در نشست خبری «مدیران پاسخگو» با مدیر آبفا آباده مطرح شد:

۱۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب شهروندان آباده را از جیره بندی می رهاند

مدیر آبفا شهرستان آباده در خصوص احتمال جیره‌بندی آب در تابستان امسال گفت: از شهروندان می‌خواهیم با توجه به وضعیت موجود، الگوی مصرف را رعایت کنند و اگر شهروندان ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف آب صرفه‌جویی کنند می‌توانیم از بحران آب در تابستان خشک امسال رهایی یابیم تا نیاز به جیره‌بندی نباشد.

مدیر آبفا شهرستان آباده روز یکشنبه در اولین نشست خبری «مدیران پاسخگو» در فرمانداری شهرستان آباده، در خصوص وضعیت منابع آب شهرهای این شهرستان گفت: در تأمین آب شهر ایزدخواست، با توجه به آب‌رسانی‌ که از منطقه مروارید انجام‌شده  هم از نظر کیفیت و هم از نظرکمیت آب، در سال جاری هیچ مشکلی نداریم.

رضا جعفری ادامه داد: در خصوص تأمین آب برای شهر بهمن نیز آخرین چاهی که سال گذشته در مدار وارد شد مشکل خاصی ندارد و در شهر صغاد نیز یک حلقه چاه  حفاری شده که آن‌هم در مدار آورده می‌شود تا آب این شهر هم تامین گردد.

منابع آبی شهر آباده

جعفری در خصوص منابع آبی شهر آباده نیز گفت: منابع آبی شهر آباده که توسط ۱۲حلقه چاه تأمین می‌شود علاوه‌ بر خود شهر آباده، آب ۱۳ روستای پایین‌دست، شهر سورمق و دهستان بیدک را نیز تامین می‌کند.

رئیس آبفا شهرستان آباده ادامه داد:  به دلیل افت شدید منابع آبی و کاهش بارندگی امسال متاسفانه ۲ حلقه از این چاه‌ها تقریباً خشک‌شده‌اند و نزدیک به ۵۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب در شهر آباده و روستاهای پایین‌تر تا شهر سورمق مواجه هستیم.

وی برای برون رفت از این مشکل گفت: درخواست حفاری ۲ حلقه چاه را داده‌ایم و مکاتباتی نیز با نماینده مردم آباده انجام شده است که وی نیز قول تأمین اعتبارات را داده است تا بتوانیم کمبود آب را جبران کنیم.

قیمت زیاد واگذاری امتیاز آب

رئیس اداره آبفای آباده در پاسخ به سوالی در خصوص قیمت زیاد واگذاری امتیاز آب برای ملک برخی از شهروندان که شبکه آب در آن منطقه وجود ندارد گفت: اراضی‌ که تفکیک می‌شود، طبق قانون توسعه شبکه آب‌رسانی آن به‌عهده متقاضیان آن است و این هزینه چه حقیقی باشد چه حقوقی باید پرداخت گردد.

جعفری تصریح کرد: متاسفانه شهرداری استعلامات مورد نیاز زمینی که به اشخاص واگذار می‌شود  را از برای  آبفا انجام نمی‌دهد و این مشکلات ایجاد می‌شود، ما از شهرداری و فرمانداری تقاضا داریم که هرگاه قصد اجازه تفکیک زمینی را در سطح شهر دارند، حتماً استعلامات لازم را از اداره آبفا انجام دهند.

مشکل آبرسانی به زمین‌های مسکن ملی

جعفری در پاسخ به سوال خبرنگار آباده در خصوص مشکل آب‌رسانی زمین‌های مسکن‌ ملی نیز گفت: در سال ۹۸  به مقدار ۶۵۰  میلیون تومان برآورده هزینه برای توسعه شبکه آبرسانی شده بود که متأسفانه این هزینه  پرداخت نشد، مجددا در سال ۹۹  مصوب شد که به‌صورت اقساط این هزینه‌ها پرداخت شود اما این مورد هم صورت نپذیرفت.

وی ادامه داد: در ۲ هفته گذشته نیز در نشستی با فرماندار و مسوولان شهرستان در خصوص تامین آب طرح نهضت ملی مسکن تصمیماتی گرفته شده است ، قرار بر این شد که از مقدار ۲ میلیارد تومان هزینه مورد نیاز برای زیرساخت‌ها یک میلیارد آن توسط بنیاد مسکن تامین شودو پس از تامین این هزینه ها ما تا دو ماه بعد از آن زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنیم.

 فاضلاب آباده به کجا رسید؟

مدیر شرکت آبفا شهرستان آباده در خصوص ایجاد فاضلاب نیز گفت: در سال ۹۳ کلنگ‌زنی این پروژه شروع شد و در سال ۹۶ از محل تأمین اعتبارات عمرانی دولت ۱۱ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شد.

جعفری در این خصوص افزود: با توجه به این‌که شبکه فاضلاب شهر آباده در حدود ۲۰۰  کیلومتر است، اگه ما می‌خواستیم این پروژه را فقط با این اعتباراتی که دولت قصد تخصیص داشت،پیش ببریم، بیش‌ از چندین دهه بهره‌برداری آن به طول می‌انجامید.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ شرکت آبفای استان قراردادی را با بانک توسعه اسلامی منعقد کرد که سهم آباده از این قرارداد تقریباً  ۲۵  میلیون یورو بود و در همان سال ۹۶  با دو پیمانکار قراردادی کمتر از ۷۵  میلیارد تومان  منعقد شد که ۱۰۵  کیلومتر شبکه فاضلاب کشیده شد و علاوه‌بر آن هفت هزار و ۴۰۰  فقره انشعاب تا درب منازل متقاضیان نصب شد.

وی افزود: تنها مورد باقیمانده از تصفیه‌خانه فاضلاب ، تامین برق دائمی آن است که تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

مدیر آبفای شهرستان آباده در پایان گفت: تا کنون حدود سه هزار و ۶۰۰  انشعاب به شهروندان واگذار شده‌است که از این تعداد حدود ۷۰۰  فقره انشعاب که مشکلات خاصی را داشتند و چاه‌های جذبی آن‌ها جواب نمی‌داده است به شبکه وصل شده‌اند و فاضلاب آن‌ها راه‌اندازی شده‌است که البته راه‌اندازی آن‌ها برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه نیز لازم است.

شهرستان آباده در فاصله ۲۷۲ کیلومتری شمال شیراز در استان فارس قرار دارد.