مدیر دفتر توسعه مدیریت و تحقیقات آبفای کاشان:

پروژه تحقیقاتی پهنه بندی و ارزیابی ریسک فرونشست شهر کاشان آغاز شد

مدیر دفتر توسعه مدیریت و تحقیقات شرکت آب و فاضلاب کاشان از آغاز پروژه تحقیقاتی ارزیابی ریسک سامانه های آب و فاضلاب شهر کاشان در برابر خطر فرونشست، توسط محققین دانشگاه کاشان از ابتدای آذرماه سال جاری خبر داد.

جواد پارسا گفت: هدف از اجرای این پروژه تحقیقاتی توسط محققین دانشگاه کاشان جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از فرونشست به تاسیسات و سامانه های آبرسانی آبفای کاشان است.

پارسا ضمن بیان فرونشست به عنوان دومین مخاطره طبیعی در دشت کاشان گفت: فرونشست یک مخاطره و تهدید زیست محیطی است که می تواند آسیب های جدی به واحد های صنعتی و ساختمان‏ها وارد کند و تلفات انسانی را نیز به جای گذارد.

دبیر کمیته تحقیقات شرکت آبفای کاشان تاکید کرد: آثار مخرب این پدیده در مناطق شهری شامل اختلال و تخریب شریان های حیاتی و آسیب به تاسیسات مدفون زیرزمینی است.

وی توضیح داد: این پروژه تحقیقاتی شامل شش مرحله است و با مطالعه و بررسی سوابق حوادث فرونشست در سامانه های آب وفاضلاب کاشان و شناخت مقدماتی در مورد نوع و میزان خسارات آغاز می‌شود و پهنه بندی تهدید فرونشست و شناسایی مناطق با استعداد بالای فرونشست در سامانه های آب و فاضلاب، ارزیابی آسیب پذیری اجزای مختلف سامانه های آب و فاضلاب، ارزیابی، سطح بندی و ارزش گذاری اجزای مختلف سامانه های آب و فاضلاب براساس معیارهای پدافند غیرعامل، تحلیل ریسک آسیب پذیری فرونشست وتهیه نقشه‌پهنه بندی ریسک برای سامانه‌های آب وفاضلاب براساس تلفیق نتایج مراحل‌قبل و در آخر ارائه راهکار برای مقابله با فرونشست در قسمتها و اجزای با ریسک بالا دیگر مراحل این پروژه تحقیقاتی است.