مدیر عامل آبفا فارس:

۱۶۰ پروژه آب و فاضلاب به بهره برداری رسیده و یا آماده افتتاح می باشد

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس از صرف اعتباری بالغ بر ۶۴۵ میلیارد تومان در ۱۶۰ طرح و پروژه آب و فاضلاب در استان فارس از دهه فجر سال گذشته تا دهه فجر امسال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا استان فارس دکتر علی جان صادق پور مدیر عامل این شرکت که همزمان با ۱۱ دی ماه سالروز تأسیس شرکت های آب و فاضلاب در کشور با روزنامه ها و خبرگزاری های استانی و کشوری سخن می گفت ضمن گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید قلسم سلیمانی، با ترسیم سیمایی جامع از شرکت آبفا فارس، اظهار داشت: امروز ۱۱ دی ماه مصادف است با سالروز تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب است و در واقع وارد سی و دومین سال تاسیس شرکتهای آب و فاضلاب در کشور می شویم. وی در همین خصوص ادامه داده داد: قبل از تشکیل این شرکتها ، ارائه خدمات آبرسانی و بعضا بطور جرئی دفع بهداشتی فاضلاب عمدتا در شهرها توسط شهرداریها و در روستاها توسط مراکز بهداشت و بعد از پیروزی انقلاب توسط جهاد سازندگی صورت می گرفت. در ۱۱ دی ماه سال ۱۳۶۹ قانون تشکیل شرکت های آبفا شهری و در سال ۱۳۷۴ قانون تشکیل شرکتهای آبفا روستایی و در سال ۱۳۸۲ الحاق آنها به وزارت نیرو صورت گرفت و در نهایت شرکت های آبفا شهری و روستایی با تدبیر دولت در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به صورت یکپارچه درآمدند که الحمدالله به برکت این اتفاق شاهد ارائه خدمات بسیار گسترده به شهرها و روستاها هستیم.
وی ادامه داد: شرکت آبفا استان فارس به عنوان متولی تأمین آب شرب ، جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهر ها و روستاهای یکی از استانهای پهناور کشور، قریب به ۴۲۰۰ روستا و ۱۱۷ شهر که شامل ۷۲۲۰۰۰ مشترک شهری و ۴۲۷۸۰۰ مشترک روستایی آب شرب و همچنین بیش از ۶۴۰۰۰ مشترک شهری و ۳۵۰ مشترک روستایی خدمات فاضلاب می باشد را تحت پوشش خدمات رسانی خود دارد.
این شرکت در واقع مجموعا به ۱۱۵۰۰۰۰ مشترک آب و ۶۵۰۰۰ مشترک فاضلاب خدمت رسانی می کند. به عبارتی واضح تر درصد بهره مندی مردم استان فارس از خدمات آبرسانی را می توان چنین شرح داد که، در حال حاضر ۱۰۰ درصد از شهرها و قریب به ۸۵ درصد از روستاهای استان از آب شرب برخوردارند. البته این بدان معنا نیست که ۱۵ درصد باقیمانمده ی روستاهای استان از آب شرب بی بهره هستند. در واقع شرکت آبفا فارس در روستاهایی که به عللی نظیر خشکسالی، فرسودگی شبکه ی توزیع، پراکندگی جمعیت و … فاقد آب شرب می باشند نیز بصورت سیار و به وسیله ی تانکر آبرسانی می کند.
مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در خصوص میزان بهره مندی شهرها و روستاهای استان از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نیز بیان داشت؛ در بخش فاضلاب نیز تعداد ۹ شهر و ۳ روستای استان از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برخوردار هستند و طرحهای توسعه و تکمیل شبکه های جمع آوری ، خطوط انتقال و تصفیه خانه ی فاضلاب در ۶ شهر در حال اجرا می باشد.
گزارش روابط عمومی شرکت آبفا استان فارس حاکی است، مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران به بیان گزارشی جامع از عملکرد شرکت آبفا استان فارس در ۹ ماه گذشته سال جاری پرداخت و اظهار داشت: در سال جاری تاکنون مبلغ ۱۱۸۴ میلیارد تومان جهت اجرای طرح های آب و فاضلاب از محل اعتبارات استانی ، ملی، تنش آبی و محرومیت زدایی تصویب و ابلاغ شده است. در زمینه ایجاد تاسیسات آب در شهرها و روستاهای استان طی ۹ ماه گذشته اقداماتی نظیر؛ اجرای ۳۰۷ کیلومتر توسعه و اصلاح خطوط انتقال، اجرای ۳۰۰ کیلومتر توسعه و اصلاح شبکه های توزیع آب، حفر و کف شکنی ۹۲ حلقه چاه، تجهیز و برق رسانی ۶۰ حلقه چاه و احداث ۲۵۲۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره ی آب صورت پذیرفته است که در نوع خود بسیار قابل توجه است. در همین راستا ۱۱۸۰۰ فقره انشعاب آب و ۲۸۰۰ فقره انشعاب فاضلاب نیز به متقاضیان خدمات آب و فاضلاب در سال جاری واگذار شده است.
