پایداری شبکه توزیع نیروی برق استان فارس پس از طوفان

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: شبکه توزیع نیروی برق استان فارس مدت کوتاهی پس از وقوع طوفان اخیر به حالت پایدار بازگشت. مهدی زارع خفری با بیان این که طوفان شن نواحی گسترده ای از فارس را در هم نوردید اظهار داشت: حجم گسترده ای از […]

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: شبکه توزیع نیروی برق استان فارس مدت کوتاهی پس از وقوع طوفان اخیر به حالت پایدار بازگشت.

مهدی زارع خفری با بیان این که طوفان شن نواحی گسترده ای از فارس را در هم نوردید اظهار داشت: حجم گسترده ای از گرد و غبار به همراه وزش بادهای سهمگین و رگبارهای پراکنده در شهرستان های لامرد، لار، مهر، اوز، قیر و کارزین، خنج، گراش، زرین دشت، داراب و فسا خسارت های زیادی را بر جای گذاشت که در چند سال اخیر بی سابقه بود.

وی با بیان این که با تلاش های شبانه روزی کارشناسان این مرکز پس از چند ساعت از وقوع طوفان، شبکه به صورت صد در صد به حالت پایدار بازگشت؛ اظهار داشت: این طوفان تا به حال بیش از ۷۶ میلیارد ریال خسارت به شبکه توزیع برق فارس خسارت وارد کرده که با بررسی های بیشتر این رقم افزایش خواهد یافت.

این کارشناس ارشد حوزه فوریت های برق در ادامه افزود: در نقاط مختلف استان شاهد آسیب های زیادی به شبکه بودیم که با تلاش تیم های اتفاقاتی و عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس این آسیب ها در مدت زمان کوتاهی شناسایی و بر طرف شدند. پس از بازگشت شبکه به مدار ، گروه های اتفاقات این شرکت نسبت به بازدید از تجهیزات و حل مشکلات اعزام شدند تا قطعی برق کلیه مشترکان در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: دمای هوا در هفته های اخیر افزایش بی سابقه ای داشته است. در سطح کشور هر درجه افزایش دما به طور تقریبی افزایش بار ۱۵۰۰ مگاوات را به دنبال دارد که سختی ها و مشقت های زیادی را برای صنعت برق به دنبال دارد. به همین دلیل باید توازنی میان تولید و مصرف برقرار گردد.

زارع خفری در ادامه یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر توازن تولید و مصرف در سطح کشور برقرار نیست و ما چاره ای جز اعمال مدیریت و خاموشی اضطراری بار برای جلوگیری از فروپاشی شبکه نداریم.

این مقام مسئول در ادامه ضمن عرض پوزش به دلیل اعمال خاموشی های اضطراری بار، یادآور شد: برنامه خاموشی های احتمالی به تفکیک هر یک از شهرستان های فارس(۲۶ شهرستان حوزه فعالیت این شرکت) در تارنمای شرکت توزیع نیروی برق استان بارگذاری شده است و مشترکان می توانند با یک بار خاموشی، در جدول گروه خود را پیدا کرده و از خاموشی های احتمالی مدیریت بار روزانه خود اطلاع یابند.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در ادامه افزود: برق هیچ یک از بیمارستان ها، مراکز درمانی، مراکز واکسیناسیون،مراکز پمپاژهای آب حساس، مراکز امتحانات کنکور و سایر نقاط مهم تحت هیچ شرایطی قطع نخواهد شد.

زارع خفری در ادامه خواستار مصرف بهینه انرژی برق توسط شهروندان شد و اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده در سطح استان فارس در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات بالاتر از میزان سقف مصرف هستیم و مشترکان با کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق می توانند از بروز خاموشی های احتمالی مدیریت اضطراری بار، پیشگیری کنند و به وضعیت پایداری دست یابیم. درخواست متخصصان حوزه انرژی از مردم مصرف بهینه است و با ترویج این الگوی مصرف رفاه عموم جامعه نیز بدست می آید.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: به نظر می رسد که با شدت گرفتن گرمای بی سابقه متاسفانه شاهد تداوم خاموشی ها باشیم. شبکه توزیع نیروی برق استان فارس هیچ گاه در چنین شرایط دشواری قرار نگرفته است و این افزایش دما تاثیرات مخرب باری را بر ترانسفورماتورها، شبکه توزیع و سایر تجهیزات بر جای می گذارد. به همین دلیل به دنبال برنامه ریزی و بودجه ریزی مناسب برای ترمیم شبکه و تجهیزات در فصل زمستان هستیم تا در سال آینده با مشکل کمتری روبرو شویم. زارع خفری در پایان افزود: تصمیم گیری در مورد خاموشی های مدیریت اضطراری بار در سطح ملی اتخاذ می شود.