۴ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در استان قزوین شناسایی و جمع آوری شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: تاکنون بیش از 4 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز تولید رمز ارز در استان شناسایی و جمع آوری و متخلفان نیز جریمه شدند.

به مناسبت هفته فرهنگ صرفه جویی در مصرف، مدیران صنعت آب و برق استان قزوین در نشست صمیمی با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن تشریح مهمترین اقدامات انجام شده به سوالات آنها پاسخ دادند.

در این نشست که در شرکت توزیع نیروی برق برگزار شد،  مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین، اسحاق صباغیان سرپرست شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی، علی خلجی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان حضور داشتند و به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داده شد.

مسعود خواجه وند در این نشست اظهارداشت: شرکت توزیع نیروی برق استان با داشتن بیش از ۶۴۲ هزار مشترک، خدمات رسانی خود را در همه  شهرستان های استان بخوبی انجام می دهد و با داشتن ۱۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۱۱ هزار و ۹۰۰ پست توزیع به ظرفیت ۲۱۰۰ مگاولت آمپر در خدمت مردم استان است.  

وی اضافه کرد: ۸۴۱ روستای استان و ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۱۰ خانوار از تسهیلات برق برخوردار شده اند و گستردگی محدوده پوشش شبکه موجب شده شاهد خدمات رسانی شبانه روزی این شرکت باشیم.

۶۸ درصد مصرف برق در بخش تولید است

خواجه وند گفت: حدود ۴۶ درصد انرژی برق در بخش صنعت و ۲۲ درصد در کشاورزی مصرف می شود که بیانگر مصرف ۶۸ درصد انرژی در بخش تولید است که اهمیت مضاعفی دارد.

وی از افت ولتاژ تک رقمی انرژی برق در شبکه های استان خبرداد و اظهارداشت: میزان تلفات انرژی در شبکه استان حدود ۶.۶ درصد و یک رقمی است که یکی از شاخص های استان محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: با وجود  ۱۳۴ هزار چراغ روشنایی در استان خدمات مطلوبی ارائه شده و در بخش شاخص انرژی های توزیع نشده نیز جایگاه خوبی در کشور داریم.

خواجه وند بیان کرد: در کشور با وجود ناترازی تولید و مصرف انرژی مشاهده می شود که با همکاری بخش صنعت و کشاورزی ، پایداری شبکه محقق شده است‌.

وی گفت: در شهرک های صنعتی با همکاری یک روز در هفته صنایع و مدیریت دو هفته کار و دو هفته همکاری مشترکین فولادی توانسته ایم وضعیت را مدیریت کنیم و در بخش کشاورزی هم از فعالان این عرصه خواسته ایم از ساعت ۱۲ ظهر تا ۴ عصر به میزان چهار ساعت همکاری کنند تا در پایداری شبکه برق خللی ایجاد نشود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: رشد مصرف برق در کشور حدود ۴.۴۵ درصد و معادل دو برابر استاندارد جهانی است و اگر مردم همکاری نکنند و مدیریت مصرف صورت نگیرد ما هر چقدر به سمت تولید هم برویم، مشکلات برطرف نخواهد شد.

وی اضافه کرد: الگوی مصرف مشترکین خانگی نیز در کشورمان حدود ۵ برابر میانگین جهانی است و این وضعیت موجب شده تا امروز  میزان مصرف در پیک ۶۷ هزار مگاوات ثبت شود که پیش بینی می شود این میزان در صورت رعایت نکردن مدیریت مصرف تا۷۰ هزار مگاوات نیز افزایش یابد.

این مدیر صنعت برق تصریح کرد: با افزایش بار سرمایشی در بخش خانگی، تجاری و اداری در پیک تابستان میزان مصرف از ۴۵ هزار مگاوات به ۶۷ هزار مگاوات رسیده و ما با کمک رسانه ها و ابزارهای تشویقی تلاش می کنیم ضمن فرهنگ سازی و جلب مشارکت مشترکان به اهداف تعیین شده در کاهش مصرف برسیم.

خواجه وند اظهارداشت: برای مدیریت مصرف در بخش خانگی پاداش هایی پیشنهاد شده که به ازای هر کیلو وات ساعت مدیریت مصرف ۵۰۰ تومان تشویقی تدارک دیده ایم که در این خصوص در قبوض دوره قبل مبلغ ۷۶۵ میلیون تومان پاداش به مشترکان خانگی پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در بخش کشاورزی اگر همکاری چهار ساعت بعمل آید قبوض برق کشاورزان در طول سال رایگان می شود و در بخش صنایع نیز ۱۵۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت قیمت خرید از مولدها پیش بینی شده است.

خواجه وند گفت: در راستای پاسخ به مطالبات مردمی بیش از ۱۳۰۰ تیر برق در استان جابجا شده و در این زمینه تعامل خوبی با دهیاران وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اظهارداشت: سرقت شبکه های برق و سیم های مسی از مهمترین چالش های ما در این عرصه است که در سال گذشته بیش از  ۴ هزار فقره سرقت از تجهیزات برق به ارزش حدود ۱۵ میلیارد تومان اتفاق افتاده که آسیب های زیادی به شرکت و مشترکان وارد کرده است.

کشف بیش از ۴ هزار ماینر غیر مجاز

وی اضافه کرد: فعالیت رمز ارزهای غیر مجاز از دیگر چالش های این شرکت است و ما نگران فعالیت رمز ارزها در بخش خانگی هستیم لذا نظارت ها را بیشتر کرده ایم تا ماینرهای غیرمجاز را شناسایی و کشف کنیم که در این زمینه به همکاری مردم نیازمندیم.