راهنمای خرید کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور زیمنس از جمله کلیدهای پرکاربرد در حوزه کنترل تجهیزات الکتریکی است.

این کلید الکترومکانیکی به دلیل عملکرد پایدار و طول عمر طولانی از سایر نمونه های موجود در بازار متمایز می شود. تنوع بالای نمونه های موجود در بازار، خرید گزینه مناسب را کمی دشوار می کند. در این مقاله به بررسی نکات مهمی که در خرید کنتاکتور زیمنس باید مورد توجه قرار بگیرند می پردازیم.

اغلب این نکات در زمان انتخاب باید مورد توجه قرار بگیرند. اما رعایت چند نکته در زمان خرید نیز خیال شما را از انتخاب صحیح راحت می کند. با من همراه باشید.

کنتاکتور زیمنس

کنتاکتورها کلیدهای الکترومکانیکی هستند که به منظور کنترل جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید با یک سیگنال فرمان کوچک جریان ها و ولتاژهای بزرگ را کنترل کنید، کنتاکتور به کار شما می آید. کنتاکتور از یک سیم پیچ الکترومغناطیسی به عنوان مدار فرمان بهره می برد. اتصال برق به این سیم پیچ سبب مغناطیسی شدن آن و در نتیجه تغییر وضعیت تیغه ها می شود.

کنتاکتور زیمنس انواع بسیار گوناگونی دارد. در زمان انتخاب کنتاکتور زیمنس گزینه های متفاوتی پیش روی شما خواهد بود. با در نظر گرفتن برخی نکات قادر خواهید بود بهترین انتخاب را داشته باشید. از جمله تفاوت هایی که در سری های مختلف کنتاکتور زیمنس شاهد آن هستیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جریان یا توان نامی کنتاکتور
  • ولتاژ خط
  • ولتاژ بوبین
  • ظرفیت شکست
  • اندازه فریم
  • نوع ترمینال
  • نوع کنتاکتور (تعداد پل)
  • تیغه کمکی

تفاوت های موجود بین انواع مختلف کنتاکتور در واقع نشان دهنده ی پارامترهایی است که در زمان انتخاب کنتاکتور باید مورد توجه قرار بگیرند.

کنتاکتور زیمنس

راهنمای انتخاب کنتاکتور زیمنس

نکاتی که در این بخش بیان می کنیم نه تنها در مورد کنتاکتور زیمنس، که در مورد هر کنتاکتوری قابل استناد است. به صورت کلی در زمان انتخاب کنتاکتور نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

جریان نامی و کلاس کاری بار

منظور از جریان نامی، میزان جریانی است که یک بار در زمان کارکرد عادی از مدار می کشد. این جریان بر روی پلاک تجهیزات الکتریکی درج می شود. ممکن است بر روی وسیله مورد نظر یا کنتاکتور به جای جریان نامی، پارامتر توان نامی بیان شده باشد. در این صورت به راحتی و با استفاده از قانون اهم می توان جریان نامی بار (یا کنتاکتور) را محاسبه کرد. کافی است توان نامی را بر ولتاژ کاری تقسیم کنید تا جریان نامی به دست بیاید.

اما در زمان خرید کنتاکتور علاوه بر جریان نامی، به کلاس کاری کنتاکتور نیز باید توجه کنید. بارهای مختلف در لحظه راه اندازی رفتارهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال موتورها جریان راه اندازی شان تا ۱۰ باربر جریان نامی نیز ممکن است برسد. این در حالی است که بارهای مقاومتی جریان راه اندازی تقریبا برابر با جریان نامی دارند. بر این اساس کنتاکتورها را در کلاس های کاری مختلف دسته بندی می کنند. کلاس کاری بر روی پلاک کنتاکتور درج می شود.

ولتاژ خط و ولتاژ بویین

کنتاکتورها دو پارامتر ولتاژی متفاوت دارند. اولی ولتاژ خط است که نشان می دهد تیغه های اصلی کنتاکتور قادر به تحمل چه میزان از ولتاژ هستند. ولتاژ بوبین در واقع نشان دهنده ولتاژ فعالسازی بوبین است که اعمال آن به بوبین سبب عملکرد کنتاکتور و وصل مدار می شود. توجه به ولتاژ بوبین در خرید کنتاکتور از آن جهت مهم است که این ولتاژ باید با خروجی مدار فرمان هماهنگ باشد.

اندازه فریم و نوع ترمینال

این دو پارامتر در فرآیند نصب کنتاکتور حائز اهمیت هستند. اندازه فریم تعیین کننده ابعاد کنتاکتور و میزان جایی است که در تابلو برق اشغال می کند. چنانچه قصد تعویض کنتاکتور را داشته باشید، اندازه فریم اهمیت بیشتری پیدا می کند. نوع ترمینال نیز تعیین کننده روش اتصال کنتاکتور به شبکه است. توجه به این دو پارامتر در خرید کنتاکتور، چالش های نصب و راه اندازی شما را کاهش می دهد.

تعداد تیغه کمکی

تیغه های اصلی کنتاکتور وظیفه کنترل جریان بار را بر عهده دارند. در کنار این تیغه ها، برخی از کنتاکتورها از چند تیغه کمکی نیز بهره می برند. این تیغه های کمکی برای برخی کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال می توان از این تیغه ها برای صدور فرمان کنترلی برای سایر تجهیزات استفاده کرد. کاربرد دیگر این تیغه ها در نگهداشتن وضعیت تیغه های اصلی است. مهم است کنتاکتوری که انتخاب می کنید چند تیغه کمکی و از چه نوعی دارد.

مشخصات logo 8 زیمنس

خرید کنتاکتور زیمنس

با رعایت نکات بیان شده در بخش قبل می توانید کنتاکتور متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید. تا اینجا گام های مهمی را در خرید کنتاکتور زیمنس برداشته اید. اما نکات دیگری هم هست که باید مورد توجه قرار بگیرند. کنتاکتورها از جمله تجهیزات پرکاربرد در اتوماسیون صنعتی هستند. متاسفانه کاربرد گسترده این تجهیزات سبب شده افراد سودجو نمونه های تقلبی آن را نیز وارد بازار کنند.

از سوی دیگر مشاهده شده که در برخی موارد برای تامین نمونه های کمیاب، کد فنی کنتاکتور دستکاری شده است. نکته مهمی که در خرید کنتاکتور زیمنس باید مورد توجه قرار دهید، اطمینان از اصالت کالای تامین شده است. فروشگاه زیمنس کالا تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس و تجهیزات فشار ضعیف را با ضمانت اصالت کالا، یکسال گارانتی و ۵ سال خدمات پس از فروش عرضه می کند.