۲ ایستگاه حفاظت از آب رودخانه‌های بالادست سد اکباتان راه‌اندازی شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: ۲ ایستگاه حفاظت از منابع آب، با همکاری دستگاه‌های قضایی و به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آب رودخانه‌های بالادست سد اکباتان، راه‌اندازی شد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان داوود شاهسوند با اشاره به اینکه استان همدان سومین سال خشکسالی را سپری می‌کند، افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و تکمیل نشدن مخزن سد اکباتان، این ۲ ایستگاه حفاظت راه‌اندازی شده است تا با هرگونه اقدام غیر مجاز برای برداشت از آب رودخانه‌های بالادست سد برخورد شود.

وی اظهار داشت: نیروهای گشت این ۲ ایستگاه حفاظت، به صورت ۲۴ ساعته منابع ورودی سد اکباتان را رصد و از برداشت‌های غیر مجاز توسط افراد سودجو جلوگیری می‌کنند.

شاهسوند تصریح کرد: هرگونه برداشت آب از رودخانه‌های بالادست سد اکباتان توسط کشاورزان و باغداران ممنوع است و با متخلفان به صورت قانونی برخورد می‌شود.

وی افزود: با توجه به بارش‌های  فصل زمستان و ذوب شدن برف ها، جریان آب در رودخانه‌های بالادست سد اکباتان جاری شده است و اکنون آب از طریق این رودخانه‌ها روانه مخزن سد اکباتان می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار داشت: هم اینک نزدیک به ۲۸۰۰ لیتر در ثانیه آب از طریق رودخانه‌های بالادست وارد مخزن سد اکباتان می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط بارش‌های امسال، اقدامات پیشگیرانه از برداشت‌های غیر مجاز را به صورت جدی پیگیری و متخلفان را به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌کنیم.

شاهسوند تاکید کرد: باغداران توجه داشته باشند که در فروردین تا اواخر اردیبهشت همه آورد آب رودخانه‌های بالادست، سهمیه سد اکباتان است و هرگونه برداشت غیر مجاز پیگرد قانونی دارد و علاوه بر برخورد با خاطیان، تجهیزات برداشت آب نیز توسط تیم حفاظت از منابع آبی این شرکت ضبط می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: در سومین سال خشکسالی پیاپی به سر می‌بریم و همه مردم باید در حفظ منابع آبی و جلوگیری از ایجاد کم آبی مشارکت کنند.

وی افزود: استفاده بهینه از منابع آبی، آبیاری قطره‌ای و اصولی، توسعه کشت های گلخانه‌ای و اصلاح الگوی مصرف مهمترین راهکار مدیریت مصرف آب به شمار می‌رود.

شاهسوند گفت: هم اینک حجم آب مخزن سد اکباتان به ۱۱ میلیون ۸۰۰ هزار متر مکعب معادل ۳۵ درصد رسیده و همچنان درصد ۶۵ گنجایش آن خالی است.

وی تاکید کرد: امیدواریم شرایط بارندگی در فصل بهار نرمال باشد تا از شرایط خشکسالی خارج شویم.