پروژه تغذیه مصنوعی در دشت های استان ایلام اجرایی شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای ایلام، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: در راستای جبران کسری مخازن آب زیرزمینی، پروژه تغذیه مصنوعی در دو دشت پایلوت مهران و دهلران اجرایی شده است.
علی پوراحمد، اظهار داشت: برداشت مستمر از منابع آب زیر زمینی، دمای بالای هوا و تبخیر ناشی از آن، رشد جمعیت و نیاز به تولید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی نهایتا منجر به اضافه برداشت و به تبع آن کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی دردشت های استان گردیده است.

وی افزود: جهت جلوگیری از ادامه روند افت سطح ایستابی مخازن زیرزمینی در سنوات گذشته اقدامات خوبی جهت جبران این کسری ها در استان انجام و پروژه تغذیه مصنوعی در دو دشت پایلوت مهران و دهلران اجرایی شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام گفت: اجرای این طرح ها بدین گونه است که در تقاطع با مسیلهای فصلی سازه هایی به مثابه سدهای مخزنی احداث تا آب در پشت این سازه ها ذخیره و به مرور در لایه های زمین نفوذ و منجر به تقویت آبخوانها گردد.

وی ادامه داد: چاههای پیزومتری حفاری شده در پایین دست این سازه ها حکایت از تقویت آبخوانها و موثر بودن این طرح دارد.

پوراحمد با بیان اینکه استان ایلام در گسترده خشک و نیمه خشک کشور واقع شده، اضافه کرد: بیشترین پتانسیل مصرف در شهرستانهایی واقع شده است که کمترین میزان بارش سالیانه را دارند.

وی یادآور شد: در دو شهرستان مهران و دهلران که از لحاظ منابع مختلف خاک، نفت، گاز و صنعت بیشترین استعداد را دارا هستند متاسفانه سالیانه کمتر از ۲۰۰ میلی متر بارش را شاهد و این موضوع ناترازی منابع و مصارف را موجب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام با بیان اینکه سازهای تغذیه مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردارند، افزود: در این راستا در سطح استان مطالعات گسترده ای در سایر دشت ها نیز انجام شده که به فراخور تامین اعتبار، مابقی دشت ها نیز به این سازهای مهم  و ارزشمند تجهیز خواهند شد.