کاهش کم و کیف منابع آب زیرزمینی در پی افت سطح آب

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر پایین بودن کم و کیف منابع آب زیرزمینی را افت سطح آب و کاهش توان آبدهی این سفره ها دانست. به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر،مهندس امید آزادی جو با بیان این مطلب افزود: دشت های استان بوشهر سالانه و […]

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر پایین بودن کم و کیف منابع آب زیرزمینی را افت سطح آب و کاهش توان آبدهی این سفره ها دانست.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر،مهندس امید آزادی جو با بیان این مطلب افزود: دشت های استان بوشهر سالانه و هر ماهه بصورت مستمر از لحاظ کمی و کیفی پایش می شوندکه آمارها نشان می دهند شوری آب بسیار بالا و دیگر پارامترهای تهدید کننده کیفی نیز با روند رو به رشدی همراه است که این مهم بدلیل اضافه برداشتها و بالتبع کاهش توان آبدهی سفره های آب زیرزمینی است.

وی ادامه داد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، خطر فرونشست عمده دشت های آبرفتی استان را نیزشاهد خواهیم بود.

 آزادی جو گفت: مطالعات انجام شده در خرداد ماه و مقایسه آن با گذشته نشان می دهد دشت های استان بشدت دارای افت سطح ایستابی شده اند، بطوریکه از ابتدای سال آبی تاکنون تقریباٌ همه دشت های با قابلیت برداشت آب زیرزمینی، دارای روند افت شدید بوده و این در حالیست که سال آبی جاری تحت شرایط خشکسالی بوده و سال پیشرو نیز با احتمال و خطر خشکسالی پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: بطور نمونه دشت های لاور ، دشت پلنگ ، ریز و کنگان افت بالای ۱۰۰ سانتیمتر را تجربه کرده اند و در این بین، بیشترین افت مربوط به آبخوان دشت پلنگ بمیزان۲۰۰ سانتیمتر می باشد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب  شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: دشت هایی نظیر بوشکان، لاور و دشت پلنگ که در گذشته از پتانسیل کیفی خوبی برخوردار بوده اند، طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۳۰۰ واحد شورتر شده اند؛ علاوه بر این، دشت های ساحلی نیز نظیر مند ، اهرم ، عسلویه ، دیر -کنگان  و دیگر دشتها هم بشدت مورد هجوم آب شور دریا قرار گرفته و آب شور بصورت زبانه ای از جبهه دریا و بخشی پایینی آبخوان در حال توسعه است.

وی با اشاره به اینکه درکنار چنین شرایط آبی ، متاسفانه هیچگونه رفتاری مبنی بر برداشت کمتر آب و توجه به زیست بوم آبی منطقه وجود ندارد، خاطر نشان کرد: با این حال کشت های زراعی و توسعه باغات همچنان ادامه دارد که ادامه این روند بیش از پیش بحران های مرتبط با کم آبی را دامن خواهد زد.

آزادی جو تصریح کرد: با توجه به این شرایط، بایستی از هر گونه توسعه بهره برداری ممانعت جدی نمود و مصارف آب در بخش کشاورزی نیز از طریق تکنولوژی های نوین و کشت های مکانیزه با راندمان بالا صورت گیرد و از هرگونه کشت ناسازگار با زیست بوم منطقه و کشور جلوگیری شود.