وزیر نیرو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی:

۲۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در حال احداث است

وزیر نیرو با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۹ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده و ۲۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید نیز در حال احداث است، افزود: رفع کامل ناترازی صنعت برق به حمایت ویژه مجلس نیاز دارد.

۲۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در حال احداث است

به گزارش برقاب، “علی اکبر محرابیان” امروز یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به برخی پرسش نمایندگان مجلس دوازدهم که پیرامون مسائل و چالش‌های صنعت آب و برق کشور مطرح شد، گفت: رفع ناترازی صنعت برق موضوع بسیار مهمی است که از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و قوانین بسیار خوبی برای عملیاتی کردن این مهم در برنامه هفتم توسعه و قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق آمده است.

وی با تأکید بر اینکه برای رفع ناترازی نیاز به احداث نیروگاه، توسعه شبکه، توسعه پست‌ها و احداث خطوط انتقال برق است، افزود: انجام این اقدامات نیاز به حمایت مجلس شورای اسلامی در حوزه سرمایه‌گذاری دارد.

محرابیان با اشاره به اینکه ساخت یک نیروگاه از مرحله تصمیم‌گیری تا بهره‌برداری نیاز به زمان معقول و کافی دارد، بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۹ هزار مگاوات برق به ظرفیت شبکه اضافه شده است و ۲۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی دیگر نیز در حال احداث است.

وزیر نیرو ادامه داد: میزان برق تحویلی برای بخش صنعت در تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۵ درصد افزایش یافت و در فصل گرم سال جاری نیز تلاش بر این است تا از طریق برنامه‌های انگیزشی و به صورت ارادی مصرف برق بخش‌های غیرمولد روز به روز کاهش یابد و به بخش‌های صنعتی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۳ وزارت نیرو ۱۸۰ اقدام راهبردی را در دستور کار قرار داد، اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه و قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق بر روی مواردی مانند ایجاد عدالت در توزیع انرژی، پرداخت مطالبات نیروگاه، بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف برق مورد تأکید قرار گرفته مقرر شده است تا پایان برنامه هفتم ظرفیت نیروگاهی کشور به ۱۲۳ هزار مگاوات برسد.

وزیر نیرو در همین رابطه تصریح کرد: توسعه ۶ هزار کیلومتر خط انتقال و ۵۰ هزار مگاولت آمپر پست از دیگر اقداماتی است که بر اساس برنامه هفتم توسعه باید اجرایی شود، اقدامات صورت گرفته از ابتدای دولت تاکنون با سرعت متناسبی پیش رفته است و انجام کامل این اقدامات می‌تواند نقش مؤثری در رفع ناترازی برق کشور داشته باشد.

محرابیان خاطرنشان کرد: امروزه ساخت نیروگاه از طریق بخش خصوصی دنبال می‌شود و در این بین نیاز به حمایت ویژه مجلس شورای اسلامی و سرمایه‌گذاری از سوی صندوق توسعه ملی وجود دارد.

وی با اشاره به نیاز ۲۰ میلیارد دلاری صنعت نیروگاهی کشور برای تحقق برنامه افزایش ظرفیت متناسب با برنامه هفتم توسعه افزود: توسعه ظرفیت برق کشور تنها با قانون عملیاتی نمی‌شود و برای تحقق آن نیاز به فعال‌سازی بخش خصوصی است.

وزیر نیرو در خصوص راندمان نیروگاه‌های کشور اظهار داشت: در حال حاضر نیروگاه‌های متفاوت و متنوعی در کشور در حال فعالیت هستند که شامل نیروگاه‌های قدیمی ۳۰ ساله و ۴۰ ساله تا نیروگاه‌های در حال احداث است و بر اساس قوانین و مقررات جدید نیروگاه‌های جدید باید راندمان بالای ۵۵ درصد داشته باشند تا به شبکه سراسری سنکرون شوند.

