بسته بندی محصولات چگونه انجام میشود؟
اغلب تولیدکنندگان باور دارند که بستهبندی بیشترین تأثیر را بر کارایی و جذابیت محصولات دارد. بنابراین، سرمایهگذاری آنان بیشتر بر روی بهبود فرآیند بستهبندی و کیفیت ظاهر آن است. علاوه بر آن بستهبندی جذاب اولین تجربه خریدار با محصول است و میتواند تصمیم او را درباره خرید تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، نقش بستهبندی در بازاریابی محصولات اساسی است و میتواند موفقیت یا شکست محصول را در بازار داخلی یا بینالمللی تعیین کند. در ادامه به اصول مهم بسته بندی و انواع بسته بندی محصولات اشاره خواهیم کرد.
اصول مهم بسته بندی محصولات
بستهبندی محصولات یک جزء بسیار حیاتی در موفقیت یک کسب و کار است. بستهبندی مناسب نه تنها میتواند محصولات را در مقابل خسارات حفظ کند بلکه تأثیر مستقیمی بر تجربه مشتریان و تصمیمات خرید آنها دارد. در زیر به برخی اصول مهم بستهبندی محصولات اشاره شده است.
- بسته بندی باید جذاب باشد
- طراحی خلاقانه
- درج اطلاعات در بسته بندی
بسته بندی باید جذاب باشد
با اینکه بسیاری از مردم در ابتدا بر اساس کیفیت محصول تصمیم به خرید میگیرند اما ظاهر کالا نیز در درصد خرید مشتریان تاثیر دارد. در مرحله اول بستهبندی خلاقانه میتواند عامل جلب توجه به سوی یک محصول باشد. استفاده از ایدههای خلاقانه در بستهبندی و طراحی لوکس محصولات میتواند مشتریان را به سوی آن جلب کند. شرکتهای تولیدکننده میتوانند با استفاده از خدمات چاپ، بهترین بستهبندی را برای محصولات خود ایجاد کنند. به طور مثال اگر از بستهبندی کارتنی برای محصولاتتان استفاده میکنید، توصیه ما این است که از طراحی فلکسو و لمینت بر روی کارتن خود استفاده کنید. این دو نوع طراحی از بهترین و با کیفیتترین گزینهها در زمینه بستهبندی کارتنی به شمار میآیند.
دستگاه تونل شیرینگ تمام اتوماتیک NPT1800
طراحی خلاقانه
در بازار امروزی، تولیدکنندگان به دنبال ارائه تولیدات خود با طراحی جذاب و بستهبندی لوکس هستند. علاوه بر ظاهر جذاب مواردی نظیر کیفیت و سلیقه مشتری نیز در طراحی جعبه بستهبندی مد نظر قرار میگیرد. در این راستا تولیدکنندگان باید در طراحی بستهبندی خود سلیقه مشتری را بهخوبی در نظر بگیرند. ایدههای خلاقانه مانند ایجاد طراحیهای خاص و جذاب و همچنین استفاده از رنگهای متنوع میتواند باعث شود محصول با بهترین بستهبندی به نمایش گذاشته شود. سعی کنید حوصله به خرج دهید و با دقت تمام جزئیات را بررسی کنید.
درج اطلاعات در بسته بندی
هرچند خلاقیت در بستهبندی و استفاده از طراحی جذاب به فروش محصول کمک میکند اما باید یک نکته دیگر را نیز در نظر بگیرید. جعبه بستهبندی محصول باید بهگونهای طراحی شود که اطلاعات مهم درباره محصول از جمله زمان تولید، تاریخ انقضاء، حجم، مواد تشکیلدهنده مثل پروتئین و شکر و میزان کالری به وضوح نمایش داده شود. همچنین اطلاعات مربوط به تولیدکننده محصول از جمله آدرس شرکت یا کارخانه و شماره تماس نیز میتواند اطلاعات مفیدی باشد که در بستهبندی درج شود. این اطلاعات نهتنها به مخاطب در تصمیمگیری برای خرید کمک میکنند بلکه در برندسازی محصول نیز کمک کننده است. درج اطلاعات صحیح در بستهبندی به ویژه در کارتن بستهبندی مواد غذایی، اهمیت بسیار زیادی دارد.
