برگزاری دوره آموزشی غیر حضوری مدیریت تعارض و فنون مذاکره در شرکت برق منطقه ای سمنان
دکتر علیرضا راهداری، مدرس این دوره ی دو روزه ، بخش عمد ه ای از رابطه ها انسان در زندگی شخصی و محیط کسب و کار را از نوع مذاکره دانست و با اشاره به ۴ ویژگی مذاکره گفت : در مذاکره حداقل
دو طرف در آن درگیر بوده و بین خواسته ها و نیازهای این دو چند طرف تعارض وجود دارد. همچنین دو یا چند طرف درگیر در مذاکره، بر اساس انتخاب خود و نه به اجبار با یکدیگر مذاکره می کنند و کسانی که
درگیر مذاکره می شوند برای داد و ستد که زیربنای مفهوم مذاکره است، آمادگی لازم را دارند.
دکتر راهداری با اشاره به اهمیت مذاکره و اثرات مثبت آن ، بیان داشت : امروزه به منظور ارزیابی توانایی های یک مدیر، در کنار برخی مهارت های کلاسیک مدیریتی )مانند برنامه ریزی، سازمان دهی و
کنترل( به این نکته توجه می کنند که تا چه حد فرد می تواند روابط خود را با “دیگران” شکل داده، هدایت و تقویت کرده و تعارض های احتمالی آن را مدیریت نماید.
وی با بیان مراحل هفت گانه مذاکره گفت: فرایند آماده سازی ، رابطه سازی ، گردآوری اطلاعات ، استفاده از اطلاعات ، تبادل پیشنهادات ، دستیابی به توافق و اجرای توافق می تواند کمک کند تا درک
بهتری از فرایند مذاکره داشته باشیم.
مدرس این دوره با اشاره به تعاریف منافع و مواضع در فرایند مذاکره گفت : منافع همه آن چیزهایی که به خاطر آن وارد مذاکره خواهیم شد و مواضع تمامی حرف ها و خواسته ها و امتیازهایی می باشند که
بر اساس منافع شکل می گیرند.
دکتر راهداری با تقسیم بندی منافع به ذاتی و ابزاری ، افزود : منافع ذاتی منافعی هستند که در ذات خود ارزشمند بوده و صِرفِ دستیابی به آنها، رضایت فرد تأمین می گردد ولی منافع ابزاری به واسطه ی
یک هدف یا منفعت دیگر، مهم شده اند.
همچنین در این دوره پیرامون موضوعاتی چون تعارض منافع ، استراتژی کالباسی ، تاکتیک های مذاکره، تکنیک جدول ارزش ها و تعارض ارزش های مثبت و منفی مطالبی ارائه گردید.
ارسال دیدگاه