صنایع کشور موظف هستند ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین احداث کنند
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق اشاره کرد و افزود: بر اساس این ماده قانونی صنایع کشور موظف هستند ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین احداث کنند که از این میان ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه احداث و به شبکه سراسری سنکرون شده است و ۶ هزار مگاوات نیروگاه دیگر نیز در حال احداث است که‌امیدواریم تا سال آینده به شبکه متصل شوند.
وزیر نیرو در مورد ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور بیان کرد: در جهان توجه ویژه‌ای به به انرژی‌های تجدیدپذیر شده است که مزایای متفاوتی مانند رفع ناترازی برق، رفع ناترازی آب، رفع ناترازی سوخت و حفظ محیط زیست را در پی دارد و در حال حاضر نیروگاه‌های متعدد تجدیدپذیر در کشور در حال احداث است که نیاز به حمایت ویژه مجلس دارد.
محرابیان در مورد رفع مشکل نقدینگی نیروگاه‌ها و پرداخت مطالبت آن‌ها اشاره کرد: در ابتدای دولت سیزدهم نیروگاه‌ها مطالبات ۳ تا ۵ ساله داشتند، اما اکنون بخش قابل توجهی از برق نیروگاه از طریق بورس به فروش می‌رسد و این نیروگاه‌ها به صورت نقدی هزینه برق تولیدی خود را دریافت می‌کنند.

۶۰ درصد برق تولیدی نیروگاه‌ها در بورس معامله می‌شود
وی در همین رابطه تصریح کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه مقرر شد تا پایان این برنامه ۶۰ درصد برق تولیدی نیروگاه‌ها در بورس به فروش برسد، اما این نوید را به شما نمایندگان مجلس می‌دهم که این هدف‌گذاری تا پایان خرداد سال جاری در سال اول اجرای برنامه هفتم محقق می‌شود.
وزیر نیرو با تأکید بر ضرورت تأمین مالی به منظور توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کرد: کلید توسعه بخش‌های مختلف اعم از صنعت و کشاورزی و تأمین رفاه عمومی انرژی برق است و اگر بنا به هر دلیلی اقدام به توسعه صنعت و کشاورزی کنیم اما از توسعه صنعت نیروگاهی غافل باشیم، معنای این اقدام افزایش ناترازی است.
محرابیان در مورد نحوه مدیریت مصرف برق چاه‌های کشاورزی گفت: مدیریت چاه‌های کشاورزی باتوجه به شرایط آبی دشت‌ها و میزان انرژی موجود انجام می‌شود و رژیم آبیاری چاه‌های کشاورزی با استفاده از نظراتی که نمایندگان مجلس دادند، به گونه‌ای مدیریت می‌شود که خللی در فرایند آبیاری ایجاد نشود.
وی در خصوص برنامه وزارت نیرو برای مدیریت منابع آب توضیح داد: مدیریت منابع آب کشور را بر اساس نقشه جامع آب و تأمین آب از منابع متعارف و نامتعارف با جدیت دنبال می‌کنیم و در همین مسیر سخت‌ترین مدل‌ها و اقدامات برای تأمین آب پایدار را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تأمین آب پایدار در استان سیستان و بلوچستان گفت: یکی از سخت‌ترین مدل‌های تأمین آب در این استان به اجرا درآمد و از طریق ۱۵۰ حلقه چاه و بیش از ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال و بزرگ‌ترین آب شیرین کن فراساحلی با شیرین‌سازی روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب آب با‌ای سی بالای ۲۰ هزار برای مردم منطقه سیستان و زاهدان بدون اتکا به حقابه هیرمند آب پایدار تأمین شده است.
محرابیان در همین رابطه به اجرای پروژه‌های آبی متعدد در نقاط مختلف کشور اشاره و اضافه کرد: پروژه‌های عظیم آب‌رسانی در حوزه آب یا به بهره‌برداری رسیده و یا در حال اجراست که از جمله آن می‌توان به طرح بزرگ جهاد آبرسانی اشاره کرد، طرحی که در قالب آن قرار است به ۱۰ هزار روستا آبرسانی شود و از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در همین چارچوب به بیش از ۵۶۰۰ روستا آبرسانی شده است و مابقی پروژه‌های آبرسانی نیز در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد.