کاهش حوادث غرق شدگی در کانال های آبیاری با انجام اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: کاهش حوادث غرق شدن در کانال های آبیاری دشت قزوین نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مستمر و اقدامات پیشگیرانه با کمک دستگاههای خدمات رسان و امدادی می باشد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین، در جلسه هماهنگی و هم […]

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: کاهش حوادث غرق شدن در کانال های آبیاری دشت قزوین نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مستمر و اقدامات پیشگیرانه با کمک دستگاههای خدمات رسان و امدادی می باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین، در جلسه هماهنگی و هم اندیشی دستگاههای خدمات رسان و امدادی برای پیشگیری از حوادث غرق شدگی در کانال های آبیاری دشت قزوین که در محل  سالن جلسات این شرکت برگزار گردید مهندس منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین اظهار داشت: یکی از چالش ها و دغدغه های جدی ما بی توجهی برخی افراد به اطلاعیه و هشدارهای صادر شده از طرف شرکت آب منطقه ای قزوین و شنا کردن در کانال های آبیاری دشت قزوین است که همه ساله تعدادی جان خود را به دلیل بی توجهی به این موضوع از دست می دهند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین افزود: این کانالها با شیب ذوزنقه ای که دارند نه تنها مکان مناسبی برای شنا نیستند بلکه به دلیل ابعاد کانال و دبی بالای جریان آب، بسیارخطرناک بوده و علیرغم ظاهر آرام آب جاری در آن، همه ساله چندین قربانی می گیرد.
مهندس منصوری تصریح کرد: در استان قزوین بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از مسیر رودخانه ها و کانال های آبیاری پر خطر هستند که امکان فنس کشی در همه این مسیرها ممکن نیست.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: با شناسایی مناطق حساس و خطرناک و پرحادثه بویژه در محدوده های شهری نسبت به نصب گاردریل و تابلوهای هشدار دهنده اقدام شده و گشت های مستمر نظارتی هم داریم که هشدارهای حضوری می دهند اما همچنان شاهد بی توجهی برخی جوانان و نوجوانان و گاهی نیز مسافران هستیم که با ورود به کانال های آبیاری زمینه برزو حادثه را فراهم می کنند. وی ادامه داد: علیرغم هزینه کردهای سنگین در شرایط محدودیت اعتباری متاسفانه گاهی شاهد سرقت گاردریل هستیم که چالش های این شرکت را بیشتر کرده و نصب دوباره آن زمان می برد و می تواند حوادث بیشتری را موجب شود.
مهندس منصوری گفت: برای پیشگیری از حوادث ناشی از غرق شدن افراد در کانال های آبیاری اقدامات پیشگیرانه،  فرهنگ سازی و اطلاع رسانی های مستمر توسط روابط عمومی انجام می شود اما همچنان شاهد بی توجهی به این هشدارها هستیم و وقوع حوادث ادامه دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: رفع آمارهای متفاوت از تعداد غرق شدگان مستلزم تفکیک آمار غرق شدگی در رودخانه، سدها، کانال های آبیاری، استخرهای کشاورزی و چاهها می باشد که این موضوع در کنار تقویت تعامل و همکاری دستگاهها برای نتیجه بخش بودن فعالیتهای پیشگیرانه از جمله مسائلی است که باید در این جلسات مورد توجه قرار گیرد. وی همچنین افزود: با غرق شدن یک نفر باید آب کانال قطع شده و نیروهای امدادی وارد عملیات شوند که این کار هم به کشاورزان آسیب می رساند و هم هزینه های سنگینی به دستگاههای خدماتی و امدادی از جمله اورژانس و آتش نشانی وارد می کند و به نظر می رسد تنها با همراهی مردم و خانواده ها قادری به کنترل این وضعیت هستیم.
مهندس منصوری گفت: از آنجا که بخشی از کانال آبیاری از داخل محدوده شهر قزوین عبور می کند انتظار داریم شهرداری نیز برای اقدامات پیشگیرانه مشارکت جدی تری داشته باشد تا بتوانیم با همکاری همه دستگاهها ضمن کنترل شرایط حوادث را نیز کاهش دهیم.
مهندس خواجوی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین هم با ارائه گزارشی از فعالیت های اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی مردم از خطرات ناشی از شنا در کانالهای آبیاری اظهار داشت: رویکرد ما در کاهش حوادث اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی است و این روند همه ساله با تخصیص اعتبارات مناسب انجام می شود.
وی افزود: تولید مستند، تیزر تلویزیونی، انیمیشن و زیرنویس و پخش پیام های هشدار دهند و آگاه کننده با موضوع خطر شنا در کانال های آبیاری، در رسانه ها در سالهای گذشته انجام شده و امسال نیز همچنان ادامه دارد و این پیامها در فضای مجازی و صدا و سیما و مطبوعات محلی نیز منتشر می شود.
مهندس خواجوی ادامه داد: علیرغم اقدامات فیزیکی مانند نصب گاردریل و تابلو «شنا ممنوع»، برقراری گشت های بازرسی و انتشار اطلاعیه های مستمر و پیامهای صوتی و تصویری در فضای مجازی و رسانه ملی ولی متاسفانه همچنان شاهد غرق شدن جوانان و نوجوانان در کانال های آبیاری هستیم که موضوع نشان دهنده لزوم افزایش سطح آگاهی عمومی و آشنایی مردم با خطرات ناشی از ورود به این کانال ها می باشد.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین در پایان تصریح کرد: این شرکت آماده انجام کارهای فرهنگی مشترک با کمک دستگاههای دیگر از جمله شهرداری، آتش نشانی، اورژانس، هلال احمر، مدیریت بحران و پزشکی قانونی می باشد تا بتوان ضمن کاهش هزینه ها به اثربخشی بیشتر در زمینه اقدامات اطلاع رسانی نیز دست پیدا نماییم.
شایان ذکر است در سال جاری تاکنون ۱۰ نفر در کانال های آبیاری دشت قزوین جان خود را از دست دادند که که از این تعداد ۴ نفر براثر غرق شدگی و ۶ نفر دیگر نیز بدلایل دیگر جان خود را از دست داده اند.