صفحات خورشیدی بدون قاب قابل نصب بروی پشت بام

محققان سنگاپوری با ابداع صفحات خورشیدی بدون قاب می گویند که این نوع صفحات خورشیدی میتوانند مستقیماً روی بام ها نصب شوند. شرکت سنگاپوری “فناوری های خورشیدی مکسئون” (Maxeon) موفق به ساخت صفحات خورشیدی بدون قاب شده است که راهی برای نصب این پنل های فتوولتائیک بر روی سقف آن دسته از ساختمان های تجاری […]

محققان سنگاپوری با ابداع صفحات خورشیدی بدون قاب می گویند که این نوع صفحات خورشیدی میتوانند مستقیماً روی بام ها نصب شوند.

شرکت سنگاپوری “فناوری های خورشیدی مکسئون” (Maxeon) موفق به ساخت صفحات خورشیدی بدون قاب شده است که راهی برای نصب این پنل های فتوولتائیک بر روی سقف آن دسته از ساختمان های تجاری ارائه داده است که امکان دارد نتوانند از تنظیمات کنونی پشتیبانی کنند.

این شرکت صفحات خورشیدی بدون قاب، نازک و سبکی ایجاد کرده است که میتوانند مستقیماً روی سقف بام ها چسبانده شوند.

“جف واترز” مدیرعامل شرکت “مکسئون” می گوید: ابداع جدید ما میراث ۳۵ ساله ما در زمینه نوآوری در فناوری پنل های خورشیدی است و بار دیگر توانایی تیم تحقیق و توسعه ما در توسعه یک فناوری برتر را نشان می دهد.

وی ادامه داد: برای نزدیک به ۵۰ سال، صنعت انرژی خورشیدی تقریبا به طور انحصاری بر روی ساخت صفحات خورشیدی شیشه ای متمرکز شده است. با افزایش اندازه صفحات خورشیدی و کاهش هزینه سلول های خورشیدی، هزینه حمل، نصب و تعبیه صفحات شیشه ای بزرگ، قسمت زیادی از هزینه این سیستم را در برمی گیرد. اکنون ما با فناوری جدید خود می توانیم محصولی تولید کنیم که ضمن ایجاد فرصت های کاملا جدید برای این بازار، با امکان نصب مستقیم صفحات خورشیدی بر روی بام های ساختمان های تجاری، این هزینه ها را کاهش دهد.

صفحات خورشیدی جدید این شرکت موسوم به “مکسئون ایر” (Maxeon Air) توسط یک لایه چسبنده یکپارچه پشتیبانی می شود که به آن ها اجازه می دهد بدون نیاز به قاب آلومینیومی، پیکربندی، گیره و امثالهم مستقیماً روی بام ساختمان های تجاری نصب شوند.

این صفحات خورشیدی همچنین طوری مهندسی شده اند که روی سطوح ناهموار نیز به راحتی قرار بگیرند.

هر پنل از تعدادی سلول خورشیدی “IBC” تشکیل شده است که دارای یک پایه فلزی است و گزارش شده است که در برابر خوردگی مقاوم بوده و میتواند بدون ترک خوردگی خم شود.

به طور کلی بهره وری این پنل خورشیدی ۲۰.۹ درصد ذکر شده و تحمل سایه نیز در طراحی آن ادغام شده است.

” واترز” توضیح داد: فناوری ماژول IBC مکسئون از توانایی منحصر به فرد عبور جریان در هنگام قرارگیری در سایه و ادامه تولید نیرو در شرایطی برخوردار است که باعث خاموش شدن سایر صفحات خورشیدی می شود.

این شرکت ادعا می کند که وزن صفحه خورشیدی نصب شده آن با حدود شش کیلوگرم در هر متر مربع، کمتر از نیمی از صفحات خورشیدی دیگر است، بنابراین برای نصب روی سقف هایی که برای تحمل وزن سیستم های خورشیدی معمولی و سنگین ساخته نشده اند، مناسب هستند.

“مکسئون” تخمین می زند که پتانسیل استفاده از بام های تجاری سازگار با این سیستم در اروپا به تنهایی میتواند بیش از چهار گیگاوات باشد. اما این شرکت همچنین به دنبال استفاده بالقوه از بام های مسکونی، مزارع شناور خورشیدی در ادامه مسیر است.

فناوری “مکسئون ایر” پس از پنج سال تحقیق و توسعه برای اولین بار در ماه ژوئیه رونمایی می شود و در نیمه دوم سال جاری میلادی در چند پروژه منتخب در اروپا نصب خواهد شد. دسترسی عمومی به آن نیز برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.