جزییات نظارت بر مصرف برق ادارات

کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق ادارات در ساعات گرم روز

مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر نحوه نظارت بر مصرف برق ادارات را تشریح کرد.

به گزارش برقآب، عبدالامیر یاقوتی با بیان این که ادارات براساس مصوبه دولت موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق خود در ساعات اداری هستند .
تصریح کرد: ملاک عمل در این مصوبه مصرف برق سال ۱۴۰۰ است و ادارات باید مصرف خود را نسبت به سال تعیین شده کاهش دهند.
یاقوتی همچنین با اشاره به این که با بسیاری از راهکارهای ساده قابلیت بهینه سازی و کاهش مصرف برق وجود دارد، اظهار داشت: خاموش کردن روشناییهای اضافه، تنظیم سیستم سرمایشی روی دمای آسایش، خاموش کردن سیستم های اداری و کامپیوتری غیرضروری و… از جمله راهکارهای بی هزینه ای است که با رعایت آنها می توان به شاخص ۳۰ درصدی تعیین شده برای کاهش مصرف برق در ساعات اداری دست یافت.
وی با بیان این که برخی از کارها هزینه بر است و طبیعتا در فازهای بعدی ادارات به آن می پردازند، درباره برنامه کاهش مصرف برق در ساعات غیراداری نیز گفت: ادارات موظفند مصرف برق خود را در ساعات غیراداری ۶۰ درصدی کاهش دهند.
یاقوتی ادامه داد: در مجموع تعویض لامپ‌ها و چراغهای پر مصرف، اندازه گیری شار نوری مورد نیاز هر بخش، از برق کشیدن وسیله‌های برقی، استفاده از سنسور‌های روشنایی هوشمند، استفاده از نور طبیعی در طول روز، بستن درب و پنجره‌ها هنگام استفاده از وسایل سرمایشی، استفاده از پروژکتور‌های LED برای مسائل امنیتی مجموعه، رنگ آمیزی فضا با رنگ‌های روشن، استفاده از لامپ LED و SMD برای روشنایی گسترده و خاموش کردن لامپ‌های اضافی از جمله راهکارهای کاهش مصرف برق ادارات به شمار می رود.
مدیرکل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر در عین حال پتانسیل کاهش مصرف برق ادارات در پیک بار را هزار مگاوات عنوان کرد و گفت: این میزان در سال گذشته ۸۰۰ مگاوات بود که با اعمال استانداردهای سختگیرانه و نظارت دقیق، برای کاهش هزار مگاواتی مصرف برق ادارات در پیک مصرف هدف گذاری شده است.