به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان برگزارشد:

گردهمایی تخصصی پیشگیری و مقابله با سرقت تجهیزات برق در شمال استان کرمان

گردهمایی تخصصی پیشگیری و مقابله با سرقت تجهیزات برق در شمال استان، با حضور رئیس کل دادگستری استان و دادستان کرمان، به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان و با حضور نمایندگان قضایی، انتظامی، امنیتی، فرمانداران، دادستان ها و مدیران توزیع برق شهرستان های شمال استان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان، مهندس سلیمانی در این جلسه با ارائه گزارش از وضعیت شبکه توزیع برق در شمال استان گفت: بیش از ۷۰۰ هزار مشترک از خدمات برق استفاده می کنند که از این تعداد ۷۵درصد شهری و ۲۵ درصد روستایی می باشد. وی با بیان اینکه بیشترین طول شبکه توزیع با بیش از ۸هزار کیلومتر مربوط به شهرستان کرمان می باشد ،از رشد ۱۴۲ درصدی احداث شبکه فشار ضعیف و ۳۸ در صدی شبکه فشار ضعیف در شمال استان در سال ۱۴۰۰نسبت به سال ۱۳۹۹خبرداد و اظهارداشت: بیشترین فراوانی تعداد مشترکین با ۳۵ درصد مربوط به مصارف کشاورزی و ۲۹ درصد مربوط به مصارف خانگی و ۲۰درصد مصارف صنعتی می باشد که به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار مشترک به مجموع مشترکین برق در شمال استان اضافه می شود. مهندس سلیمانی با اشاره به وجود ۷۰۰ سامانه خورشیدی با توان بیش از ۳۱ مگاوات در حوزه توزیع برق شمال استان کرمان گفت: در بحث انرژی خورشیدی استان کرمان جز رتبه های اول و دوم کشور در این زمینه قرار دارد .
وی در بخش دیگر با تقدیر از همکاری و مشارکت مسئولین در پیک بار تابستان گفت : خوشبختانه امسال با تدبیر و برنامه ریزی منسجم در سطح وزارت نیرو و توانیر و نیز مصوبات هیئت محترم وزیران در پیک بار حتی یک دقیقه هم خاموشی در بخش خانگی ناشی از کمبود تولید نداشتیم .مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان با اشاره به وضعیت سرقت سیم های برق در شمال استان گفت: متاسفانه این سرقت ها ، غیر از هزینه های سیم سرقت شده و هزینه های شبکه سبب تبعات سنگین اجتماعی و خسارت به مشترکین می شود که همکاران ما به جای احداث شبکه جدید ، به دنبال اصلاح و بازسازی شبکه سرقت شده باشند که این وضعیت هزینه های سنگینی به صنعت برق تحمیل میکند .وی با ابراز نگرانی از افزایشی شدن میزان سرقت های تجهیزات شبکه توزیع گفت : در سال ۱۴۰۰ عدد قابل توجهی سیم در شمال استان سرقت شده که متاسفانه در هفت ماهه نخست امسال این آمار از عدد کل سال ۱۴۰۰بیشتر شده است. وی اظهارداشت : در مجموع بیش از یکصد میلیارد تومان خسارت تحمیلی سرقت سالانه سیم های شبکه برق در این شرکت می باشد.وی همچنین گفت : به طور کلی شاهد رشد ۶۱درصدی سرقت در مهرماه نسبت به شهریورماه امسال بوده ایم که لازم است با هماهنگی همه متولیان با یک هم افزایی این رشد مهارشود.
وی با تقدیر از همکاری پلیس استان در کشف سرقت ها گفت: در هفت ماهه نخست امسال ۸.۵ تن سیم سرقتی کشف شده است که به طور میانگین کمتر از ۱۰ درصد از مجموع کل سرقت ها می باشد.
سلیمانی همچنین با اشاره به اینکه تبدیل شبکه سیمی به خودنگهدار در شمال استان در حال انجام می باشد ، گفت : تلاش می شود تا پایان سال درصد مناسبی از شبکه سیمی شمال استان به کابل خودنگهدار تبدیل شود. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان به بحث استخراج دستگاه های رمز ارز در کشور اشاره کرد و گفت: تعدادی از مشترکین به صورت غیرمجاز از این دستگاه ها استفاده کنند که خوشبختانه با مشارکت پلیس امنیت اقتصادی استان و با حکم دستگاه محترم قضایی بیش از ۲۷۰۰دستگاه رمز ارز غیر مجاز طی دو سال و نیم در شمال استان کشف و ضبط شده است که این تعداد بیش از ۱۴.۵ میلیارد تومان خسارت به خاطر استفاده از انرژی به صنعت برق وارد کرده است.

شایان ذکراست که در این جلسه که بیش از چهار ساعت برگزار شد ، مدیرکل سیاسی امنیتی استانداری ، رئیس پلیس آگاهی کرمان نیز حضور داشتند اعضا ضمن ارائه گزارش در خصوص وضعیت سرقت به ویژه سرقت سیم و کابل در استان به بررسی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه در جهت کاهش سرقت پرداخته و مصوبات جلسه با تایید رییس کل دادگستری استان کرمان جهت اجرا به دستگاههای ذیربط ابلاغ شد.