بهره برداری از سامانه تامین آب کلان شهر بندرعباس

سامانه تامین آب کلان شهر بندرعباس از آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی، به دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب […]

سامانه تامین آب کلان شهر بندرعباس از آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی، به دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، امین قصمی مدیرعامل آبفای هرمزگان در مراسم بهره برداری از این سامانه افزود: سامانه مذکور در قالب سه پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفت.

کاهش وابستگی آبی بندرعباس به منابع شرق هرمزگان

وی بهره برداری از این پروژه را یکی از اجتماعی ترین پروژه های اجرا شده در هرمزگان دانست که علاوه بر عرضه با کیفیت ترین آب تولیدی استان، باعث کاهش برداشت آب از منابع سدها و دشت های شرق هرمزگان شده است.

قصمی با بیان اینکه  کاهش وابستگی مرکز استان به منابع سطحی و زیرسطحی شرق هرمزگان و استفاده از این ظرفیت برای کشاورزی یکی از مطالبات دیرین مردم میناب و وعده های آبفا بوده است، تصریح کرد، با تدابیر دولت امید و اختصاص بودجه های مورد نیاز همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، امروز شاهد تحقق این وعده هستیم که اثرات اجتماعی زیادی در شرق هرمزگان خواهد داشت.

وی ادامه داد، از امروز و با بهره برداری از فاز سوم این پروژه، مردم شهر بندرعباس نیز طعم با کیفیت ترین آب تولیدی استان را چشیدند که امیدواریم سرآغازی برای تامین آب پایدار در دیگر مناطق هرمزگان باشد.

تحقق پایداری در منابع آبی بندر خمیر

به گفته مدیرعامل آبفا استان، این آب شیرین کن یک فرصت حیاتی برای تامین آب استان بود که با بهره برداری از فاز نخست آن در سال ۹۷، یکی از چالش های بزرگ آب و فاضلاب در شهرستان خمیر را مرتفع کرد.

وی افزود: تا پیش از این، بندرخمیر به عنوان یکی از پرتنش ترین شهرستان ها در تامین نیاز آبی بود که با بهره برداری از فاز نخست آن، منابع آبی این شهرستان به پایداری لازم رسید.

قصمی ادامه داد، با بهره برداری از فاز سوم این پروژه، زبانه تاثیرات آن به شرق هرمزگان نیز رسید و باعث شد تا برداشت آب از میناب کاهش و برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در تشریح جزئیات این پروژه ها افزود: یکی از مهمترین پروژه های بهره برداری شده در قالب سامانه تامین آب کلان شهر بندرعباس، بهره برداری از فاز سوم آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس به ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه برای تکمیل فاز سوم آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی، اعتباری بالغ بر هشت هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است، افزود: این مجموعه با خرید تضمینی آب تولیدی این آب شیرین کن، آب شرب مورد نیاز ۴ شهر، ۹ شهرک و ۲۵ روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را تامین می کند.

پایانی خوش برای کلان شهر بندرعباس

قصمی در ادامه افزود: اجرای ۳۳ کیلومتر خط انتقال آب از آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی تا مخازن داماهی نیز یکی دیگر از بزرگترین طرح هایی است که با تکمیل آن سرانجام آبِ آب شیرین کن به کلان شهر بندرعباس رسید.

مدیرعامل آبفای استان، اعتبار هزینه شده برای این پروژه را چهار هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با اجرای این کلکتور امکان انتقال ۲۰۰ هزار مترمکعب آب از منابع آب شیرین کن غرب استان  به مخازن داماهی شهر بندرعباس فراهم شده است.

وی همچنین از بازسازی مخزن ۳۰ هزار متر مکعبی بندرعباس به عنوان سومین پروژه عملیاتی شده در قالب سامانه تامین آب کلان شهر بندرعباس یاد کرد و گفت: برای بازسازی این پروژه ۱۶۰میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.