مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان:

کیفیت پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس بهتر شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: با اجرای طرح های توسعه ای در حوزه آب و فاضلاب شاهد بهبود کیفیت آب و همچنین عدم سرازیر شدن پساب فاضلاب به دریا خواهیم بود.

عبدالحمید حمزه پور در نشست مشترک با مدیرکل  دفتر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مرکز بهداشت استان هرمزگان که با هدف بررسی وضعیت کیفیت آب استان هرمزگان برگزار شد با اشاره به اینکه آبفا نسبت به کیفیت آب تولیدی و توزیعی مردم استان حساسیت ویژه ای دارد، گفت: طرح های توسعه ای در حال اجرای آبفا با هدف ارتقای کیفیت آب است که هر چه زمان به جلوتر می رود شاهد توزیع آب با کیفیت تر از لحاظ بهداشتی هستیم.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت آب شیرین کن ها باعث شده تا در فرایند شیرین سازی آب دریا، مردم از آب با کیفیت و بهداشتی بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: در بخش فاضلاب نیز همان طور که متولیان بهداشت  اذعان دارند، کیفیت پساب خروجی بهبود یافته که ان شالله با اتمام عملیات انتقال پساب فاضلاب به صنایع غرب بندرعباس شاهد ساحل زیباتری در مرکز استان خواهیم بود.

وی با اشاره به تهدیدات موجود اشاره کرد و گفت: ورود آلایندگی ها به حریم محل تامین آب شرب به عنوان یک تهدید و هشدار همواره به دست اندرکاران متذکر شده ایم و ضروری است در طرح های توسعه ای نسبت به احتمال آلودگی ها دقت شود.

به گفته حمزه پور، واگذاری زمین برای احداث مسکن در حریم چاه ها یک تهدید بالقوه است که می طلبد از واگذاری زمین در حریم چاه ها خودداری شود.

وی همچنین با اشاره به آلودگی اخیر نفتی دریا افزود: این آلودگی باعث شد تا ۵۰درصد ظرفیت آب بندرعباس را برای چند روز از دست دهیم و خاموشی چند روزه آب شیرین کن بندرعباس علیرغم مشکلاتی که در تامین آب بندرعباس بوجود آورد به دلیل اهمیت کیفیت آب مورد نیاز مردم، آب شیرین کن را از مدار خارج کردیم.

مدیرعامل آبفا ادامه داد: در این مقطع تمام توان خود را نیز به کار گرفتیم و نیاز آبی بندرعباس را از سد میناب تامین کردیم.

احمد منتظری مدیرکل  دفتر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این نشست با تاکید بر نظارت منظم بر کیفیت آب تولیدی و توزیعی ادامه داد: در این زمینه باید حساسیت ویژه ای به خرج داد و با پایش منظم از کیفیت آب مطمئن بود.

وی با قدردانی از مشارکت آبفا و مرکز بهداشت استان در پایش کیفیت آب توزیعی در شهرها و روستاهای استان افزود: ضروری است زمینه های همکاری و ارتقای کیفیت آب از سوی مرکز بهداشت و آبفا جمع بندی و نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

در این نشست همچنین دکتر ماشاالله مریدی معاون اجرایی و مدیر دفتر سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان هرمزگان با بیان اینکه نظارت مرکز بهداشت استان با هدف تحویل آب با کبفیت و عاری از هرگونه به مردم است، افزود: مبحث ایمنی آب در استان به طور جدی از سوی مرکز بهداشت استان در حال پیگیری است که با همکاری آبفای استانایمنی آب در بعضی از مناطق روستایی مورد هدف ارتقا یافت که امیدواریم روستاهای بیشتری مشمول این مبحث شوند.

به گفته وی، استفاده از آب های راکد و آب انبارها، کمبود بارندگی و… از جمله تهدیداتی هستند که کیفیت آب را مورد تهدید قرار داده است که توسعه شبکه آبرسانی باعث می شود استفاده از این آب ها کاهش یابد.

مریدی در عین حال اضافه کرد: مرکز بهداشت در این زمینه با کلرزنی منظم تلاش کرده تا تهدیدات میکروبی این آب ها را کاهش دهد.