انواع بسته بندی
برای اینکه روش درست بسته بندی را یاد بگیرید باید با انواع بسته بندی و ویژگیهای هر کدام آشنا شوید. اولین گام در این زمینه، تعیین نحوه بستهبندی مرسولات، سیستم پستی یا غیرپستی و انتخاب متریال مناسب است. در این حوزه انتخابهای متعددی وجود دارد و انتخاب نوع بستهبندی به ویژه با توجه به وزن مهم است. در صورتی که کالای ارسالی سنگین باشد، استفاده از جعبه محکم مورد نیاز است تا سلامت کالا در طول مسیر ارسال تضمین شود. عامل دیگر شکنندگی محصولات است حتی اگر محصولات سبک باشند به محافظت صحیح نیاز دارند. با در نظر گرفتن این عوامل انواع بسته بندی به صورت زیر طبقهبندی شده است.
بسته بندی با مقوا
بستهبندی کالا با جعبه مقوایی یکی از رایجترین روشهای حمل و نقل محصولات است. از گذشته تا به حال بسیاری از کسبوکارها برای ارسال بستهها از جعبههای مقوایی با ساختار موجدار استفاده میکردند. دلیل این انتخاب نه تنها در جنس محکم مقوا بلکه به دلیل قابلیت بازیافتی آن است. برای لوازم شکننده و سنگین، گاها از لایه محافظ داخلی در جعبههای مقوایی استفاده میشود همچنین برخی محصولات دارای جعبههای خاصی هستند که برای حمل و نقل مناسب اندازهگیری شدهاند.
بستهبندی پلاستیکی
بستهبندی پلاستیکی یکی از روشهای متداول در حمل و نقل محصولات است که در ساخت آن از انواع مختلف مواد پلاستیکی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی کلرید و غیره استفاده میکنند. این نوع بستهبندی معمولا به صورت پلاستیک لولهای شکل است که برای حفاظت از کارتن، لباس، کیف و اشیاء شکننده در حین حمل و نقل استفاده میشود. برای بستهبندی خلاقانه محصولات میتوان از لایهبندی و ترکیب مختلف این پلاستیکها بهره گرفت. برخی از این مواد پلاستیکی ممکن است از ویژگیهای چسبندگی، مقاومت در برابر حریق، عدم انقباض، خاصیت کشسانی و حتی روزنه برخوردار باشند.
انواع روش بسته بندی پلاستیکی
بسته بندی پلاستیکی نیز خود به انواع مختلفی تقسیم شده است که مهمترین آنها عبارتند از: شیرینک کردن و استفاده از وکیوم بسته بندی. در ادامه مقاله هر کدام از این روشها به طور مختصر توضیح داده شده است.
شیرینک کردن
شیرینک کردن معمولا در صنایع غذایی به عنوان یک روش بستهبندی مهم استفاده میشود. این نوع بسته بندی در واقع جزو انواع بسته بندی پلاستیکی قرار میگیرد. به طوری که پلاستیک را اطراف محصول میپیچند و پس از حرارت دهی، پلاستیک دور محصول را میپوشاند. ابعاد محصولات برای این نوع بسته بندی حدود ۱۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر متغیر است.
استفاده از وکیوم بسته بندی
وکیوم بسته بندی نه تنها یکی از روشهای بسته بندی پلاستیکی است بلکه ممکن است در مواد دیگر نیز استفاده شود. در این روش هوای داخل بسته بندی توسط دستگاه گرفته میشود تا به طور کلی تماس محصول با هوا قطع شود. این امر موجب افزایش طول عمر محصول و عدم آسیب دیدن آن میشود. به همین خاطر دستگاه وکیوم بسته بندی به یکی از پر طرفدارترین دستگاههای بسته بندی تبدیل شدهاند.
جمع بندی
برای اینکه کالا یا محصول سالم به دست مشتری برسد و هنگام حمل و نقل به مشکل بر نخوریم باید بسته بندی آن را به شکل درستی انجام دهیم. با توجه به وجود کالاهای متفاوت در اندازههای مختلف انتخاب بهترین نوع بسته بندی مهمترین عامل تعیین کننده برای داشتن بسته بندی اصولی خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم با اشاره به اصول بسته بندی و انواع آن به شما در انتخاب بهترین روش بسته بندی کمک کنیم.
ارسال دیدگاه