کلید پشتیبان راهکاری برای آسایش مشترکین برق در تعطیلی بازار

به گزارش برقآب مدیر دفتر بازرسی و کنترل لوازم اندازه گیری شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: این شرکت برای برق دار کردن شبکه داخلی مشترکانی که به دلیل بروز اشکال در لوازم اندازه گیری، دچار خاموشی شده‌اند، کلید پشتیبان تهیه در اختیار گروه‌های اتفاقات قرار داده است. سعید موثقی با بیان اینکه یکی از علل […]

به گزارش برقآب مدیر دفتر بازرسی و کنترل لوازم اندازه گیری شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: این شرکت برای برق دار کردن شبکه داخلی مشترکانی که به دلیل بروز اشکال در لوازم اندازه گیری، دچار خاموشی شده‌اند، کلید پشتیبان تهیه در اختیار گروه‌های اتفاقات قرار داده است.
سعید موثقی با بیان اینکه یکی از علل شایع در خاموشی و قطع برق مشترکین، بروز اشکال در کلید مینیاتوری مورد استفاده در لوازم اندازه‌گیری است، گفت: پیش از این در صورت وقوع خرابی کلید برق مشترکین، خصوصا در ساعات و ایامی که بازار تعطیل بود، امکان برق دار کردن شبکه برای گروه‌های اتفاقات وجود نداشت.
وی ادامه داد: با توجه به آئین‌نامه تکمیلی تعرفه‌های برق، مشترک امکان فک پلمب و رفع اشکال لوازم اندازه‌گیری را ندارد و باید مشکل حادث شده بر اثر بروز اتصال و ایراد فنی در فیوز برق را به واحد اتفاقات ۱۲۱ گزارش دهد تا اقدام لازم، عملیاتی شود.
او با یادآوری اینکه در برخی مواقع، اشکال فیوز و قطع برق مشترک در ساعات شب یا ایام تعطیلی بازار حادث می‌شود، گفت: شرکت توزیع نیروی برق شیراز با هدف ارتقاء رضایتمندی مشترکین و رفع این اشکال، طرحی را در دستور کار قرار داده است که براساس آن تعدادی فیوز مینیاتوری تحت عنوان کلید فیوز پشتیبان، در اختیار گروه‌های اتفاقات قرار می‌گیرد.
موثقی گفت: در صورت اعلام بروز اشکال و وقوع خاموشی از سوی مشترک، گروه اتفاقات بعد از مراجعه به محل و با استفاده از فیوز پشتیبان، لوازم اندازه گیری مشترک را به شکل ایمن برقدار و در گزارش خود که به شکل سیستمی تهیه، تنظیم و به دفتر بازرسی و کنترل لوازم اندازه گیری ارسال می‌شود، لیست اقلام مصرفی را اعلام خواهد کرد.
مدیر دفتر بازرسی و کنترل لوازم اندازه گیری توزیع برق شیراز ادامه داد: این اقدام در حالتی انجام خواهد شد که در لحظه حضور گروه اتفاقات، امکان تهیه فیوز توسط مشترک وجود نداشته باشد و از طرفی به دلیل در دسترس نبودن قبض، قدرت خریداری شده یا آمپراژ هم مشخص نباشد.
موثقی با اشاره به اینکه گروه بازرسی براساس گزارش واحدهای اتفاقات، موارد را بررسی خواهد کرد، یادآور شد: گروه بازرسی پس از مراجعه به محل  مکلف به آزمایش و در صورت نیاز اصلاح لوازم اندازه گیری و همچنین نصب فیوز متناسب با قدرت خریداری شده براساس دستورالعمل خواهد بود.
مدیر بازرسی و کنترل لوازم اندازه گیری توزیع برق شیراز خاطرنشان کرد که گروه بازرسی در زمان مراجعه به محل ملزم به بررسی علت وقوع اتصالی در لوازم اندازه گیری (کنتور) مشترک و تنظیم گزارش مربوطه برای ارسال به توانیر خواهد بود.
آزمایش لوازم اندازه گیری دفاتر پیشخوان و جلوگیری از تبعات حقوقی و مالی
وی در ادامه گفت: شهروندان و مشترکان برق برای پیشگیری از بروز هرگونه تبعات حقوق و مالی، حتماً قبل از انجام هرگونه معامله از قبیل خرید، فروش و اجاره املاک شامل مسکونی، تجاری، اداری و … از شرکت توزیع نیروی برق، استعلام دریافت کنند.
موثقی گفت: بارها شاهد بوده‌ایم که به دلیل وجود اشکال در دستگاه‌های اندازه‌گیری، شخصی پس از خرید یا اجاره‌ی یک واحد مسکونی، تجاری یا خدماتی، با حجم بالای بدهی یا جرائم ناشی از دستکاری کنتور برق، مواجه شده‌ است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بعد از انجام و کامل شدن معامله، در صورت وجود مشکل در دستگاه‌های اندازه‌گیری برق، آخرین مالک و بهره‌بردار مسئول پرداخت بدهی‌ها و جرائم است.
موثقی با اشاره به قانون جدید مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص مجازات استفاده کنندگان غیر مجاز از برق، گفت: هر شخصی که از برق استفاده غیرمجاز داشته باشد، علاوه بر الزام به پرداخت بهای برق خدمات مصرفی و جبران خسارت وارده به شرکت‌های توزیع برق، متناسب با رای دادگاه جریمه می‌شود.
مدیر بازرسی و کنترل لوازم اندازه گیری توزیع برق شیراز اضافه کرد: مشترکین محترم می توانند در صورت نیاز به آزمایش و تست لوازم اندازه گیری با مراجعه به نشانی الکترونیکی www.shirazedc.co.ir، یا دفاتر پیشخوان درخواست خود را ثبت کنند تا طی ۴۸ ساعت، ماموران این شرکت برای بازدید و تست لوازم اندازه گیری مراجعه کنند.