کاهش ۶۰درصدی مصرف برق دستگاه های اجرایی ضروریست

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان در نشست شورای اداری: کاهش 60 درصدی مصرف برق دستگاه های اجرایی پس از ساعت کاری در پیک بار ضروری است

به گزارش برقآب، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان در جلسه شورای اداری شهرستان سمنان که به جهت اهمیت پیک بار تابستان به میزبانی توزیع برق و با حضور مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان، نماینده مردم شهرستان های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از معاونین و مدیران کل دستگاه های اجرایی شهرستان سمنان برگزار شد تاکید کرد: بنابر ابلاغ دستورالعمل معاون اول ریاست جمهور، کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق ادارات در ساعات کاری و کاهش ۶۰درصدی مصرف برق پس از پایان ساعات کاری به نسبت سال ۱۴۰۰، از الزامات رعایت قانون است.

سید محمد حسینی نژاد بیان داشت: دستگاه های اجرائی نقش تعیین کننده ای در کاهش مصرف برق و گذر موفق از پیک بار تابستانی ایفا می نمایند. وی تصریح کرد: با توجه به ناترازی در بخش تولید و مصرف برای حدود ۲۰۰ روز در سال کنترل مصرف ساختمان های اداری با روشهای مدیریت مصرف، تنظیم دمای ترموستات سرمایش بر روی ۲۴ درجه سانتیگراد دمای آسایش، در مدار آوردن دیزل ژنراتورهای موجود و استفاده از نور طبیعی روز، یک ضرورت است. وی با عنوان اینکه عدم امکان ذخیره سازی برق به عنوان یک چالش مطرح است گفت: همه دستگاه های دولتی باید الگوی مصرف را از خود شروع کنند تا بتوانیم این مهم را به دیگران نیز توصیه نماییم.

وی به رشد مصرف برق در استان در بازه سه ماهه اول سال جاری به نسبت سال گذشته اشاره کرد و افزود: افزایش ۱.۵ درجه ای دما، عدم تغییر ساعت و پایداری شبکه برق در بخش خانگی سال ۱۴۰۱ از مهمترین عوامل رشد فزاینده مصرف برق در سال جاری پیش بینی خواهد شد.

رئیس هیات مدیره توزیع برق استان سمنان با بیان اینکه چنانچه به این رشد مصرف توجه کافی نشود، کشور ایران تا افق ۱۴۰۷ به یک وارد کننده انرژی تبدیل می شود تصریح کرد: شاخص شدت انرژی در ایران که همان انرژی مصرفی معادل یک کیلوگرم نفت خام به ازای کالای تولید شده است بیش از ۴ برابر میانگین جهانی است و کشور ما به لحاظ بالابودن شدت مصرف، ششمین کشور جهان با رشد ۷۵ درصدی در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ می باشد.

وی اظهار داشت: در بخش اداری بیش از ۴۰ هزار کنتور در قالب کنترل پذیر و یا رویت پذیر نصب شده که تمامی ادارات از طریق این کنتورها به صورت لحظه ای مورد بازبینی قرار گرفته و در بازه زمانی مشخص، مصرف برق ادارات به صورت گزارش در اختیار مقامات عالی استان قرار خواهد گرفت.

وی ضمن قدردانی از مقام عالی استان به جهت تغییر ساعت کاری در راستای صرفه جویی در مصرف انرژی اضافه کرد: وزارت نیرو برای عبور از پیک بار تابستان سال جاری ۱۴۱ برنامه و سرفصل را با موضوعات بخش تولید و تامین برق پایدار، اقدامات بخش شبکه های انتقال و فوق توزیع و اقدامات و برنامه های بخش مدیریت مصرف برق و تقاضا به ویژه در بخش خانگی برنامه ریزی نموده و در بخش خانگی پاداش هایی را به جهت صرفه جویی مشترکین این بخش تا مبلغ دو هزار تومان به ازای هر کیلووات در نظر گرفته است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام قاسمپور، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان ، محمد بهرامی فرماندار شهرستان سمنان و عباس گلرو، نماینده مردم شهرستان های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، مواردی را پیرامون فرهنگ سازی مدیریت مصرف برق، روش های کاهش مصرف در بخش اداری و تبعات عدم مدیریت مصرف برق در دستگاه های اجرایی را بیان نمودند. گفتنی است: در پایان این نشست چهار ساعته، مدیران و معاونین دستگاه های اجرایی شهرستان از مرکز پایش شرکت توزیع برق بازدید کرده و در جریان کم و کیف روشهای پایش و بررسی وضعیت برق ادارات شهرستان قرار گرفتند.