کاهش ۵۷ درصدی بارش ها در خراسان جنوبی

بر اساس محاسبات انجام شده به روش هم باران از داده های ۱۷ ایستگاه مبنای باران سنجی در سطح استان، متوسط ریزش های جوی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به بارندگی های سال آبی گذشته ۵۷ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت (۱۱۵ میلی متر) ۳۵ درصدکاهش داشته است. همچنین میزان پتانسیل رواناب تولید […]

بر اساس محاسبات انجام شده به روش هم باران از داده های ۱۷ ایستگاه مبنای باران سنجی در سطح استان، متوسط ریزش های جوی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به بارندگی های سال آبی گذشته ۵۷ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت (۱۱۵ میلی متر) ۳۵ درصدکاهش داشته است.

همچنین میزان پتانسیل رواناب تولید شده در استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۳۲۴ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش و نسبت به دراز مدت ۳۹ درصد کاهش داشته است.

این کاهش بارندگی ها ، کاهش روان آب‌ها و افت ورودی سدها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را  به‌دنبال داشته است به طوریکه در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در مخازن سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

طبق آماربرداری سراسری مرحله سوم  از منابع و مصارف استان ، سال آبی ۹۹ – ۱۳۹۸، تعداد ۱۳۵۹۹ منبع آب زیر زمینی اعم از چاه ، قنات و چشمه در استان وجود دارد  که از نظر تعداد  ۲۸ درصد از آن به چاه، ۵۱ درصد به قنات و ۲۱ درصد به چشمه اختصاص داشته است. میزان تخلیه منابع آبهای زیرزمینی ۹۰۵.۷۶ میلیون متر مکعب بوده که ۷۳ درصد مربوط به چاه ، ۲۳ درصد قنات و ۴ درصد چشمه بوده است. (بیشترین میزان تخلیه از منابع آب زیرزمینی از چاه ها می باشد)

با توجه به اینکه مصارف آب استان در تمامی بخش ها به منابع آب زیرزمینی اتکا داشته و از طرفی با توجه به خشکسالیهای اخیر و برداشت بیش از حد از این منابع، دشتهای استان را با کسری مخزن ۱۰۱ میلیون مترمکعبی مواجه ساخته بطوریکه بسیاری از دشتهای استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی می باشند. (از ۳۵ محدوده مطالعاتی ۱۸ محدوده ممنوعه ، ۸ محدوده ممنوعه بحرانی)

براساس پیش بینی هواشناسی نیز نرم بارش ها در پاییز پیش رو نیز کمتر از میانگین بوده که این موضوع می طلبد تا تمام هم استانی های عزیز به خصوص کشاورزان محترم با مصرف حدود ۸۸ درصد منابع آب زیرزمینی استان اهتمام ویژه ای در خصوص راه های جلوگیری از پرت و هدررفت آب و استفاده از شیوه های نوین آبیاری برای هرچه بهتر مدیریت نمودن منابع آب داشته باشند.