در شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی

پروژه نگهداشت ترانسفورماتورها مبتنی بر RCM

مجری طرح دارایی های فیزیکی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: پروژه نگهداشت ترانسفورماتورها مبتنی بر پارامترهای قابلیت اطمینان (RCM) به صورت کاملا عملیاتی در این شرکت پیاده سازی شد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی، «ناصر نایب» افزود: برنامه بازدید مکانیزه پستها بر اساس محاسبات شاخصهای قابلیت اطمینان (اعم از شرایط و تبعات) ترانسفورماتور با توجه به اطلاعات دارایی های فیزیکی شامل اطلاعات فنی، مکانی و کارکردی برای نخستین بار در کشور در قالب نرم افزار وب پَم پیاده سازی شد.
وی اظهار داشت: یکی از محدودیتهای شرکت‌های توزیع برق در کشور، کمبود منابع برای بازدید دوره ای شبکه و تاسیسات است، از سوی دیگر بازدید دوره‌ای و زمانبندی شبکه و تاسیسات هم نه تنها با توجه به این کمبود منابع ممکن نبوده، بلکه توجیه پذیر هم نیست، لذا رویکرد RCM در شرکت های توزیع برق پیشرو، جایگزین روش TBM در بازدید شبکه شده است.
وی بیان کرد: اجرای پروژه تحقیقاتی «مدیریت دارایی و نگهداشت ترانسفورماتورها» یکی از پروژه هایی است که در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی با همکاری پژوهشگاه نیرو و شرکت توانیر، در قالب قرارداد تحقیقاتی با دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه صنعتی قوچان از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و پس از برگزاری ۱۲۰ نشست و تشکیل کارگروهی از خبرگان شرکت در ستاد و شهرستانها و اجرای پروژه نرم افزاری مربوطه، به سرانجام رسید.
نایب ادامه داد: در نهایت نتایج این اقدامات در نرم افزار مدیریت دارایی های فیزیکی (وب پَم) پیاده سازی و بعد از اجرای موفق نمونه ای از آن در زمستان سال ۱۴۰۱ در یکی از مدیریتهای برق استان، از ابتدای سال ۱۴۰۲ به صورت کاملا عملیاتی در سطح ۲۹ مدیریت برق استان عملیاتی شد.
مجری طرح دارایی های فیزیکی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی اولویت بندی بازدید، تمرکز بر پست های حساس، کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و راندمان، بهینه سازی بازدید بر اساس پارامترهای مکان و زمان،‌ هوشمندسازی برآورد عملیات بر اساس داده کاوی داده های مدهای خرابی طی چهار سال عملکرد نرم افزار، امکان محاسبه هزینه به‌صرفه برای رفع مدهای خرابی بر اساس شاخص تبعات و اولویت بندی مجدد پس از اجرای عملیات سرویس پست را به عنوان بخشی از مزایای پیاده سازی این سیستم برشمرد.
وی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است در اجرای پروژه های تحقیقاتی بعدی، برنامه بازدید سایر اجزای شبکه و تاسیسات، اعم از خطوط فشارمتوسط، ضعیف و… هم به صورت کاملا هوشمند و براساس برنامه نگهداشت مبتنی بر قابلیت اطمینان انجام شود.