و چاه های واقع در شرق هرمزگان تامین می شد اما اکنون علیرغم افزایش نیاز آبی و تامین آب روستاهای مسیر، میزان انتقال آب از میناب به مرکز استان بدلیل وجود آب شیرین کن ها کاهش چشمگیری یافته است.

وی کاهش برداشت آب از سدها را نتیجه برنامه بلند مدت و اساسی برای تامین آب مرکز استان از ظرفیت آب شیرین کن ها دانست.

قصمی، استفاده از ظرفیت آب شیرین کن ها را گام نخست کمک به دشت میناب دانست و به دومین گام اساسی در این خصوص پرداخت و افزود: آغاز عملیات تامین آب شرب میناب از سد سرنی، احداث ایستگاه پمپاژ و مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی دومین گام کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی بود.

وی، افزود: نیاز سالانه ۱۷میلیون متر مکعبی  شرب در میناب از چاه های واقع در دشت این شهرستان تامین می شود که سال گذشته برای کاهش برداشت آب از این دشت، عملیات احداث پروژه خط انتقال به قطر ۸۰۰ میلیمتر از سد سرنی آغاز که با تکمیل مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی، نیاز میناب از آب های تصفیه سطحی تامین خواهد شد. قصمی اعتبار این پروژه ها را ۸۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

 مدیرعامل آبفا گفت: با تکمیل این پروژه ها، برداشت آب از دشت میناب به حداقل ممکن کاهش و مردم این شهر و هفت روستا با جمعیتی بالغ بر ۹۱ هزار نفر از آب سد سرنی بهره مند و به آنچه که طی سال های گذشته مطالبه می کردند، دست خواهند یافت.