استاندار کردستان دستاوردهای سفر وزیر نیرو را تشریح کرد:

گام بلند دولت برای رفع مشکلات آبی کردستان/ ۸۳۰۰ میلیارد تومان دستاورد سفر یک روزه وزیر نیرو به کردستان

اسماعیل زارعی کوشا سفر یک روزه وزیر نیرو به کردستان را پرتراکم با دستاوردهای خوب توصیف کرد و گفت: در این سفر اعتباری بیش از هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و اجرای پروژه‌های حوزه آب استان مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه مسئله آب یکی از مهمترین موضوعات استان است، بیان کرد: بخش زیادی از اعتبارات مصوب شده از محل اعتباراتی است که امکان تخصیص وجود دارد، یا در دست وزارتخانه است یا از محل تهاتر نفت که در قانون بودجه پیش‌بینی شده، تامین می‌شود.

 

وی افزود: در سفر وزیر نیرو به استان کردستان، مباحث مربوط به آب شرب، کشاورزی و صنعت بازنگری شد و با توجه به اعتبارات مصوب، در دو سال آینده تحول عظیمی در حوزه وزارت نیرو در کردستان ایجاد خواهد شد.

 

استاندار کردستان در تشریح دستاوردهای سفر دکتر علی‌اکبر محرابیان به استان، اظهار داشت: طی این سفر در ۳ بخش مصوبات خوبی داشتیم که در بخش اول تامین اعتبار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه های آب شرب، کشاورزی و صنعت، مسئله دوم اخذ مجوز در بحث تخصیص آب و مسئله سوم پروژه‌های کلان و و بزرگ که علیرغم اینکه ردیف اعتباری ندارند، مصوبات خوبی داشتیم.

 

وی تصویب ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارتخانه برای انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج تا پایان خرداد ۱۴۰۱ را از مهمترین مصوبات جلسه جمع‌بندی سفر عنوان کرد و افزود: با اجرایی کردن این پروژه بخش زیادی از مشکلات آب سنندج رفع می شود.

 

دکتر زارعی کوشا گفت: خوشبختانه با توجه به تاکید وزیر محترم نیرو، اعتبار مورد نیاز این پروژه تامین شده و در کوتاهترین زمان ممکن تخصیص پیدا خواهد کرد به همین دلیل انتظار می رود که این پروژه قبل از شروع فصل گرما به بهره برداری برسد.

 

وی به تلاش های صورت گرفته در راستای رفع مشکلات آب شرب بانه اشاره کرد و افزود: تصویب ۲۳ میلیارد تومان برای تکمیل خط انتقال آب سد عباس‌آباد به بانه به طول ۴٫۶ کیلومتر تا پایان سال جاری از دیگر مصوبات این جلسه بود.

 

زارعی‌کوشا، افزود: تصویب ۷۷ میلیارد تومان برای تکمیل ایستگاه پمپاژ بویین بانه و خط آب رسانی عباس‌آباد تا تصفیه خانه و اجرای پمپاژ اضطراری از دیگر مصوبات سفر یک روزه وزیر نیرو به کردستان بود.

 

وی ضمن اشاره به مصوبات خوب در راستای رفع تنش آبی در روستاهای کردستان گفت: همچنین در این جلسه ۳۵۶ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی ۱۶۹ روستا در مرحله اول و‌ ۱۵۰ روستای دیگر در مرحله دوم اختصاص پیدا کرده است.

 

وی اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت شبکه انتقال توزیع آبرسانی شهر سقز شامل خطوط بین مخازن و ایستگاه پمپاژ را از دیگر طرح های مصوب شده عنوان کرد و افزود: در همین راستا۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح آبرسانی در دیواندره در قالب اتمام تصفیه خانه آب شرب و ۷۲ روستا این شهرستان، اختصاص ۱۴۶ میلیارد تومان برای حفر و تجهیز ۲۳ حلقه چاه به همراه اجرای خطوط استان برای شهرهای دارای تنش آبی استان و ۳۰ میلیارد تومان برای خرید و تجهیز ۶ دستگاه تانکر آبرسانی سیار از دیگر مصوبات برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی استان بود.

 

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل جاده‌های روستایی جایگزین و ابنیه فنی سد سیازاخ، ۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه پایاب سدهای سنگ سیاه قروه و سورال دهگلان و ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبگیری و تکمیل سد امیرآباد کامیاران اختصاص پیدا کرد.

 

استاندار کردستان عنوان کرد: اختصاص۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ستاد احیای دریاچه ارومیه و اخذ مجوزاز هیات دولت، اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای طرح ارتقاء تصفیه خانه سنندج، اختصاص ۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد رمشت و اجرای طرح شیکه آبیاری و زهکشی از دیگر مصوبات این سفر یک روزه بود.

 

دکتر زارعی‌کوشا به مصوبه اختصاص آب به اندازه کافی برای فعالیت های صنعتی در مریوان اشاره کرد و افزود: در این نشست طرح اختصاص منابع آب برای بازارچه مرزی و همچنین روستاها و شهر مریوان به تصویب رسید.

 

وی به مسئله جمع آوری و ساماندهی شبکه فاضلاب در نواحی منفصل شهری سنندج اشاره کرد و گفت: در همین راستا ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی شبکه فاضلاب نواحی منفصل شهری سنندج به تصویب رسید.

 

زارعی‌کوشا ضمن اشاره به دیگر مصوبات این سفر، گفت: خوشبختانه در این سفر علاوه بر اختصاص این ردیف های اعتباری، مجوزهای خوبی نیز در راستای بهره برداری از منابع آبی استان کردستان اخذ شد.

 

استاندار کردستان افزود: تلاش در راستای تخصیص منابع آبی برای کمک به ارتقاء وضعیت کشاورزی و افزایش سطح زیرکشب آبی در دشت های شرقی استان و همچنین بهره مندی از ظرفیت های آبی برای کمک به رونق بخش صنعت کردستان از دیگر مصوبات این سفر یک روزه بود.

 

وی ضمن تاکید بر لزوم پیگیری مصوبات سفر یک روزه وزیر نیرو از سوی همه مدیران و مسئولان استان، بیان کرد: انتظار می رود که با بهره برداری از طرح ها و پروژه های مصوب زمینه برای رفع مشکلات استان کردستان در بخش های مختلف از جمله بخش آب فراهم شود