وی با اشاره به این موضوع که خیرین حوزه ی آب شرب در اقدامات عام المنفعه سبقه ی درخشانی دارند، بیان داشت: در راستای تأمین مالی طرح ها و پروژه های آبرسانی، ما هرگز منتظر اعتبارات دولتی نمانده ایم. در همین خصوص علاوه بر اعتبارات ملی و استانی، خوشبختانه خیرین نیکوکار استان فارس به عنوان یکی از استان های پیشرو در توسعه و ترویج فرهنگ اقدامات خیرخواهانه و عام المنفعه، اقدامات بسیار مناسبی و خوبی در تأمین اعتبار پروژه های آبرسانی انجام داده اند که این اقدامات شامل: اجرای ۲۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان می باشد. صادق پور این پروژه ها را حفر ۶ حلقه چاه ، تجهیز ۲ حلقه چاه، کف شکنی ۱حلقه چاه، احداث ۳۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره ی آب ، خرید ۶۶ کیلومتر لوله، حفر و کارگزاری ۳۵ کیلومتر لوله می باشد.
همین گزارش می افزاید رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه تشریح سیاست های شرکت آبفا فارس در بهره مندی از منابع مالی غیردولتی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی عنوان نمود: یکی از سیاست های استاندار فارس که با پیگیریهای این شرکت نتایج مثبتی در پی خواهد داشت، مشارکت صنعت از محل تعهدات اجتماعی در اجرای طرح های زیست محیطی شامل؛ اجرای تأسیسات و شبکه های فاضلاب است که مذاکرات، مکاتبات و جلسات متعددی در این خصوص با صنایع داشته ایم و خوشبختانه مواردی هم در حال حصول نتیجه ی مطلوب می باشد. وی افزود: کمک ها و مشارکت های مالی بنیادهای خیریه از جمله بنیاد برکت در سال های گذشته بسیار موثر بوده و در سال جاری نیز در حال مبادله ی تفاهم نامه در این زمینه هستیم.
دکتر علی جان صادق پور که در جمع اصحاب رسانه سخن می گفت، با تمجید از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ی آب و فاضلاب ، تصریح کرد: در این دولت ارائه خدمت در حوزه آب و خدمات فاضلاب به صورت ویژه تری مورد توجه قرار گرفته است. امروز بسیار مفتخرم که خدمت شما عرض کنم در یک سال اخیر شاهد اقدامات بسیار مهم و اساسی در همین خصوص در استان بوده ایم و پروژه های بسیار مهم و اثر گذاری طی یک سال اخیر در جای جای استان پهناور فارس اجرا و به بهره برداری رسیده است. از دهه فجر سال گذشته تا ان شاءالله دهه فجر امسال حدود ۱۶۰ پروژه در زمینه های آب و فاضلاب به بهره برداری رسیده و یا آماده افتتاح است که این پروژه ها جمعا ۶۴۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
وی افزود: در دهه فجر امسال تعداد ۱۰۷ پروژه شامل ۱۰۵ پروژه ی آبرسانی و ۲ پروژه ی فاضلاب به ترتیب با اعتباری برابر با ۵۸۸ میلیارد تومان و ۱۰ میلیارد تومان ( جمعا ۵۹۸ میلیارد تومان) آماده ی افتتاح داریم. این پروژه ها در ۳۰ شهرستان شامل: ۲۰ شهر و ۵۲۱ روستا ، جمعیتی برابر با ۷۱۵ هزار نفر را بهره مند خواهند نمود.
