موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد؛

پیش‌بینی وقوع بارش برای حوضه‌های آبریز مرکزی، جنوب و شرق در هفته آتی

بر اساس پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، حوضه‌های آبریز مناطق شمالی و جنوب غرب تا مرکز، در این هفته بارش دارند و هفته آینده حوضه‌های آبریز مرکزی، جنوب و شرق شاهد بارش خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات آب، وقوع بارش‌ها به‌طور عمده در مناطق شمالی و جنوب غرب تا مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود، همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده وقوع بارش‌ها در مناطق مرکزی، جنوب و شرق کشور مورد انتظار است.
بر پایه این گزارش، حوضه آبریز دریای خزر این هفته بیشینه بارش ۱۳۳.۹ میلی‌متری و متوسط محدوده ۱۲.۷ میلی‌متری را دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور است.
مقام دوم پر بارش‌های این هفته مربوط به حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با بیشینه بارش ۱۱۶.۸ میلی‌متر و متوسط محدوده ۸.۴ میلی‌متری است، پس‌ از آن حوضه آبریز فلات مرکزی هم بیشینه بارش ۹۷.۶ میلی‌متری با متوسط محدوده ۲.۵ میلی‌متری دارد. حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشینه بارش ۱۷.۹ میلی‌متری و متوسط محدوده ۲.۱ میلی‌متری را تجربه می‌کند. حوضه آبریز مرزی شرق هم این هفته بیشینه بارش ۱۳.۸ میلی‌متری با متوسط بارش ۱.۱ میلی‌متر دارد.
هفته جاری حوضه‌ آبریز قره قوم بیشینه بارش ۵.۸ میلی‌متر و محدوده بارش ۰.۴ میلی‌متری را شاهد خواهد بود که پایین‌ترین میزان بارش حوضه‌های آبریز را دارد. به عبارتی، این هفته از ۳۰ حوضه آبریز درجه‌ ۲ کشور دو حوضه بدون بارش هستند.
در هفته منتهی به ۲۵ آذرماه گرچه همه حوضه‌های ۶ گانه اصلی آبریز کشور بارش‌هایی را دریافت خواهند کرد، اما از میزان بارش‌ها کاسته خواهد شد.
بر این ‌اساس، حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته منتهی به ۲۵ آذرماه بیشینه بارش ۳۶.۳ میلی‌متری و متوسط محدوده ۶.۲ میلی‌متری را خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور خواهد بود.
هفته منتهی به ۲۵ آذرماه حوضه‌ آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان بیشینه بارش ۳۵.۳ میلی‌متری با متوسط محدوده ۳.۴ میلی‌متری را تجربه خواهد کرد.
هفته آینده، حوضه‌ آبریز مرزی شرق بیشینه بارش ۱۹.۷ میلی‌متری و متوسط محدوده ۴.۸ میلی‌متری را تجربه خواهد کرد. حوضه‌ آبریز قره قوم هم در هفته منتهی به ۲۵ آذرماه بیشینه بارش ۱۷.۶ میلی‌متری و متوسط محدوده ۶.۹ میلی‌متری را تجربه خواهد کرد.
حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۲۵ آذر بیشینه بارش ۱۳.۳ میلی‌متر با متوسط محدوده ۰.۷ میلی‌متر را تجربه خواهد کرد، حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به ۲۵ آذرماه بیشینه بارش ۰.۶ میلی‌متری و متوسط محدوده صفر میلی‌متری خواهد داشت. همچنین، از مجموع ۳۰ حوضه آبریز درجه‌۲ نیز هیچ حوضه‌‌ای بدون بارش نیست.