نشست خبری مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با اصحاب رسانه

پیک نیاز مصرف یزد و راهکارهای آن

مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن اشاره به اینکه تأمین برق موردنیاز صنایع استان یزد، یکی از اولویت‌های جدی صنعت برق استان است، گفت: در سال گذشته هیچ مورد قطعی برق صنایع نداشتیم و صنایع استان مشمول دریافت پاداش کاهش مصرف شده‌اند.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، ابوالفضل اسدی در نشستی که در روز یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد، بابیان اینکه پیک نیاز مصرف استان یزد در سال گذشته به ۲۰۵۲ مگاوات رسید، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال جاری به ۲۳۰۰ مگاوات برسد.
وی ادامه داد: برای تأمین این میزان، خطوط و پست‌ها و تأسیسات مختلفی وارد مدار بهره‌برداری شد و ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع استان به ۱۳۵۰۰ مگاولت آمپر، طول مدار خطوط استان به بیش از ۴۱۰۰ کیلومتر و ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی استان به ۹۴ مگاوات رسید.

پیک نیاز مصرف یزد و راهکارهای آن""
اسدی افزایش مصرف برق استان نسبت به اوج مصرف سال گذشته را مورد تأکید قرارداد و گفت: در تلاشیم که با مشارکت صنایع استان، برق مطمئن و پایداری را برای بخش‌های خانگی، تجاری و کشاورزی تأمین کنیم.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت‌ صنعت، معدن تجارت و وزارت نیرو در خصوص تأمین برق پایدار تابستان ۱۴۰۲، تصریح کرد: در این راستا هیچ‌گونه محدودیتی متوجه صنایع کوچک نمی‌شود، واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی نیز از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور، تنها یک روز در هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در مدیریت مصرف مشارکت می‌کنند و صنایع بزرگ نیز با جابجایی بخشی از بار مصرفی به ساعات غیر از اوج بار، به صنعت برق استان و کشور یاری می‌دهند.


این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: به مدار آمدن پروژه‌های پیک‌بار ازجمله پست ۴۰۰ کیلوولت مهرگان و نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی ساغند، هماهنگی با صنایع برای جابجایی و برنامه‌ریزی تعطیلات و تعمیرات به ایام گرم سال، تأمین سوخت مولدهای اضطراری صنایع، برگزاری جلسات کارگروه کاهش پیک‌بار استان و پیگیری صنایع استان جهت تأمین بخشی از انرژی خود از طریق انرژی‌های تجدید پذیر، بخشی از اقدامات صنعت برق استان یزد برای پیک‌بار تابستان ۱۴۰۲ است.


وی با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صمت و همچنین ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق گفت: صنایع مکلف‌اند با هماهنگی این دو وزارت، نیروگاه‌های حرارتی و تجدید پذیر احداث کنند که به این منظور در استان یزد نیز شرکت‌های چادرملو، فولاد آلیاژی و سنگ‌آهن مرکزی ایران، احداث نیروگاه حرارتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

پیک نیاز مصرف یزد و راهکارهای آن""
دکتر اسدی با تأکید بر ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، یادآور شد: در تلاش هستیم که تمامی صنایع بالای یک مگاوات استان، احداث نیروگاه‌های خورشیدی را اجرا کرده و علاوه بر اینکه مشمول تعدیل بها نمی‌شوند، باعث توسعه بیش‌ازپیش نیروگاه‌های خورشیدی شوند. در این زمینه شرکت‌های چادرملو، فولاد آلیاژی ایران و سنگ‌آهن مرکزی ایران با پیشتازی در این زمینه، تا قبل از پیک‌بار ۱۴۰۳ نیروگاه‌های خود را به بهره‌برداری می‌رسانند.


وی هماهنگی و همکاری با شرکت توانیر، شرکت مدیریت شبکه و سازمان صمت به‌منظور مدیریت بار در پیک‌بار را یکی دیگر از اقدامات این شرکت عنوان کرد و با اشاره به بخشنامه هیئت‌وزیران افزود: با توجه به اجباری بودن تهیه برچسب انرژی ساختمان‌های جدیدالاحداث از سال ۱۴۰۲، دریافت پایان کار ساختمان‌های در حال ساخت، منوط به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است و در این صورت، مشمول تعدیل بها نمی‌شوند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد همچنین با تأکید بر اینکه در سال گذشته هیچ مورد قطعی برق صنایع بزرگ در استان رقم نخورد، افزود: برای صنایع همکار در مدیریت بار، پاداش در نظر گرفته‌شده است.
وی در ادامه با تأکید به اهمیت همکاری رسانه‌ها درگذر موفق از پیک‌بار تابستان ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: برای تأمین نیاز رو به افزایش انرژی برق متقاضیان،‌ضمن لزوم توسعه مناسب ظرفیت نیروگاهی، اقدام برای افزایش بهره‌وری راهکاری پایدار خواهد بود.

پیک نیاز مصرف یزد و راهکارهای آن""
وی همچنین علاوه بر تشریح جزییات طرح پاداش صرفه‌جویی در بخش خانگی افزود: در سال جاری علاوه بر مشترکان زیرالگوی مصرف، برای مشترکین بالای الگوی مصرف که در مصرف برق خود صرفه‌جویی کنند نیز پاداش در نظر گرفته‌شده است.
گفتنی است طرح پاداش کاهش مصرف برق خانگی از ابتدای خردادماه سال جاری تا پایان شهریورماه اجرا می‌شود و کلیه مشترکین، حتی مشترکین پرمصرف نیز می‌توانند با کاهش مصرف برق خود، تا ۲۰ برابر هزینه برق مصرفی پاداش دریافت کنند.

سرویس به‌موقع کولر، نصب سایه بان و تعویض پوشال کولر، رعایت دمای آسایش، استفاده از دور کند کولر به‌جای دور تند، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات پیک‌بار باعث کاهش مصرف انرژی و دریافت پاداش مذکور خواهد شد.