مدیر عامل شرکت آبفا لاستان فارس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تأمین اعتبار برای برخی پروژه های آب و فاضلاب بیان داشت: علاوه بر پیگیری و اجرای پروژه ها از محل منابع اعتباری قانون بودجه سالانه ، با حمایت مسئولین استان ، تأمین منابع از سایر ظرفیتهای قانونی و منابع مالی را هم در دستور کار قرار داریم که خوشبختانه توفیقات خوبی در حوزه استفاده از ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی حاصل شده است. از جمله ۹۵ میلیارد تومان جهت تاسیسات فاضلاب اقلید از بانک صادرات درمرحله عقد تفاهم نامه هستیم. اخذ مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به منظور تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر جهرم در مرحله تعیین شعبه می باشد. اعتباری برابر با ۶۰ میلیارد تومان جهت ایجاد تاسیسات فاضلاب کازرون در مرحله اخذ ضمانت نامه می باشد و مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از بانک رفاه جهت آبرسانی به روستاهای جهرم مراحل اخذ مجوز را طی می کند.همچنین بهره گیری از بخش خصوصی جهت واگذاری پساب فاضلاب و کاهش هدر رفت آب در شبکه های آب در شهرستان های اقلید ، مرودشت ، نی ریز ، لپویی اقدامات و پیشرفت های خوبی داشته ایم.
این مسئول ارشد آب استان فارس در توضیح اقدامات پیشگیرانه در شهرها و روستاهایی که در خصوص ایجاد تنش آبی در آنها نگرانی وجود دارد نیز چنین اظهار نمود: در موضوع ایجاد تنش آبی به علت از بین رفتن منابع آب سطحی و زیر زمینی در ۵ شهر و حدود ۲۰ روستا در شهرستانهای کازرون ، فیروزآباد ، فسا ،زرین دشت و داراب طی مدت ۲ ماه گذشته اقدام به حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه ، کف شکنی ۴ حلقه و برق رسانی و تجهیز ۴۰ حلقه چاه و چشمه اقدام نموده ایم که این پروژه ها در حال حاضر پیشرفت متوسط ۸۰ درصدی داشته است و ان شاءالله تا پایان دی ماه نگرانی ایجاد تنش آبی در این ۵ شهر و روستاهای مذکور رفع خواهد شد.
این گزارش می افزاید؛ مدیر عامل شرکت آبفا فارس در تشریح اقدامات این شرکت در حوزه ی منابع انسانی و تحقیقات نیز چنین گفت: در حوزه منابع انسانی و تحقیقات رویکرد شرکت استفاده از دانش بومی ملی و تقویت تولید داخلی است و ایجاد ارتباط با صنعت که در این راستا علاوه بر تمرکز خریدها و تجهیزات داخلی ، نسبت به مبادله تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فن آوری، دانشگاه آزاد ، دانشگاه شیراز ، انجمن آب و فاضلاب و نیز خریداری از شرکتهای دانش بنیان داخلی اقداماتی صورت گرفته است. پشتیبانی، حمایت، چاپ و نشر ۵ جلد کتاب ، ۳ عنوان مقاله و همچنین ایجاد زیرساختهای فن آورانه و تقویت خدمات الکترونیک از دیگر فعالیت های این حوزه بوده است.
صادق پور در پایان این گفتگو با پرداختن به موضوع مدیریت مصرف آب ، بیان داشت: مطلب بسیار مهم و قابل توجهی که لازم است خدمت شما عزیزان صاحبان قلم و اصحاب رسانه خبر عرض کنم این است که کشور ما، به ویژه استان فارس دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک است و شاهد هستیم که هر ساله میزان بارندگیها کاهش می یابد و منابع آبی ما کمتر می شود. عمیق ترین چاه جهت استحصال آب در استان فارس با عمق ۵۸۰ متر حفر شده است و روز به روز به عمق چاهها و فاصله تأمین تا مصرف و لاجرم هزینه های هنگفت انرژی ، بهره برداری و نگهداری از آنها اضافه می شود. بدین منوال که پیش می رویم نمی توانم آینده خوبی را برای آب شرب استان پیش بینی کنم. ناگزیر به آنیم که فرهنگ مصرف صحیح ، حفاظت از منابع آبی ، اصلاح الگوی مصرف در همه زمینه ها اعم از شرب ، کشاورزی ، صنعت و فضای سبز به عنوان یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. مثلا حفر و کف شکنی حدود ۱۰۰ حلقه چاه در ۹ ماهه اول سال جاری، صرف نظر از هزینه ها آن، یک هشدار جدی برای همه است. ما بایستی به جای مدیریت عرضه بر مدیریت تقاضا و مصرف متمرکز شویم و بهترین و شایسته ترین افراد برای ترویج این فرهنگ حسنه شما رسانه ها هستید که این موضوع مهم ملی را به عنوان مطالبه اصلی مطرح کنید.