۴۱۸ کیلومتر لایروبی رودخانه و انهار منتهی به دریاچه ارومیه انجام شد

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی گفت: تاکنون لایروبی ۴۱۸ کیلومتر شامل ۱۲۸ کیلومتر رودخانه و ۲۹۰ کیلومتر انهار منتهی به دریاچه ارومیه انجام شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، یاسر رهبردین با اشاره به لایروبی ۹ رودخانه منتهی به دریاچه ارومیه اظهار داشت: در این راستا تاکنون ۱۲۸ کیلومتر رودخانه و ۲۹۰ کیلومتر انهار منتهی به دریاچه ارومیه و در مجموع ۴۱۸ کیلومتر انهار و رودخانه لایروبی شده است.

وی در خصوص احداث سازه‌های جدید در حوزه سردهنه‌سازی بیان کرد: این اقدامات باعث شد که ۹۹ درصد آب در مواقع بارش باران مدیریت شده و به سمت دریاچه هدایت شود.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی  در رابطه با اجرای طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی گفت: به دلیل عدم ساماندهی نیروهای اکیپ گشتو بازرسی در چند سال گذشته دستگاه‌های حفاری غیرمجاز به سهولت در جاده های بین روستایی تردد کرده و اقدام به احداث چاه می‌کردند، ولی هم اکنون به علت ساماندهی و حضور موثر اکیپهای گشت و بازرسی و همچنین افزایش هزینه جرم، حفاری های غیرمجاز کاهش چشمگیری یافته است.

وی در ادامه با اشاره به رهاسازی آب از پشت سدهای حوضه آبریز به سمت دریاچه ارومیه بیان کرد: در زمان‌هایی که نزولات جوی مطلوب بود رهاسازی اتفاق افتاد اما در سال جاری، از فروردین تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰، به دلیل کاهش ۵۰درصدی ذخایر برفی و نزولات آسمانی ورودی سدها نزدیک به ۷۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی با اشاره توجه به برنامه تعیین شده مدیریت منابع و مصارف سدها با اولویت تامین آب شرب، رهاسازی از پشت برخی سدها به سمت دریاچه ارومیه با برنامه ریزی انجام گرفت تا برای آب شرب و کشاورزی مردم استان، تهدیدی ایجاد نشود. به اینکه هفت سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد افزود: ظرفیت این سدها یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون مترمربع است و از این سدها، سد شهید کاظمی بوکان و مهاباد از سال ۱۳۵۰ در مدار بهره‌برداری هستند.

وی بیان داشت: ظرفیت این سدها ۹۱۰ میلیون مترمکعب معادل ۶۵ درصد ظرفیت حجم آبی سدها بوده است و اگر این سدها باعث خشکی دریاچه شده‌ باشند نباید در دهه ۷۰ شاهد پیشرفت دریاچه می‌بودیم.