در راستای طرح جهاد آبرسانی:

آب‌رسانی به ۳۲ روستای استان تهران در حال اجرا است

پروژه عظیم محرومیت‌زدایی و آب‌رسانی‌ به روستاهای استان تهران در قالب چهار مجتمع‌ جام‌کاران، صنیع‌خانی و کوثرهای غرب و جنوب غرب برای خدمات‌رسانی به 32 روستا در حال اجراست.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان تهران پروژه جهادی آب‌رسانی به منظور زیر پوشش قرار دادن حدود ۱۸۴ هزار نفر از ساکنان روستاهای استان تهران در خدمات آب‌رسانی در حال اجرا است. این پروژه با تخصیص ۲۶۹۱ میلیارد ریال از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شده و قرار است در مدت ۲.۵ سال به پایان برسد. تاکنون، پروژه دارای ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی می‌باشد.

یکی از مهمترین مشکلات این پروژه محدودیت‌های اعتباری و مالی است. با این وجود، ادامه اجرای پروژه توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) صورت می‌گیرد و اعتبارات آن از محل بند ۳ جدول ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و بودجه‌های سنوات آتی تامین می‌شود. در حال حاضر، پروژه در شهرستان‌های تهران، شهریار، ملارد، رباط‌کریم و پیشوا در حال اجراست.

بخش اصلی این پروژه شامل حفر و تجهیز ۲۳ حلقه چاه آب شرب، ساخت ۳ باب مخزن زمینی ذخیره آب به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب و یک باب مخزن هوایی فلزی ۱۰۰ مترمکعبی، اجرای ۳۵ کیلومتر خط انتقال، ۱۷۰ کیلومتر اصلاح شبکه توزیع، ساخت دو باب ایستگاه پمپاژ آب، نصب ۹۰۰ رشته انشعاب آب، ساخت ۳۱ حوضچه بتنی و ساخت پنج باب ساختمان سرِچاهی می‌باشد.

در بخش اول، مراحل حفر و تجهیز چاه‌های آب شرب به طول ۲۳ حلقه توضیح داده خواهد شد. این مراحل شامل حفر چاه‌ها به عمق مورد نیاز و تجهیز آن‌ها با تجهیزات لازم برای استخراج آب آشامیدنی است.

بخش دوم به ساخت مخازن ذخیره آب می‌پردازد. سه باب مخزن زمینی با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب و یک باب مخزن هوایی فلزی ۱۰۰ مترمکعبی در این پروژه ساخته خواهد شد.

بخش سوم، حوزه خطوط انتقال و شبکه توزیع آب را پوشش می‌دهد. در این بخش، اجرای ۳۵ کیلومتر خط انتقال و ۱۷۰ کیلومتر اصلاح شبکه توزیع آب صورت می‌گیرد.

در بخش چهارم و آخر، ساختمان‌های سرِچاهی و ایستگاه‌های پمپاژ آب در نظر گرفته شده است. ساخت ۳۱ حوضچه بتنی و پنج باب ساختمان سرِچاهی از دیگر فعالیت‌های این پروژه ملی جهادی می‌باشد.